Middagslur og slut med sut og natble

30. september 2012

Kategori:
Alder:
3 år

Middagslur og slut med sut og natble

Hej igen Helen

Sender lige et spørgsmål mere afsted nu jeg er i gang - der er jo mange spørgsmål når man har børn :-)

Villads er næsten 3 år og starter i børnehave i morgen.
Vi har tidligere haft skrevet til dig, da vi havde problemer med at putte ham om aftenen, hvor han tit først sov ved 22-tiden. Dette er der nu rettet op på, og hvis han sover sent nu er kl. 21, men som regel er den mellem 19.30 og 20.30, så det er jo alt i alt fint nok.

Nu skal han så starte i børnehave, og jeg tænker om man skal til at stoppe med middagsluren nu eller det er synd for ham, da han jo nu skal til et helt nyt step i sit liv. Han har haft sovet maks 1 time til middag hos hans dagplejemor (da han som regel virker træt til middag), men han har så også altid været lidt sværere at få til at sove til aften, hvis han har fået en middagslur (selvom det som nævnt går bedre).

Men vil det være synd for ham at han ikke sover til middag mere nu han starter i børnehave? Eller skal han have lov til fortsat at sove til middag? Han virker jo gerne lidt træt ved 12.30-tiden. Herhjemme i weekenderne vil han ikke sove til middag, men han virker alligevel træt på det tidspunkt, og vil som regel i stedet for gerne se en tegnefilm og have lov at slappe lidt af med sut og dyne.

Hvad synes du? Middagslur eller ej? :-) Uden middagslur vil han kunne sove tidligere om aftenen.

Mit næste spørgsmål er mht. sut og natble.
Villads blev allerede blefri da han var 2 år og 8 måneder, og har klaret det super flot kun med meget få uheld. Vi fik åbenbart taget ham på det helt rigtige tidspunkt, og han var selv meget motiveret for at rende på ...

Annonce

... potten hver gang han skulle noget. Potten har bare stået fremme siden fra før han var 2 1/2 år, så han kunne gøre det på potten, når han ville uden noget pres, hvilket så virkelig gav pote henover sommeren, hvor han hurtigt begyndte at lave alt på potten.

Mit spørgsmål er så hvornår bør man tage bleen fra ham også om natten? Den er faktisk altid tør om morgenen. Det er kun hvis vi lige glemmer at tage den af ham med det samme vi står op, så kan han godt lige finde på at tisse i den efter han er stået op - sikkert fordi at det bare er det nemmeste når den nu alligevel sidder der:-)

Skal vi vente lidt med at tage natbleen af ham? Tænker også mere på at han jo nu starter børnehave, og alt måske lige bliver lidt for meget :-)

Desuden kunne vi godt bruge gode råd i forbindelse med at stoppe med at bruge sut. Han bliver 3 år i næste måned og bruger stadig sut når han puttes. Han er MEGET glad for sin sut, og vil også frygtelig gerne have den i løbet af dagen, hvilket han som regel ikke får lov til.
Hvordan får vi vendt ham fra og hvornår? Det er vel på tide nu?

Skal lige nævnes at han har et meget flot sprog og sprogforståelse (vurderet til svarende til 4-5 årigs i forbindelse med afsluttende vurdering i dagpejen). Han taler altid og rigtig meget, hvorfor vi også har fortalt ham at det ikke er smart at bruge sut om dagen, for så kan vi ikke forstå hvad han siger :-) Og det har faktisk virket :-)

Men hvordan får vi vendt ham fra om natten? Han ELSKER sin sut som helt klart er forbundet med hygge for ham. Hans yndlingsbamse er slet ikke nok som motivation:-)

Glæder os til at høre fra dig.

Kærlig hilsen
Os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder