Svar: Griner når jeg siger nej

16. november 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Michelle

Tak for dit brev og det er godt du skriver - det er jo netop hele idéen med en brevkasse, at man kan skrive og spørge, når man er i tvivl :)

Når børn griner, hvis vi skælder ud, så skyldes det ofte to ting:

1. At din dreng er så tryg ved dig, at han ved, at uanset, hvordan han opfører sig så er han elsket højt og derfor tør han godt vise, at du ser sjove ud, når du skælder ud.

2. At din dreng føler sig meget usikker i situationen, hvor du skælder ud. Han ved simpelthen ikke "hvilket ben han skal stå på". Børn som bliver skældt meget ud reagerer ofte ved enten at grine, lade som om de er ligeglade eller lade som om de voksne ikke er der - det er for dem måden at tackle det på.

Så hvis du generelt oplever at din dreng grinder, når du skælder ud, at han har svært ved at se dig i øjnene og virker ligeglad med det du siger, så kan det godt handle om at du måske skælder for meget ud. I hvert fald kan det være ganske fornuftigt at overveje, hvordan du møder ham i hverdagen, når han gør noget der er dig imod og lige vurdere, om han egentlig er klar over, hvad det er du gerne vil have ham til.

Vi har tit travlt med at sige "Nej!" og fokuserer på at skælde ud over de ting som barnet gør forkert. Vi har fokus på alt det vi ikke vil ...

Annonce

... have, men glemmer at fortælle barnet, hvad vi vil i stedet for. Det er vigtigt også at fortælle børn, når de gør noget som vi synes er dejligt og rart, de ting som vi gerne vil have mere af :)

Din dreng er stadig så lille at han er nødt til at undersøge hele verden, for at lære og finde ud af, hvordan verden fungerer og det skal han et eller andet sted have lov til. Det er vigtigt at du anerkender hans lyst til at undersøge og udforske og giver ham mulighed for det. Det betyder at hvis han har lyst til at slå til ting, så kan det være en rigtig god idé at give ham et hammerbræt eller en tromme og vise ham, at han kan slå på dette, som alternativ til at slå på fjernsynet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han nogle gange gør ting, hvor du flytter ham og han så går tilbage og gør det igen og igen, så kan det ofte være et udtryk for at han har brug for denne kontakt med dig. Han har brug for at du tager ham op, sætter dig med ham, blæser ham på maven, leger at du spiser ham, tumler og skrubber med ham, så han virkelig mærker din kontakt og din nærhed. For det er den fysiske kontakt han søger :)

Jeg vil foreslå dig at læse min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", måske skal du ønske dig den i julegave ... :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene