Svar: Jeg kan ikke finde ud af det

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
4 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære mor

Når man er fire år gammel, så sammenligner man ofte rigtig meget, hvad man selv kan i forhold til andre - både andre børn og også i forhold til de voksne man er sammen med.

Børn i jeres drengs alder har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv. Det er helt naturligt.

Men det er også naturligt at han nogle gange kan sige "jeg kan ikke finde ud af det" eller "min tegning er grim" eller lignende. Og du skal naturligvis gøre som du gør nogle gange forklare at han lærer det stille og roligt og jo mere han øver sig, jo bedre bliver han. Og netop give ham eksempler på, hvad han allerede har lært.

Og nogle gange vil der også i hans "min tegning er ikke flot", ligge en søgning af jeres bekræftelse. Han kan altså godt verbalt sige det modsatte af hvad han mener og på den måde netop søge jeres bekræftelse "Jo, den er da enormt flot din tegning" ... Og så er det jo at alt det her med selvtillid og selvværd kommer ind som I også har læst om. Og her mener jeg, at det er vigtigt at vi nogle gange reagerer spontant og viser barnets vores spontane glæde "sikke en flot tegning, er den til mig, tusind tak" og andre gange vil det være rigtig fint at tale om processen og altså ikke om hvor flot den er, men i stedet "hvordan kan det være du har valgt at bruge flere blå farver?", "jeg kan se at du har gjort dig umage, var den svær at lave?" eller lignende.

Det er naturligt svært for børn i denne alder at mærke, at de ikke kan, for de vil så gerne og det er et eller andet sted smerteligt at ...

Annonce

... mærke sine egne begrænsninger. det er rigtig hårdt at mærke at andre kan noget, man endnu ikke selv mestrer og børn vil naturligt ofte sammenligne sig opad og ikke nedad. De vil gerne være "ligesom de store" og der vil naturligt være børn i børnehaven, som mestrer flere ting end jeres dreng gør - og det er hård læring.

De fleste børn vil også når de er 3-5 år gamle begynde at opfatte andre adskilt fra sig selv. En 3 årig vil f.eks ofte tro at en anden har samme følelser som barnet selv har, hvor barnet i 4-5 års alderen godt kan begynde at forstå, at vi kan have det eller føle forskelligt. Og også dette er vigtigt for jeres dreng at undersøge - han har brug for at vide om I føler og tænker ligesom han.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

En 3 årig vil f.eks. godt kunne spørge "hvorfor græder babyen?", hvor en 4-5 årig vil kunne sige "jeg tror babyen er sulten" og hele denne udvikling, evne til at sætte sig ind i hvad andre mon føler er jeres dreng rigtig godt igang med. Det er en vigtig milepæl både socialt og intellektuelt og det er rigtig godt og vigtigt at I støtter ham i det - og netop også viser ham og forklarer ham igen og igen, at han er noget særligt for han er ham. Der findes kun en af hans slags og ingen kan nogensinde tage hans plads. Så nogle gange er det også rigtig godt bare at sige "måske er du ikke den bedste til alt, men ved du hvad, det vigtigste er ikke om du er god, det er at du er der, for jeg elsker dig overalt på jorden!"

Og nogle gange skal du lære ham det, vise ham vejen. "Jeg kan ikke finde ud af det" kan også være et råb om hjælp til at lære det. Og du kan måske lære ham det og sige "det vil jeg gerne hjælpe dig med at lære, har du lyst til at vi prøver at gøre det sammen?". Og så guide og vise ham vejen, så han oplever at det kan han faktisk sagtens ...

Håber at du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder