Problemer i børnehaven?

22. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Problemer i børnehaven?

Hej Helen

Jeg har brug for et godt råd.

Kort intro: Jeg er mor til (i mine øjne) verdens dejligste pige på 4½. Hendes far og jeg har været skilt i 2 år og jeg lever i dag i et fast forhold med en anden mand og hans søn på 9. Begge børn har en 7-7 deleordning (hvor de er hos os samtidigt) og forholdet til deres respektive andre forældre er ganske fint. Vores lille sammenbragte familie har boet sammen i et år og fungerer rigtig godt - både i forholdet mellem børn/børn og voksne/børn. Hun ser op til sin nye ”storebror” og han er den første hun spørger efter når hun bliver hentet.

Men hvad er der så galt?

Jeg skriver til dig fordi jeg ikke kan genkende børnehavens billede af min datter. Børnehaven har nu for 2. gang på ca ½ år udtrykt ”bekymring” over hendes opførsel/trivsel og jeg aner ikke mine levende råd. Hendes far og jeg blev et par måneder før hendes 4 års fødselsdag indkaldt til en samtale med pædagogerne og en børnepsykolog fordi de syntes hun lukkede sig inde (de sagde hun savnede mig), ikke ville lege, var for temperamentsfuld osv. Hun havde brug for forberedelse på alt og den kunne de ikke give hende. De havde svært ved at tackle hende og følte sig magtesløse fordi de metoder de ville have brugt på andre børn ikke så ud til at virke.

Det var et billede jeg havde svært ved at genkende og som jeg derfor tog meget personligt fordi hun jo ikke opførte sig sådan hos mig. (Hendes far har oplevet en flig af det men heller ikke i samme målestok som børnehaven og han havde desuden været igennem en svær periode og havde manglet overskud i noget tid). Både hendes far og jeg var meget generte, da vi var børn og vi synes derfor ikke der er noget unaturligt i at hun er genert så længe hun ikke hæmmes af det. Min datter trives i sit eget selskab men vil også gerne lege med andre – hun havde bare ikke i starten af sit børnehaveliv været god til at lege med flere end én ad gangen.

Mødet med pædagogerne og børnepsykologen varede i en times tid og vi fandt fælles fodslag så reglerne blev mere ensrettede hos hhv hendes far og mig (som i forvejen var ret enige) og i børnehaven. Jeg synes dog ikke vi ændrede på ret meget andet end at melde hende (og hendes far/mig) til en fast ugentlig aktivitet og så invitere hendes kammerater med hjem, mens jeg derimod føler at børnehaven ændrede opførsel overfor min datter og blev mere konsekvente og tog de metoder i brug som de mente ikke fungerede... Der kom en ændring ret hurtigt efter mødet og alle var glade. Vi fik lavet flere legeaftaler og hun udviklede sig ...

Annonce

... i rivende hast. Afleveringerne om morgenen blev markant bedre og vi fik indtryk af at hun havde det rigtig godt i børnehaven. De opdagede at hun var en glad pige med masser af humor og vi slappede af.

Men nu er de så bekymrede igen. Denne gang over hendes temperament fordi hun kan blive rigtig sur og lukke sig inde og ikke komme af med sin vrede. Hun kan fx blive sur over at skulle have overtøj på eller hvis hun får en forkert kop til frokost.
De har sagt til hendes far at de vil tale med mig om det i næste uge (når hun igen er hos mig) og det tager jeg meget personligt for jeg ved jo at hendes far også kæmper lidt med noget af det samme som børnehaven. Så jeg tænker jo om jeg gør noget galt, når hun nu ikke udviser de sider af sin personlighed hos mig?

Hendes far har udtrykt noget i retningen af at hun har 3 niveauer af tryghed: hos mig, hos ham og i børnehaven. Jeg tror jo det på en eller anden måde hænger sammen med det. For jo, hun kan da også blive sur her men vi taler om tingene (hun er utrolig velformuleret og kan sætte ord på mange ting) og vi taler om at det er ok at blive vred, men at der også er ting som ikke er i orden og ting som bare skal ordnes (fx bad). Børnehaven mente oprindeligt at jeg talte for meget med hende (hvilket jeg fandt dybt paradoksalt) – for de havde jo ikke tiden til at diskutere/forklare alting.

Jeg føler ikke at vi diskuterer alting herhjemme. Der er klare regler for hvem der bestemmer og hun opfører sig jo generelt rigtig fint både her og når hun er med i byen. Men de småting som børnehaven har taget op i den mellemliggende periode har jeg kunnet tale med hende om og forklare hende i ro og fred og hun har derefter ændret adfærd i børnehaven og problemerne er i det store hele blevet løst. Vi taler fx om hvordan man kan reagere i forskellige situationer og jeg fortæller om dengang jeg var lille og gik i børnehave og prøvede noget tilsvarende.

Måske kræver det yderligere forklaring for at kunne give mig et svar, men jeg vil bare så gerne forstå hvad det kan være der gør at hun opfører sig så forskelligt. Hendes far er mere kontant end mig men reglerne/grænserne er de samme begge steder – vi har bare hver vores måde at formidle dem på. Hun har det godt hos sin far, men jeg er ikke i tvivl om at hun savner mig i (nogle af) de 7 dage hun er hos ham. 7-7 er ikke umiddelbart til forhandling, men måske er det heller ikke der hunden ligger begravet.

Jeg håber du kan give mig et tip til at komme videre, så alle kan se hvilken fantastisk lille pige jeg har.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!