Svar: Griner når jeg siger nej
16. november 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev og det er godt du skriver - det er jo netop hele idéen med en brevkasse, at man kan skrive og spørge, når man er i tvivl :)
Når børn griner, hvis vi skælder ud, så skyldes det ofte to ting:
1. At din dreng er så tryg ved dig, at han ved, at uanset, hvordan han opfører sig så er han elsket højt og derfor tør han godt vise, at du ser sjove ud, når du skælder ud.
2. At din dreng føler sig meget usikker i situationen, hvor du skælder ud. Han ved simpelthen ikke "hvilket ben han skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.
Så hvis du generelt oplever at din dreng grinder, når du skælder ud, at han har svært ved at se dig i øjnene og virker ligeglad med det du siger, så kan det godt handle om at du måske skælder for meget ud. I hvert fald kan det være ganske fornuftigt at overveje, hvordan du møder ham i hverdagen, når han gør noget der er dig imod og lige vurdere, om han egentlig er klar over, hvad det er du gerne vil have ham til.
Vi har tit travlt med at sige "Nej!" og fokuserer på at skælde ud over de ting som barnet gør forkert. Vi har fokus på alt det vi ikke vil have, men glemmer at fortælle barnet, hvad vi vil i stedet for. Det er vigtigt også at fortælle børn, når de gør noget som vi synes er dejligt og rart, de ting som vi gerne vil have mere af :)
Din dreng er stadig så lille at han er nødt til at undersøge hele verden, for at lære og finde ud af, hvordan verden fungerer og det skal han et eller andet sted have lov til. Det er vigtigt at du anerkender hans lyst til at undersøge og udforske og giver ham mulighed for det. Det betyder at hvis han har lyst til at slå til ting, så kan det være en rigtig god idé at give ham et hammerbræt eller en tromme og vise ham, at han kan slå på dette, som alternativ til at slå på fjernsynet.
Når han nogle gange gør ting, hvor du flytter ham og han så går tilbage og gør det igen og igen, så kan det ofte være et udtryk for at han har brug for denne kontakt med dig. Han har brug for at du tager ham op, sætter dig med ham, blæser ham på maven, leger at du spiser ham, tumler og skrubber med ham, så han virkelig mærker din kontakt og din nærhed. For det er den fysiske kontakt han søger :)
Jeg vil foreslå dig at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", måske skal du ønske dig den i julegave ... :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske