Brev:
Middagslur og slut med sut og natble
30. september 2012
Alder:
3 år
Middagslur og slut med sut og natble
Hej igen Helen
Sender lige et spørgsmål mere afsted nu jeg er i gang - der er jo mange spørgsmål når man har børn :-)
Villads er næsten 3 år og starter i børnehave i morgen.
Vi har tidligere haft skrevet til dig, da vi havde problemer med at putte ham om aftenen, hvor han tit først sov ved 22-tiden. Dette er der nu rettet op på, og hvis han sover sent nu er kl. 21, men som regel er den mellem 19.30 og 20.30, så det er jo alt i alt fint nok.
Nu skal han så starte i børnehave, og jeg tænker om man skal til at stoppe med middagsluren nu eller det er synd for ham, da han jo nu skal til et helt nyt step i sit liv. Han har haft sovet maks 1 time til middag hos hans dagplejemor (da han som regel virker træt til middag), men han har så også altid været lidt sværere at få til at sove til aften, hvis han har fået en middagslur (selvom det som nævnt går bedre).
Men vil det være synd for ham at han ikke sover til middag mere nu han starter i børnehave? Eller skal han have lov til fortsat at sove til middag? Han virker jo gerne lidt træt ved 12.30-tiden. Herhjemme i weekenderne vil han ikke sove til middag, men han virker alligevel træt på det tidspunkt, og vil som regel i stedet for gerne se en tegnefilm og have lov at slappe lidt af med sut og dyne.
Hvad synes du? Middagslur eller ej? :-) Uden middagslur vil han kunne sove tidligere om aftenen.
Mit næste spørgsmål er mht. sut og natble.
Villads blev allerede blefri da han var 2 år og 8 måneder, og har klaret det super flot kun med meget få uheld. Vi fik åbenbart taget ham på det helt rigtige tidspunkt, og han var selv meget motiveret for at rende på potten hver gang han skulle noget. Potten har bare stået fremme siden fra før han var 2 1/2 år, så han kunne gøre det på potten, når han ville uden noget pres, hvilket så virkelig gav pote henover sommeren, hvor han hurtigt begyndte at lave alt på potten.
Mit spørgsmål er så hvornår bør man tage bleen fra ham også om natten? Den er faktisk altid tør om morgenen. Det er kun hvis vi lige glemmer at tage den af ham med det samme vi står op, så kan han godt lige finde på at tisse i den efter han er stået op - sikkert fordi at det bare er det nemmeste når den nu alligevel sidder der:-)
Skal vi vente lidt med at tage natbleen af ham? Tænker også mere på at han jo nu starter børnehave, og alt måske lige bliver lidt for meget :-)
Desuden kunne vi godt bruge gode råd i forbindelse med at stoppe med at bruge sut. Han bliver 3 år i næste måned og bruger stadig sut når han puttes. Han er MEGET glad for sin sut, og vil også frygtelig gerne have den i løbet af dagen, hvilket han som regel ikke får lov til.
Hvordan får vi vendt ham fra og hvornår? Det er vel på tide nu?
Skal lige nævnes at han har et meget flot sprog og sprogforståelse (vurderet til svarende til 4-5 årigs i forbindelse med afsluttende vurdering i dagpejen). Han taler altid og rigtig meget, hvorfor vi også har fortalt ham at det ikke er smart at bruge sut om dagen, for så kan vi ikke forstå hvad han siger :-) Og det har faktisk virket :-)
Men hvordan får vi vendt ham fra om natten? Han ELSKER sin sut som helt klart er forbundet med hygge for ham. Hans yndlingsbamse er slet ikke nok som motivation:-)
Glæder os til at høre fra dig.
Kærlig hilsen
Os