Svar: Storesøster og flytning
23. april 2012
Alder:
3 år
Kære mor med blødende hjerte
Hvor dejligt at du er gravid og at I venter en lillebror - stort tillykke med det :)
Du spørger, hvornår det vil være bedst at flytte og mit umiddelbare bud vil være før lillebror kommer, hvis det kan lade sig gøre. Det bliver naturligt en stor omvæltning for jeres datter at flytte, - hun skal forholde sig til et nyt hjem, ny institution, nyt land osv. og det vil være rigtig godt, hvis "basen" kan være nogenlunde i orden, før lillebror kommer til.
Det vil være rigtig godt at hendes ting pakkes ned som det sidste og sættes op som det første, så hun har sin seng, sit legetøj osv. som hun kender og som gør hende tryg og på den måde hurtigt føler sig hjemme.
Det vigtigste er at hun har jer og at hun mærker at I er rolige og glade for situationen. Hun vil naturligt spejle sig meget i jer og måden I tackler det hele på og hvis I signalerer glæde ved alt det nye, så vil hun også føle det, hvorimod, hvis I stresser meget over det hele, så bliver hun naturligt også mere stresset.
Og så tænker jeg at det er rigtig godt, at du jo går på barsel og derfor vil være en del hjemme. Både i slutningen af din graviditet og når lillebror er kommet. Det giver mulighed for at være fleksibel i forhold til jeres datter. Hun har mulighed for at få en længere indkøringsperiode og nogle dage kan hun være af sted i få timer, andre dage måske få lov til at være hjemme.
At blive tryg ved den nye familiesituation, at få en lillebror, tager tid og er noget der sker gradvist. I takt med at lillebror vokser, så ændres udfordringerne og han "fylder" forskelligt i forskellige aldre. Måske vil han være et stille spædbarn, der ikke fylder særlig meget fra starten og i stedet vil fylde ekstra meget når han begynder at kravle, pille i hendes ting osv. Eller måske vil han fylde mere i starten og være et barn der græder meget ... (det håber vi naturligvis ikke). Men det er mere for at sige, at du jo ikke ved hvad tiden bringer og hvad der sker, så det I kan gøre inden han kommer, vil være rigtig godt og dermed godt at flytte inden.
Viser det sig så at tingene alligevel falder sammen, så må I forsøge at få det bedste ud af det hele :) Rent sprogligt, så kan det sagtens gå. Jeres datter er vant til at der bliver talt dansk til hende og sandsynligheden for at pædagogerne vil forstå noget af det svenske hun siger er stor, så jeres datter vil naturligt føle sig forstået. Og børn i den alder er ikke så nøjeregnende med sproget, der er mange som har svært ved at tale eller som skal mestre flere sprog og børn har en fantastisk evne til at kommunikere med hinanden :)
Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske