Ondt i maven og hård afføring - 9 mdr.

19. marts 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Ondt i maven og hård afføring - 9 mdr.

Hej igen Helen

Jeg skriver med det samme med et andet problem, som min datter Victoria har.

Hun har siden fødslen haft ondt i maven og svært ved at komme af med sin afføring. De første 4 måneder havde hun meget ondt og havde mange urolige nætter, men også aftner og dage. Det var ikke hver dag, men næsten, og i perioder.

Vi har været til læge med hende en del gange uden at det har hjulpet det store. En af gangene fik hun konstateret trøske, som blev behandlet, men det hjalp ikke på maven særlig længe. Vi har haft brugt bifiform over nogle måneder i løbet af det første halve års tid og det havde en vis virkning, men så snart vi ophørte med at bruge det, så stoppede virkningen faktisk med det samme. Vi har været til zoneterapi, men det havde ikke den store virkning og zoneterapeuten mente ikke, at hun kunne gøre mere.

Vi fik foreslået at bruge lactulose af vores sundhedsplejerske, men det virkede meget kort. Vi var så hos lægen igen for halvanden uge siden, fordi victorias afføring var så hård, at hun blødte fra endetarmsåbningen. Lægen rådede os til at bruge 1 måske 2 gange klyx, så Victorias tarm var helt tømt og så skulle vi bruge lactulose igen i 10 dage. Vi brugte 1 klyx (og ikke den hele, fordi det virkede meget voldsomt på hende) og der kom en del afføring ud af det. Vi så tiden an et døgn og hun havde afføring yderligere 3 gange, som var meget ...

Annonce

... vådt, så hun virkede tømt. Derfor begyndte jeg på lactulose. Det virkede også efter et par dage og holdt i nogle dage, men nu er hendes afføring meget hård igen, selvom hun stadig får lactulose (det er sidste dag i dag hun skal have det). Hvad kan årsagen være til hendes nærmest konstante hårde mave?

Victoria har været ammet fra starten og bliver det til dels stadig, et par gange om dagen. Ellers får hun grød og sødmælk om morgenen, frisk frugt og vand om formiddagen (hvor jeg også nogle gange ammer hende), øllebrød og vand til frokost, frugtmos og vand til eftermiddag (nogle gange ammer jeg hende), grøntsagsmos/pasta/ris og mælk til aftensmad, samt amning lige inden sengetid kl. 20.

De sidste par dage har hun klaret sig uden at blive ammet om natten ellers blev hun ammet 1-2 gange hver nat, fordi hun enten var helt vågen og ked af det Og ikke ville nøjes med sutten eller bare utrøstelig. Hun vågner som regel mellem kl. 5 og 6 og sover først til middag ved 12 tiden imellem 45 min. Og 5 timer afhængig af, om hun sover inde eller ude og hvor træt hun er. Men det er oftere 45 min. End 5 timer.

Lægen har givet os en henvisning til en børneafdeling, som vi afventer at høre fra, men indtil da er jeg faktisk ret bekymret for, hvad hun kan fejle. Jeg håber meget at du kan hjælpe os med et svar, så Victoria ikke skal være så ked af det.

Mange hilsner fra
Betina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

12. marts 2024 | Amning | 8 mdr.

Nedtrapning af amning ifb. opstart af arbejde

Kære Helen Jeg skriver til dig med to bekymringer i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder