Måltider med krudt bagi

30. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Måltider med krudt bagi

Hej Helen

Skriver til dig nu igen, da du før har hjulpet os med noget soveproblematik :-)

Villads er nu næsten 3 år. Dejlig sund og glad dreng med krudt bagi... Måske lidt for meget krudt bagi, for når det er spisetid, så har han så meget krudt bagi at han hele tiden render fra bordet. Han spiser et par bider, render lidt, spiser et par bider mere og render igen. Vi synes det er lidt frustrende for sommetider er det som om han ikke rigtig har "tid" til at spise sig ordentlig mæt, men i stedet hurtigt siger at han er mæt for så at komme ind på værelset at lege eller bare fjolle rundt i stuen.

Det skal lige siges at han altid har været utrolig god til smage og spise alt, og han er på ingen måde kræsen, tværtimod. Han har også altid været vant til at vores måltider spises samlet som familie, hvor det er tid til hygge og snak om hvordan dagen er gået.

Han er stort set altid med til at lave aftensmad, for han er meget interesseret i alt hvad der foregår i køkkenet, så han ved også hvordan det meste laves :-) Under madlavningen ryger der så også lidt forskelligt indenbords af peberfrugt, tomat, agurk og andet. Men vel næppe nok til at han er mæt?!

Men hvordan får vi ham til at blive siddende ved bordet og spise til han er mæt? Ofte går der ikke mere end 10 minutter efter at aftenmaden er ryddet af bordet, så render han ud og åbner køleskabet ...

Annonce

... og siger at han er sulten. Han får som regel af vide at så skulle han have spist noget mere til aftensmaden, men der går jo sjældent så lang tid før at man alligevel giver efter og giver ham noget at spise :-) Synes ikke at vi kan putte ham sulten.

Det samme gælder for morgenmad og middagsmad, hvor han ofte smutter hurtigt fra bordet uden at få spist specielt meget.
Om morgenen kan han sagtens spise en bolle eller andet hvis han får lov at indtage den foran fjernsynet til morgentegnefilm eller hvis han får den i hånden på vej ud af døren. Det er ligesom om han ikke rigtig har tid til at sidde stille og spise, det skal helst foregå i gang eller løb på vej til noget andet :-) Han kan sagtens få spist sin mad, hvis han får lov at rende rundt med en klapsammenmad eller nogle grøntsager i hånden.

Måske det er meget normalt med så meget krudt bagi til måltiderne i denne alder? Eller skal vi "tvinge" ham noget mere til at blive siddende ved bordet? Vi har haft prøvet metoden med at rydde af bordet når vi andre er færdige, og så er det også slut for ham, men så trækker han bare på skuldrene og tænker nå pyt :-) Det får ham ikke til at sidde længere af den grund.

Håber meget på at høre fra dig, da han altid har været utroligt god til at spise meget og varieret til måltiderne. Ville jo gerne tilbage dertil igen :-)

Mange hilsner
Os med krudtuglen :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren