Brev:
Manglende søvn dag og nat
29. marts 2012
Alder:
3 mdr.
Manglende søvn dag og nat
Kære Helen
Først vil jeg sige tusind tak for den fantastiske side du har og hvor udførligt du besvare alle dine læsers mange henvendelser :-) Det er fantastisk at have sådan et sted som det her hvor man kan henvende sig og få nogle gode fyldige svar.
Min kæreste og jeg blev d. 9 dec. 2011 forældre til den mest fantastiske lille dreng, vi er førstegangs forældre. Han er bare et rigtigt ønskebarn og vores lille øjesten, som vi har ventet så længe på at få.
For lige at give dig et indblik i hvordan hans liv har været hidtil så kommer her lige en kort beskrivelse, for det har været en ret hård start for sådan en bette mand:
Vi havde et hyr med ham fra han var ca. 2 uger gammel. Han skreg og skreg og skreg, var helt trøstelig og ville på ingen måde sove. Han sov 10 min her og 20 min der og det kørte mig helt ned. Jeg kunne på ingen måde lægge ham fra mig- jeg bar ham på armen dagen lang for lagde jeg ham selv så skreg han. Ja selv når jeg skulle på wc måtte han med…
Det viste sig at han havde en nakkehvirvl der sad i klemme sagde kiropraktoren (han er taget med sugekop ved fødslen). Den blev sat på plads og så var den hurdle væk. Men oveni det så havde han mavesmerter/ pres i maven da han var/ er en meget sulten lille dreng og maven ikke rigtig har kunnet følge med. Vi har gået til zoneterapeut med ham og det havde vi egentlig også god gavn af.
Efter knap 2 måneder med utrolig ringe søvn lykkedes det mig endelig at få ham til at sove nogle længere lure, nogen gange op til 5 timer af gangen. Men det resulterede uheldigvis i at han begyndte at vende helt op på dag og nat og derfor var jeg nødt til at vække ham efter max 3 timer. Selvom det egentlig er imod mine principper at vække et lille sovende barn. Men jeg fik simpelthen ingen søvn – nogen gange kun 3 timers nattesøvn.
Det der var det positive var, at vi efter at han begyndte at sove fik en helt anden og meget glad dreng når han lige havde sovet og jeg kunne begynde at lægge ham for sig selv – DET VAR SÅ DEJLIGT :-)
Efter han blev 3 måneder så var det ligesom om at maven også gik i orden og den heller ikke voldte daglige problemer længere. Han kan stadig godt ha lidt ondt i maven nogen gange, men ikke noget han er plaget af på samme måde længere.
Han er hvad man vil kalde en meget overstimuleret dreng og det har han været fra dag 1 og det er et stort problem for os og ikke mindst for ham selv, da han har svært ved at falde til ro. Man kan ikke vippe med lilletåen uden at han ser det. Det resulterer i at han bliver meget hurtig træt og har brug for at sove - nogen gange allerede efter 1 times vågenhed, også selvom han er ca. 3 ½ måned nu. Han bliver lyn hurtigt distraheret og tingene bliver meget hurtigt for meget for ham… Mange mennesker der vil snakke med ham eller bedsteforældre der på én gang står og ser på ham og snakker og laver lyde osv. det hyler ham helt ud af den. Vi oplever ofte at det er hos mig han finder tryghed når tingene bliver for meget for ham.
Men HER kommer vores store problem som jeg/ vi så inderligt gerne vil bede og råd og vejledning til at få løst for jeg kan snart ikke hænge sammen længere og jeg begynder at få tude ture pga. afmagt!
Vi har nået et punkt hvor han ikke vil sove. Hver eneste lur får sin ende imellem 40-50 min. Og han græder i vilden sky og han vil på INGEN måde lægge sig til at sove igen uanset hvad pokker man gør. Om dagen sover han udelukkende ude i barnevognen da han ikke kan/vil sove indenfor. Jeg er sikker på det er pga. søvnfaseskift han vågner efter 40-50 min..
Det er noget han hele tiden har døjet med men tidligere har man kunnet rulle med barnevognen og så sov han igen men det kan på ingen måde lade sig gøre nu. Det bliver bare værre og værre. Man kan få ham til at holde op med at græde ved at rulle barnevognen men under ingen omstændigheder sover han videre hvis man holder op med at rulle så skriger han igen og man kan lige så godt tage ham ind. Man kan jo heller ikke stå der og rulle ham i hele og halve timer!
Problemet er så at når man tager ham ind så er han så pylret og træt og jeg har igen problemet med at jeg ikke kan lægge ham fra mig. Jeg kan intet foretage mig og jeg når slet ikke at få ladet bare lidt op så jeg føler jeg kan være en optimal og en go mor for min lille dreng.… ja for ikke at snakke om en go kæreste for min kæreste.
Vores barnevogn har næsten usynlige broderet bamser i foret og dem ligger han og stirre på. Vi afskærmer ham alt det vi overhovedet kan.
Han sover typisk 4 lure om dagen men i øjeblikket så er det 4 lure af 40-50 min pr stk. og det er jo langt fra optimalt. Jeg er så bange for at det skal gå ud over hans udvikling, selvom vores egen sundhedsplejerske fortæller os at han er forud for sin udvikling i forhold til det gennemsnitlige barn.
Derudover så kommer det næste kæmpe problem….. Vi kan ikke få ham til at sove om aftenen. Det er faktisk en umulig opgave. Han skriger og vrider sig og er umulig. Han har en meget voldsom ”stemme” og kan simpelthen skrige så højt at vi ikke kan høre hinanden tale og man stresser helt over den larm den lille fyr kan lave. Det lyder næsten som om vi gør onde ting ved ham så meget skriger han.
Vi kunne jo godt tænke os at det kunne lade sig gøre at lægge ham ned i liften og så kunne han putte, men det er jeg bange for er et ønskescenarie der aldrig nogensinde kommer til at ske.
Det der med at gå til og fra det kan man glemme alt om for man må jo ikke lade sådan et lille barn ligge og græde og det gør han så snart han bliver lagt i liften og man kan derfor ikke gå fra ham for han bliver ved med at skrige til han går i selvsving og vi tager ham op. Så til og fra metoden kan man ikke bruge. Han vil ikke svøbes og vugges i armene så vrider han sig og skriger til han er helt opkogt og rød i hovedet og man ”pakker ham ud”.
Det er ligesom om at det er så frygteligt at lægge sig til at sove – alt hvad der har med søvn at gøre er det som om han er angst for.
Om natten når han endelig er faldet i søvn så græder han simpelthen så meget i søvne og det er også blevet værre og værre. Det er meget forskelligt hvordan han sover om natten. Nogen gange vågner han kun 2 gange men på en dårlig dag så er jeg oppe 5 gange på én nat. Jeg har været bange for at det har været fordi at han ikke bliver mæt, men da han vejer 8,5 kg 15 uger gammel og er 66 cm så er han nok ikke en dreng der mangler noget ;-) Han bliver udelukkende ammet.
Det eneste der nogen gange lykkedes er når jeg lægger ham til brystet og han falder i søvn der, og det gør han ofte også om dagen – han spiser ofte inden han skal putte. Men når han så sover og jeg lægger ham ned i liften så går der 2 min så græder han og vil op og den eneste måde han holder op med at græde på er hvis jeg lægger ham til brystet igen. Det er ikke fordi han er sulten men som om han bare er bange og finder tryghed. Den mindste lyd når han sover vækker ham og vi er virkelig kommet ud på et skråplan med at sidde og sige næsten ingenting når han sover og tv’et er skruet ned så man næsten ikke kan høre det.
Det er ganske enkelt en rigtig skidt situation vi er i og vi har ingen idé om hvordan vi fixer det. Kan man overhovedet fixe det?
Jeg har købt din bog sådan får du dit barn til at sove og jeg synes det hele lyder så simpelt og jeg synes det er en fantastisk bog men det virker slet ikke på vores lille mus :-(
Han er også begyndt at vågne kl 5-5.30 hver dag og gider ikke sove mere. Det er altså lige tidligt nok.
Det er sådan lige pt. at min kæreste er rykket ud af soveværelset fordi han har tendens til at snorke og vi vil ikke have at den faktor skal være med til at vække vores søn.
Der er flere der har sagt til mig at de synes vi skal lægge ham i seng på sit eget værelse, men det synes jeg altså er lidt for tidligt – Han er så lille endnu. Det er jeg heller ikke sikker på jeg er klar til, da han ligger lige ved siden af min side af sengen så jeg kan kigge ned til ham i liften. Men der går ikke længe før han er for lang til liften og hvis han rører forenden med fødderne ligger han og bruger kræfter på at forsøge at skubbe sig selv.
Jeg har forsøgt at lave rutiner men det kan jeg godt glemme for den ene dag er ikke som den anden med hvornår han er træt og klar til at blive puttet. For puttetidspunktet er jo vigtigt som du også skriver i din bog.
Putterutiner i forbindelse med putning reagerer han heller ikke så godt på. Hvis man synger for ham så bliver han enten meget stimuleret og griner helt vildt eller så begynder han at græde. Aftenbad er heller ikke et hit fordi han er så vild og aktiv når han er i bad – han kører sig selv helt op når han bader fordi han synes det er så skægt.
Generelt så er han en meget meget aktiv dreng med ekstrem mod på livet og en stædighed som jeg ikke troede eksisterede i små babyer – han higer efter at tage det næste skridt i hans udvikling hele tiden føler jeg. Og jeg synes han er meget hård ved sig selv og begynder at græde hvis der er noget han gerne vil have hans krop gør men ikke kan endnu af naturlige årsager. Men han er en glad, kærlig lille dreng og han pludre dagen lang.
Åh det blev vist en meget lang smøre, men det var bare for at forklare hvad vi har prøvet og som vi ikke har haft held med. Samt hvad det er for en lille dreng vi har.
Jeg håber SÅ meget at du kan hjælpe os på rette vej for jeg føler vi er faret lidt vild i forhold til søvnen.
På forhånd mange tak.
Kærlig Hilsen
Linda