Brev:
Står tidligere og tidligere op
20. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Står tidligere og tidligere op
Kære Helen
Jeg kan simpelthen ikke hitte ud af hvad jeg skal justere i min datters døgnrytme. Da hun var yngre sov hun til kl. 8. Så blev det til 7.30, så blev det til 7.00, og nu er hun altså bare super frisk et sted mellem 6.00 og 6.15. Jeg synes det er træls at stå så tidligt op, så jeg vil nødigt have, at mønstret bliver ved med at gentage sig - at hun står tidligere og tidligere op. Som det ser ud lige nu prøver jeg alt muligt for at understrege, at dagen starter kl. 7.00. Jeg lader hende høre musikken fra min telefon, der vækker os, og møder hende med begejstring over at der nu er morgen, ruller gardinet op, tænder stearinlys og alt det der. Jeg forsøger virkelig at vente med underholdning, lys og aktivitet til efter 7.00. Alligevel vågner hun tidligere og tidligere, så det får mig til at rette fokus mod hele hendes døgnrytme - jeg ved bare ikke helt, hvori problemet ligger.
Hun er lige blevet 5 måneder, og min ene overvejelse bunder derfor i, om hun skal putte færre timer om dagen, for at kunne sove flere om natten. Lige nu putter hun tre lure; formiddag fra 9-11, eftermiddag fra 13.30-15.30 og power nap fra 18-19. Nogle gange vil hun gerne sove lidt længere om formiddagen, men jeg lader hende max sove ½ time længere, så vækkker jeg hende, og så tager hun typisk ½ time mindre ved en af de andre lure. For det meste er hun træt efter 2 - 2,5 timer, så bliver hun puttet i barnevognen og sover stort set med det samme, hun bliver puttet - det er sjældent, at jeg skal rokke med vognen og den slags. Hun er begyndt at vågne efter en times tid. Her giver jeg hende sutten og så tager hun en time mere (dette sker som oftest om formiddagen). Jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal tage hende op, istedet for at støtte hende i at putte videre? Under alle omstændigheder medfører denne handling jo, at dagen så at sige bliver nødt til at slutte tidligere end den gør nu, for så vil hun være klar til at blive puttet til natten en time tidligere, og så vil hun måske op endnu tidligere.
Min anden overvejelse går på, om jeg skal have rykket alle lurene som du skriver om i din bog. Dette har jeg forsøgt, men uden det store held - måske gav jeg op for tidligt?
Hun sover ellers super godt om natten. Hun bliver puttet ved 21 tiden og vågner to gange for at blive ammet. Første gang ved 1 - 1.30 tiden og anden gang ved 4.30 - 5 tiden.
I din bog er der ikke tagnet et søvnhjul for børn på 5 måneder. Jeg synes, det er så fint, at du har tegnet søvnhjul for nogle af de andre alderstrin - det har støttet mig meget. Men hvordan ser det ud når hun er 5 måneder - har hun stadig ca. brug for 15 timer og hvordan giver det sædvenligvis mening af fordele dem?
Jeg er spændt på at høre dit besyv på mine overvejelser.
De venligste hilsner fra
Karina