Søskende og mor-syge

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Søskende og mor-syge

Kære Helen

Vores piger er nu hhv. fem og to år. Ingrid på fem er den søde fornuftige storesøster, som næsten aldrig bliver gal på sin lillesøster. Marie på to er en lille tromler, der forguder sin storesøster, men som for tiden samtidigt føler at hun har eneret på sin mor - det er hårdt for os alle, både forældre og storesøster.

Vi er midt i en hård periode, med akutte hospitals-indlæggelser for Maries vedkommende flere gange ila det sidste år - senest her i september - og hun og hendes hyppige sygdom fylder rigtigt meget hjemme hos os. Det er som oftest mig, der har været indlagt med hende på hospitalet, og for øjeblikket kan far bare slet ikke bruges. Det betyder at jeg ofte må tage over, for når den lille har skreget i fem minutter, og bare er stiktosset over at jeg ikke er der, synes både min mand og jeg at det er nemmere at jeg klarer det - både i forhold til putning, påklædning, hjælp til spisning etc. Især når hun så er så ofte syg, tager vi måske ikke altid de kampe, som vi burde. Og det betyder jo så at far må tage sig af Ingrid. De er også tæt knyttede sammen, men engang imellem vil hun jo også have sin mor.

Ingrid tager det hele så flot, og brokker sig aldrig. Vi forsøger at sætte ord på - "det er også dumt at Marie er så meget syg - jeg kan godt forstå hvis du bliver gal over at vi bruger så meget tid på det." Forleden sagde jeg "Jeg synes ...

Annonce

... at jeg ikke er så meget sammen med dig for øjeblikket, som jeg gerne vil være, men når Marie er syg, er det lidt svært, og når man er syg, vil man jo gerne pusles lidt ekstra" Og så kom perlen : "Jeg synes du pusler lige meget om os begge, mor". Og selvom det var sødt sagt, knuste det næsten mit hjerte, for hun er bare fem år, og skal jo også have lov til at kræve sit, og blive gal på Marie, tænker jeg. Vi forsøger at have pige-dage, hvor Ingrid og jeg tager på ture, f.eks. i teatret og på cafe sammen, men om det batter nok i hverdagen, ved jeg ikke.

Det skal siges at Marie nu er henvist til udredning hos en børnelæge, der forhåbentlig kan kaste lys over den hyppige sygdom, og vi håber jo også at det lysner lidt til næste forår, når hun er 2 1/2. Lige nu og her ville jeg dog være glad for råd på to spørgsmål:

Hvordan håndterer vi denne totale besidder-trang, som Marie har - er det knyttet til alderen, eller er det noget vi skal tage en kamp omkring?

Og hvordan påvirker det Ingrid - skal jeg stole på at hun kan fortælle os, hvordan hun har det, med lidt hjælp, eller er hun allerede en sød pige, der siger det, hun tror vi gerne vil høre? Og hvis det sidste, hvad gør jeg så ved det? Har læst Glade børn med højt selværd-bogen, og vi forsøger at bruge det i hverdagen, men er den smuttet for os alligevel?

På forhånd tak.

Bedste hilsner
Ingrid og Maries mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.