Svar: Idoler
29. marts 2012
Alder:
2 år, 4 mdr.
Kære Mette
De fleste børn vil i forskellige perioder af deres opvækst, have særlig interesse for en bestemt person, serie, film, bog eller ting. Nogle børn elsker Thomas Tog, andre Byggemand Bob, Bamse og Kylling, Postmand Per eller lignende. Der kommer ofte også en tid hvor det er Disney prinsesser, Sørøvere og Pirater eller lignende, der er interessant. Børn vil naturligt ofte have perioder, hvor de går mere op i bestemte ting, bestemte figurer og det er helt okay.
Hos jer er det lige nu Thomas, der er rigtigt spændende, jeres dreng får rigtig meget ud af at se de film,- toget, musikken og hele den historie der udspiller sig. Det fanger ham og når han ser det igen og igen, så gør det ham også tryg. Det er genkendeligt og han ved hvad der sker.
Det er en film/serie der passer fint til hans alder og det er naturligvis vigtigt. Man kan købe diverse tilbehør fra serien, tog, togskinner, busser osv. og det lyder som om at han har nogle af disse ting og naturligt elsker at lege med det og det er fint. Der er ofte flere timers leg i at lege med togbane og det kan godt være et "thomas tog" som et klassisk "brio-tog". Måske kan det ligefrem være en måde at få ham lidt væk fra skærmen på ...
Det er rigtigt, at det er en god idé at I nogle gange ser film sammen og taler om, hvordan de behandler hinanden og hvad der sker. For du har fuldstændig ret, det er faktisk sådan at de ofte ikke er særligt søde ved hinanden, men heldigvis bliver de gode venner igen. Dette afspejler naturligt ofte de konflikter barnet også kan møde i sin hverdag og derfor skal lære at forholde sig til, men der kan også bringes ting op, som er svære for børn at forstå og generelt kan det være svært for et barn på 2.5-3 år at forholde sig til hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi.
Du nævner selv at du bliver i tvivl om hvorvidt det er politisk korrekthed, der gør dig i tvivl om, hvad der er okay ... Og jeg kan godt forstå dig. For det er rigtig svært med de muligheder der er i dag og de tv-udsendelser der sendes. Børn bliver bombarderet med forskellige serier og underholdningsprogrammer og reality shows og børn leger det de ser. Det gør små børn og det gør store børn. Og vi skal som forældre naturligt være kritiske i forhold til hvad det er vores børn ser.
Når man er 2 år gammel, så må man dog godt synes at Thomas Tog er noget af det skønneste i verden :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske