Svar: Idoler

29. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Mette

De fleste børn vil i forskellige perioder af deres opvækst, have særlig interesse for en bestemt person, serie, film, bog eller ting. Nogle børn elsker Thomas Tog, andre Byggemand Bob, Bamse og Kylling, Postmand Per eller lignende. Der kommer ofte også en tid hvor det er Disney prinsesser, Sørøvere og Pirater eller lignende, der er interessant. Børn vil naturligt ofte have perioder, hvor de går mere op i bestemte ting, bestemte figurer og det er helt okay.

Hos jer er det lige nu Thomas, der er rigtigt spændende, jeres dreng får rigtig meget ud af at se de film,- toget, musikken og hele den historie der udspiller sig. Det fanger ham og når han ser det igen og igen, så gør det ham også tryg. Det er genkendeligt og han ved hvad der sker.

Det er en film/serie der passer fint til hans alder og det er naturligvis vigtigt. Man kan købe diverse tilbehør fra serien, tog, togskinner, busser osv. og det lyder som om at han har nogle af disse ting og naturligt elsker at lege med det og det er fint. Der er ofte flere timers leg i at lege med togbane og det kan godt være et "thomas tog" som et klassisk "brio-tog". Måske kan det ligefrem være en måde at få ham lidt væk fra skærmen på ...

Det ...

Annonce

... er rigtigt, at det er en god idé at I nogle gange ser film sammen og taler om, hvordan de behandler hinanden og hvad der sker. For du har fuldstændig ret, det er faktisk sådan at de ofte ikke er særligt søde ved hinanden, men heldigvis bliver de gode venner igen. Dette afspejler naturligt ofte de konflikter barnet også kan møde i sin hverdag og derfor skal lære at forholde sig til, men der kan også bringes ting op, som er svære for børn at forstå og generelt kan det være svært for et barn på 2.5-3 år at forholde sig til hvad der er virkeligt og hvad der er fantasi.

Du nævner selv at du bliver i tvivl om hvorvidt det er politisk korrekthed, der gør dig i tvivl om, hvad der er okay ... Og jeg kan godt forstå dig. For det er rigtig svært med de muligheder der er i dag og de tv-udsendelser der sendes. Børn bliver bombarderet med forskellige serier og underholdningsprogrammer og reality shows og børn leger det de ser. Det gør små børn og det gør store børn. Og vi skal som forældre naturligt være kritiske i forhold til hvad det er vores børn ser.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når man er 2 år gammel, så må man dog godt synes at Thomas Tog er noget af det skønneste i verden :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)