Brev:
Jeg kan ikke finde ud af det
19. marts 2012
Alder:
4 år, 4 mdr.
Jeg kan ikke finde ud af det
Kære Helen.
Har du et godt råd til, hvordan vi tackler situationen, når vores søn ikke kan finde ud af en eller anden ting. Her er et eksempel... I går sad han og tegnede. Han ville så tegne spøgelser og syntes åbenbart ikke selv, at han kunne finde ud af det. Han blev så frusteret og sagde "mor, jeg kan ikke finde ud af det", hvorefter han blev ked af det. Jeg prøvede så at fortælle ham, at spøgelser jo kan se ud på mange måder og at den måde, han havde tegnet et spøgelse på, også var rigtigt. Men han var stadig ked af det.
Dette er desværre en typisk måde for ham at reagere, når han ikke kan finde ud af noget. Han giver hurtigt op og bliver frusteret. Jeg prøver at forklare ham, at når man skal lære noget nyt, så må man øve sig rigtig meget før det lykkes. Og jeg giver ham så eksempler såsom, at han jo også måtte øve sig rigtig meget før han kunne gå mv. Og jeg prøver også at forklare ham, at der ikke altid er et facit på tingene (selvfølgelig forklaret så han forstår det :-))
Vi har læst Dan Svarres bog og er meget obs på selvværd kontra selvtillid. Og det er derfor jeg er en smule bekymret, eftersom jeg tolker det som, at hans selvværd ikke er helt i orden.
Har du et godt råd til, hvordan vi kan hjælpe ham?
Hilsen mor