Brev:
Måltider med krudt bagi
30. september 2012
Alder:
3 år
Måltider med krudt bagi
Hej Helen
Skriver til dig nu igen, da du før har hjulpet os med noget soveproblematik :-)
Villads er nu næsten 3 år. Dejlig sund og glad dreng med krudt bagi... Måske lidt for meget krudt bagi, for når det er spisetid, så har han så meget krudt bagi at han hele tiden render fra bordet. Han spiser et par bider, render lidt, spiser et par bider mere og render igen. Vi synes det er lidt frustrende for sommetider er det som om han ikke rigtig har "tid" til at spise sig ordentlig mæt, men i stedet hurtigt siger at han er mæt for så at komme ind på værelset at lege eller bare fjolle rundt i stuen.
Det skal lige siges at han altid har været utrolig god til smage og spise alt, og han er på ingen måde kræsen, tværtimod. Han har også altid været vant til at vores måltider spises samlet som familie, hvor det er tid til hygge og snak om hvordan dagen er gået.
Han er stort set altid med til at lave aftensmad, for han er meget interesseret i alt hvad der foregår i køkkenet, så han ved også hvordan det meste laves :-) Under madlavningen ryger der så også lidt forskelligt indenbords af peberfrugt, tomat, agurk og andet. Men vel næppe nok til at han er mæt?!
Men hvordan får vi ham til at blive siddende ved bordet og spise til han er mæt? Ofte går der ikke mere end 10 minutter efter at aftenmaden er ryddet af bordet, så render han ud og åbner køleskabet og siger at han er sulten. Han får som regel af vide at så skulle han have spist noget mere til aftensmaden, men der går jo sjældent så lang tid før at man alligevel giver efter og giver ham noget at spise :-) Synes ikke at vi kan putte ham sulten.
Det samme gælder for morgenmad og middagsmad, hvor han ofte smutter hurtigt fra bordet uden at få spist specielt meget.
Om morgenen kan han sagtens spise en bolle eller andet hvis han får lov at indtage den foran fjernsynet til morgentegnefilm eller hvis han får den i hånden på vej ud af døren. Det er ligesom om han ikke rigtig har tid til at sidde stille og spise, det skal helst foregå i gang eller løb på vej til noget andet :-) Han kan sagtens få spist sin mad, hvis han får lov at rende rundt med en klapsammenmad eller nogle grøntsager i hånden.
Måske det er meget normalt med så meget krudt bagi til måltiderne i denne alder? Eller skal vi "tvinge" ham noget mere til at blive siddende ved bordet? Vi har haft prøvet metoden med at rydde af bordet når vi andre er færdige, og så er det også slut for ham, men så trækker han bare på skuldrene og tænker nå pyt :-) Det får ham ikke til at sidde længere af den grund.
Håber meget på at høre fra dig, da han altid har været utroligt god til at spise meget og varieret til måltiderne. Ville jo gerne tilbage dertil igen :-)
Mange hilsner
Os med krudtuglen :-)