Svar: Storesøster og flytning

23. april 2012

Kategori:
Alder:
3 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor med blødende hjerte

Hvor dejligt at du er gravid og at I venter en lillebror - stort tillykke med det :)

Du spørger, hvornår det vil være bedst at flytte og mit umiddelbare bud vil være før lillebror kommer, hvis det kan lade sig gøre. Det bliver naturligt en stor omvæltning for jeres datter at flytte, - hun skal forholde sig til et nyt hjem, ny institution, nyt land osv. og det vil være rigtig godt, hvis "basen" kan være nogenlunde i orden, før lillebror kommer til.

Det vil være rigtig godt at hendes ting pakkes ned som det sidste og sættes op som det første, så hun har sin seng, sit legetøj osv. som hun kender og som gør hende tryg og på den måde hurtigt føler sig hjemme.

Det vigtigste er at hun har jer og at hun mærker at I er rolige og glade for situationen. Hun vil naturligt spejle sig meget i jer og måden I tackler det hele på og hvis I signalerer glæde ved alt det nye, så vil hun også føle det, hvorimod, hvis I stresser meget over det hele, så bliver hun naturligt også mere stresset.

Og så tænker jeg at det er rigtig godt, at du jo går på barsel og derfor vil være en del hjemme. Både i slutningen af din graviditet og når lillebror er kommet. Det giver mulighed for at være fleksibel i forhold til jeres datter. Hun har mulighed for at få en længere indkøringsperiode og nogle dage kan hun være ...

Annonce

... af sted i få timer, andre dage måske få lov til at være hjemme.

At blive tryg ved den nye familiesituation, at få en lillebror, tager tid og er noget der sker gradvist. I takt med at lillebror vokser, så ændres udfordringerne og han "fylder" forskelligt i forskellige aldre. Måske vil han være et stille spædbarn, der ikke fylder særlig meget fra starten og i stedet vil fylde ekstra meget når han begynder at kravle, pille i hendes ting osv. Eller måske vil han fylde mere i starten og være et barn der græder meget ... (det håber vi naturligvis ikke). Men det er mere for at sige, at du jo ikke ved hvad tiden bringer og hvad der sker, så det I kan gøre inden han kommer, vil være rigtig godt og dermed godt at flytte inden.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Viser det sig så at tingene alligevel falder sammen, så må I forsøge at få det bedste ud af det hele :) Rent sprogligt, så kan det sagtens gå. Jeres datter er vant til at der bliver talt dansk til hende og sandsynligheden for at pædagogerne vil forstå noget af det svenske hun siger er stor, så jeres datter vil naturligt føle sig forstået. Og børn i den alder er ikke så nøjeregnende med sproget, der er mange som har svært ved at tale eller som skal mestre flere sprog og børn har en fantastisk evne til at kommunikere med hinanden :)

Håber mine tanker giver lidt ro med på vejen, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor