Brev:
Kommende storebror skal lære at sove i egen seng
20. februar 2012
Alder:
23 mdr.
Kommende storebror skal lære at sove i egen seng
Hej Helen,
Nu har jeg brug for et godt råd igen.. :-)
Det handler om at min søn på 23 mdr skal være storebror om et halvt år. Min søn falder fint i søvn om aftenen og sover på sit eget værelse indtil klokken midt om natten (hvilket som helst tidspunkt mellem kl 00 og 05), hvor han vågner og vil ind til os. Jeg kan mærke, at han har brug for mig. Kan kryber ind til mig og placerer selv mine arme, som han nu gerne vil krammes, til dette ritual er det kun mor der duer. Hvis far prøver, ender det i skrig og skrål. Jeg vil gerne give ham den tryghed, han har brug for, og synes også det er dejligt at ligge med ham i armene. Ind til videre sover vi alle godt, og det har indtil nu været en fin løsning for os.
Spørgsmålet er, hvornår skal jeg begynde at prioritere at få ham til at sove videre i sin egen seng? Jeg mener, hvor lang tid kan jeg vente inden lillesøster kommer, uden at han kommer til at føle, at han bliver smidt ud af soveværelse, og hans plads bliver overtaget af den lille nye? På den ene side vil jeg jo gerne give ham den tryghed, han har brug for, men jeg vil jo også gerne have ham vænnet fra vores seng tids nok til, at han finder det naturligt at sove hele natten i sin egen seng.
Jeg er pt sygemeldt på grund af smerter i lænden, jeg håber ikke det er en sygemelding som kommer til at vare resten af graviditeten. Min søn går i vuggestue, normalt fra kl 07.30 til 16, men jeg skal jo ikke noget, så vi hygger om morgenen, og han bliver afleveret kl 9 i stedet for, og jeg henter til sædvanlig tid, fordi det passer med endt middagslur. Jeg kan ikke have ham hjemme en hel dag, fordi jeg kan ikke holde til en hel dags aktivering og leg, og jeg mener også det er bedst for ham at komme afsted. Han trives rigtig godt i vuggestuen. Fra han bliver hentet, til han kommer i seng kl 20, er vi sammen hele tiden, det er meget sjældent, at han er alene sammen med sin far. Hans far er også hjemme om eftermiddagen, men han er sådan en handyman, der ikke kan lade sit værktøj og sine brædder ligge...
Skal vi prøve at prioritere at far og søn bruger lidt mere tid alene sammen? Skal jeg begynde at holde mig lidt på afstand? Det er altid far der bader ham, og vi skiftes til at putte, bleskift samt ritualer omkring mad. Men hvis der skal trøstes er det altid mig, og så denne tryghedssøgen om natten er også mig. Skal vi prøve at gennemtvinge at far godt kan bruges?
Nogle gange når vi har været på legeplads VIL han bæres af mig, og det kan jeg ikke holde til, så tager far ham op, og han skriger i vilden sky hele vejen hjem. Han vil hverken klapvogn, gå selv, eller fars arme. Det er lidt hårdt, men i den situation er der ikke andre muligheder. Er det vejen frem? Når jeg en sjælden gang ikke er hjemme, er der selvfølgelig ingen problemer.
Men mest af alt er mit spørgsmål, hvor travlt har vi? Hvor lang tid tager det for sådan en lille gut, at vænne sig til den slags ændringer i hverdagen? Det ville jo være synd for ham, hvis det hele ramlede sammen med den store ændring det er i sig selv at blive storebror.
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen.
Men venlig hilsen
Anne