Svar: Søskende og mor-syge

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Ingrid og Maries mor

Fra børn skal man høre sandheden siger man, og jeg synes at Ingrids ord siger alt "jeg synes du pusler lige meget om os begge, mor". Selvom hun godt kan fornemme at du har det svært og at det er en måde også at trøste dig på, så er jeg ret overbevist om at hun ikke ville sige sådan, hvis hun ikke mente det. Hun siger det, fordi hun godt ved at du stadig er der for hende.

Og det lyder netop som en pige med højt selvværd, en pige der godt kan give plads til at lillesøster lige nu og det sidste stykke tid fylder rigtig meget. Netop fordi hun godt ved at hendes plads ikke er truet, at hun stadig har en vigtig rolle i jeres hjerter - ikke fordi hun er den søde pige, der opfører sig pænt, men fordi hun er noget særligt, fordi hun er den hun er.

Det er rigtig vigtigt at du stadig prioriterer at tage i teater, biograf, caféture eller måske bare går en lang tur i skoven eller går til søen for at fodre ænder eller lignende sammen med Ingrid. Det batter - det er netop med til lige at tanke hende op, fylde hendes mor-depot op så hun har lidt at tære af, når hun må vie pladsen for lillesøster. Så blive endelig ...

Annonce

... ved med det du gør der.

Og så med hensyn til Marie - det lyder som om at hun på grund af sygdom, undersøgelser, indlæggelser osv. naturligt klynger sig og er nødt til at blive mødt med lov til dette .. Det er meget fint at I ikke gør en kamp ud af det. Når det er sagt, så er det dog også rigtig vigtigt, at far og Marie nogle gange gør ting sammen uden mor, så far også kan bruges og det vil også være rigtig godt, at du bakker op om at far godt kan visse ting - netop så Marie også hører at du mener han er ligeså god.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Men I skal naturligvis overveje jeres kampe - I skal nok ikke kræve at far putter hende, hvis det er mor der bedst får hende til at falde trygt og roligt i søvn - men far kan f.eks. godt give hende bad eller læse godnathistorie, hvor du så bakker op og siger "nu bader far dig lige, så kommer mor og tørrer dig" eller "nu læser far historien og så kommer mor og kysser godnat" så hun hører og forstår at du ikke har forladt hende fordi far tager over, at I begge tager del i de ting der sker og du bakker op om at far sagtens kan hjælpe hende :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.