Svar: Kommende storebror skal lære at sove i egen seng
20. februar 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Anne
Tillykke med at du venter dig igen - det lyder dejligt :)
Ændringer vil din dreng mærke allerede nu - det at du er sygemeldt, gør naturligt at du ikke længere bærer rundt på ham som før. Og sandsynligvis begynder I også at kræve lidt mere selvhjulpenhed fra hans side, måske ikke bevidst, men det ligger i baghovedet, at det vil være godt, hvis han kan lidt mere selv ...
Han vil også stille og roligt mærke ændringen rent fysisk, når han sidder på dit skød. Maven vil komme til at fylde mere og mere og pladsen bliver mere trang. Han vil også registrere at I taler om den lille baby, uden at forstå hvad det er og hvad det betyder, så vil han altså fornemme ændringer allerede nu og i tiden frem mod at den lille ny kommer. Og det betyder at han naturligt godt kan blive lidt mere klyngende og have ekstra meget brug for sin mor og tæt fysisk kontakt netop med dig - det kan godt være derfor han netop søger dig meget lige nu, selvom det naturligvis også kan skyldes den alder og udvikling som han lige nu går igennem.
Det er en rigtig god idé at holde fast i at han som udgangspunkt skal falde i søvn i egen seng. Det er godt, hvis han forbinder egen seng med stedet hvor han skal sove. Når han vågner om natten, så kan du forsøge at få ham videre i egen seng, men hvis han vil ind til jer, så synes jeg han skal have lov til det. Du kan dog gøre det, at du når han om natten atter sover godt, flytter ham tilbage i egen seng igen. Det at han både falder i søvn i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen kan faktisk gøre at det på sigt bliver lettere at få ham til at blive i egen seng hele natten. Og det må I således gerne forsøge allerede nu :)
Når det er sagt, så er der dog aldrig nogen garanti for at han vil acceptere at være i egen seng på eget værelse, når den lille ny kommer - og det er jo også forståeligt nok. Det er jo ikke hans behov at der kommer en lille rival og han vil naturligt kæmpe alt hvad han kan, for at mærke og vide, at I stadig elsker ham ligeså højt og at han har samme plads som tidligere :)
Der kommer ikke noget godt ud af at gennemtvinge at far kan bruges. Det er rigtig godt at lade far og søn have faste ritualer som de gør sammen. At de f.eks handler sammen, at de bader sammen, ligesom at far også skal trøste, skifte ble, hjælpe med maden osv. en gang imellem og jeres dreng måske også skal have en legetøjs værktøjsbænk, så han kan hamre og regere sammen med far ... :) Jo mere de er sammen nu, jo lettere vil far naturligt have ved at tage over, når den lille kommer. Modsat, så er det også rigtig vigtigt at jeres dreng får lov til at have mor netop nu, fordi du vil være mere på den lille senere hen og han må ikke føle at du skubber ham væk eller afviser ham. Det vil kun forstærke hans sorg over at "miste dig", når den lille ny kommer.
Du kan naturligvis ikke bære ham, når I er ude at gå, på grund af din graviditet og sygemelding - så her er far nødt til at tage over, også selvom det sker under protester. Men prøv om ikke du kan overtale jeres dreng til at gå med dig i hånden eller om han kan sidde i klapvognen i stedet for at blive båret, så I så vidt muligt undgår at skændes omkring det og så han ikke føler sig afvist. Prøv at aflede ham, syng en sang, fjol lidt undervejs, så han glemmer at han er frustreret over ikke at kunne blive båret.
Det er meget vigtigt at I ikke forventer mere af ham, end han er parat til. Omvæltninger er svært for børn og jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring, at hvis I kan give ham ændringer nu, så kommer det hele ikke oven i hinanden. Men det er stadig vigtigt at I ikke beder ham om mere end han er parat til. I princippet skal I ikke kræve mere af ham, end hvis I ikke ventede en lille en mere. Han skal mødes på samme måde, uanset om du er gravid eller ej ... Håber du forstår, hvad jeg mener og kan bruge dette lidt videre.
Fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske