Svar: Kommende storebror skal lære at sove i egen seng

20. februar 2012

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Anne

Tillykke med at du venter dig igen - det lyder dejligt :)

Ændringer vil din dreng mærke allerede nu - det at du er sygemeldt, gør naturligt at du ikke længere bærer rundt på ham som før. Og sandsynligvis begynder I også at kræve lidt mere selvhjulpenhed fra hans side, måske ikke bevidst, men det ligger i baghovedet, at det vil være godt, hvis han kan lidt mere selv ...

Han vil også stille og roligt mærke ændringen rent fysisk, når han sidder på dit skød. Maven vil komme til at fylde mere og mere og pladsen bliver mere trang. Han vil også registrere at I taler om den lille baby, uden at forstå hvad det er og hvad det betyder, så vil han altså fornemme ændringer allerede nu og i tiden frem mod at den lille ny kommer. Og det betyder at han naturligt godt kan blive lidt mere klyngende og have ekstra meget brug for sin mor og tæt fysisk kontakt netop med dig - det kan godt være derfor han netop søger dig meget lige nu, selvom det naturligvis også kan skyldes den alder og udvikling som han lige nu går igennem.

Det er en rigtig god idé at holde fast i at han som udgangspunkt skal falde i søvn i egen seng. Det er godt, hvis han forbinder egen seng med stedet hvor han skal sove. Når han vågner om natten, så kan du forsøge at få ham videre i egen seng, men hvis han vil ind til jer, så synes jeg han skal have lov til det. Du kan dog gøre det, at du når han om natten atter sover godt, flytter ham tilbage i egen seng igen. Det at han både falder i søvn i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen kan faktisk gøre at det på sigt bliver lettere at få ham til at blive i egen seng hele natten. Og det må I således gerne forsøge allerede nu :)

Når det er sagt, så er der dog aldrig nogen garanti for at han vil acceptere at være i egen seng på eget værelse, når den lille ny kommer - og det er jo også forståeligt nok. Det er jo ikke hans behov at der kommer en lille rival og han vil naturligt kæmpe alt hvad ...

Annonce

... han kan, for at mærke og vide, at I stadig elsker ham ligeså højt og at han har samme plads som tidligere :)

Der kommer ikke noget godt ud af at gennemtvinge at far kan bruges. Det er rigtig godt at lade far og søn have faste ritualer som de gør sammen. At de f.eks handler sammen, at de bader sammen, ligesom at far også skal trøste, skifte ble, hjælpe med maden osv. en gang imellem og jeres dreng måske også skal have en legetøjs værktøjsbænk, så han kan hamre og regere sammen med far ... :) Jo mere de er sammen nu, jo lettere vil far naturligt have ved at tage over, når den lille kommer. Modsat, så er det også rigtig vigtigt at jeres dreng får lov til at have mor netop nu, fordi du vil være mere på den lille senere hen og han må ikke føle at du skubber ham væk eller afviser ham. Det vil kun forstærke hans sorg over at "miste dig", når den lille ny kommer.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du kan naturligvis ikke bære ham, når I er ude at gå, på grund af din graviditet og sygemelding - så her er far nødt til at tage over, også selvom det sker under protester. Men prøv om ikke du kan overtale jeres dreng til at gå med dig i hånden eller om han kan sidde i klapvognen i stedet for at blive båret, så I så vidt muligt undgår at skændes omkring det og så han ikke føler sig afvist. Prøv at aflede ham, syng en sang, fjol lidt undervejs, så han glemmer at han er frustreret over ikke at kunne blive båret.

Det er meget vigtigt at I ikke forventer mere af ham, end han er parat til. Omvæltninger er svært for børn og jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring, at hvis I kan give ham ændringer nu, så kommer det hele ikke oven i hinanden. Men det er stadig vigtigt at I ikke beder ham om mere end han er parat til. I princippet skal I ikke kræve mere af ham, end hvis I ikke ventede en lille en mere. Han skal mødes på samme måde, uanset om du er gravid eller ej ... Håber du forstår, hvad jeg mener og kan bruge dette lidt videre.

Fortsat held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

Annonce

Viden om børn:

Sundhedsplejerske

Alle sundhedsplejersker er uddannet sygeplejersker og har arbejdet på forskellige børneafdelinger i sygehusvæsnet samt i den kommunale pleje. Derudover har sundhedsplejersken taget en diplomuddannelse til sundhedsplejerske.

En sundhedsplejerske følger børnene fra de bliver født (nogle gange allerede i graviditeten) og indtil de går ud af folkeskolen.

Alle børnefamilier i Danmark får tilbudt at modtage besøg af sundhedsplejersken. Når et lille barn bliver født, så...

Læs mere i Babylex

Cykelstol

De fleste børn vil fra ca. 9 måneders alderen sidde så stabilt, at de begynder at kunne sidde i en cykelstol monteret på en voksencykel.

Vælg en stol som har justerbare fodstøtter og remme til at spænde fødderne fast, så barnets fødder ikke kan komme i klemme i hjulet. En frakkeskåner på hjulene, kan være en god idé at sikkerhedshensyn.

Cykelstolen skal være spændt fast til cyklens stel. Det er ikke sikkert nok, hvis den kun er spændt fast til bagagebæren.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder