Svar: Problemer i børnehaven?

22. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tusind tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker :) Og velkommen til.

Det lyder som om at jeres datter er i en god institution, hvor de er meget opmærksomme på hende, på hendes behov og hvordan hun bør støttes bedst muligt. At der har involveret børnepsykologen tyder på at de har gjort sig mange overvejelser om at ville hjælpe hende bedst muligt og det er meget positivt. Du fortæller også at jeres datter har fået det bedre og at I tydeligt har kunne mærke fremgang - men at der nu kommer et tilbagefald og spørgsmålet er hvad det handler om, for der er jo rigtig mange ting der kan spille ind.

At I forældre er skilt er naturligt svært - men I har boet fra hinanden i 2 år og hun har hele tiden haft en 7-7 ordning, så hun ved hvordan det kører. I forældre lyder også til at kunne tale sammen og I vil begge det bedste for jeres datter og det er rigtig godt. Hun lyder til at have to gode forældre.

Når hun er hos dig, vil hun have en storebror, som hun ser op til og din nye kæreste/mand er hun glad for og dette gensidigt. Det lyder som om at det fungerer. Når hun er hos sin far, så er situationen en anden, måske er de to alene eller måske er der også "stedsøskende" eller "kæreste" der ... Uanset hvordan og hvorledes så vil det naturligt være to forskellige verdener og det er naturligt et svært skift for hende. Det er rigtig godt at I forsøger at holde nogenlunde ens regler og det profiterer hun også af, men stadig er skiftet naturligt svært. Og reaktionen på dette kan naturligt både komme hos jer forældre og komme i børnehaven.

Det kan være en rigtig god idé at læse bøger sammen med hende om forældre der er skilt. Det kan også være en rigtig god idé at læse bøger om følelser. Det at læse om andre, gør det lidt nemmere at tale om ting og det kan være lettere at tale om andre der er kede af det, vrede eller usikre end at tale om sig selv. Og stadig er det at tale "om dem i bogen" en stor hjælp til selv at få bearbejdet lidt af det hun måske går og tumler med.

Bogen "Nannas to værelser" kunne være god at læse højt. Du finder den i min bogguide under bøger for "børnehavebørn". Også bøgerne "mor skal flytte" og "hjem til far" kan måske læses højt. De fortælles fra den 7 årige piges perspektiv og selvom det normalt er læse let bøger til de yngste skolebørn, så kan de stadig læses højt og bruges som udgangspunkt for en samtale. Besøg også biblioteket og find andre bøger.

Maaholms forlag har lavet en bogserie om følelser som også kunne være en god idé at bruge som udgangspunkt for en samtale. I serien indgår følgende titler:

- Det er uretfærdigt
- Når jeg er i dårligt humør
- Når jeg bliver mobbet
- Jeg er noget særligt
- Jeg er ensom
- Jeg er genert
- Jeg keder mig
- Jeg er glad
- Jeg viser respekt
- Jeg tager ansvar
- Jeg er ærlig

Og den er til børn i alderen 5-8 år ... :)

Jeg kan godt forstå du bliver ked af det, hvis du får at vide, at din datter reagerer som hun gør, fordi du har en bestemt måde at være overfor hende på og du føler dig forkert eller ikke god nok. Faktisk lyder det som om at du møder og anerkender hende, lytter og taler med hende og naturligvis skal du kunne gøre dette. Vi gør jo ting meget forskelligt og det ...

Annonce

... ene behøver ikke være bedre end det andet og hele situationen er svær hos jer. Jeres datter reagerer sandsynligvis som hun gør, fordi det er en svær situation hun er i. Det er rigtig svært at have to hjem og også have en børnehave at skulle forholde sig til. Du skal naturligvis lytte til hvad du får at vide og forsøge at tage det positivt og tage det til dig, så din datter hjælpes bedst muligt. Men det handler sandsynligvis ikke kun om dig, men også om hvordan hun mødes hos sin far og mødes i børnehaven. Tingene hænger jo ofte sammen.

Der sker rigtig meget med børn i 4 års alderen. Det babyagtige forsvinder og det er en humoristisk og sjov pige I har nu. Hun vil elske at fjolle og grine af ting og simple vittigheder eller pruttepuder kan være enormt sjove lige nu. Og det kan være en rigtig god idé at medtænke dette i hverdagen, hvor hun måske bekymrer sig meget - at det er vigtigt at I ler sammen, at I har det sjovt og fjoller og griner ... Godt humør smitter altid :)

Børn i 4 års alderen har også rigtig svært ved at skelne sandhed og løgn og deres fantasi er ofte stor. Det betyder at deres historier ofte overdrives lidt i denne alder - ikke for at lyve, men fordi det er helt naturligt for dem at gøre historien lidt mere spændende. Og også her skal man naturligvis være opmærksom på, hvad det er hun fortælle og hvornår man skal "leg med" og hvornår man skal holde fast i hvad der er virkelighed...

Hun vil naturligt også prøve grænser og mange nye ord, også grimme ord, kommer til. Det betyder at man som forældre naturligvis skal skære igennem og fortælle, hvad man vil høre og hvad man ikke vil. Hendes sprog udvikler sig også rigtig meget, så hun nu begynder at kunne svare igen, når man beder hende om noget "det gider jeg ikke!", "du er tarvelig!" eller lignende. Og her skal man naturligvis møde hende i de følelser hun har, anerkende hende og ikke bare skælde ud. Hun har rigtig meget brug for jeres anerkendelse, hun har brug for at føle sig betydningsfuld, hun har brug for at vide at hun har en vigtig rolle i familien og de fleste 4 årige vil ofte opsøge de voksnes godkendendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og det er rigtig vigtigt at I forældre netop ser hende og anerkender hende og giver hende følelsen af at hun er vigtig og noget helt specielt. Du skriver at hun er meget genert og at begge I forældre også var det som barn og det er her f.eks. rigtig vigtigt ikke at kalde hende genert, fordi et kan forstærke den rolle ...

Du kan også forvente at hun vil begynde at udtrykke vrede mere verbalt i stedet for fysisk og hun kan føle meget intens vrede og frustration og virkelig føle at verden går hende imod. Og det er her vigtigt at I forældre rummer hende og de følelser hun har. At kunne rumme hende betyder at I kan holde ud at hun har det som hun har det, at I ikke forsøger at lave det om og at I ikke tager det personligt.

Jeg håber at mine tanker og min beskrivelse af børn i denne alder vil hjælpe dig lidt videre og måske give lidt indblik i hvordan du kan støtte jeres datter videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2