Sover dårligt - 12 mdr.

13. oktober 2011

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Sover dårligt - 12 mdr.

Kære Helen.

Har lige brug for at skrive til dig ang min søn der blev 1 år for 2 uger siden. Det er atter søvnen det handler om. Han har aldrig sovet ret godt, og synes jeg har prøvet meget, læst din bog, og der er da nætter hvor det går ok, men der er ikke mange af dem og efter 1 år med meget dårlig søvn, synes jeg snart overskuddet kan ligge et meget lille sted.

Jeg vil lige beskrive dagsrytmen som den typisk ser ud:

3.30-5 Vågner han og er svær at få til at sove videre, enkelte gange lykkes det men højst til kl 5.45. Han er vågen, men ofte brokkende, jeg tolker det som om han.

Kl 6 står vi op, vil helst ikke vænne ham til vi står op før der, men må ogå sande det ikke rigtig virker.

ca 6.30-7 morgenmad, han er ikke særlig sulten, så har ikke indtryk af det er sult han vågner af.

Ca 8 kommer han i dagpleje hvor han får en lille morgenlur ca 45 min.

11 frokost

12 middagslur som typisk er 1½ time, når vi er rigtig heldig 2 timer.

Så hygger vi om eftermiddagen

ca 17.30-18 aftensmad efterfulgt af bad og stille leg.

Ca 19.15-19.30 får han en flaske, 200 ml i stuen og så går vi op hvor han blir puttet med sin søster som han sover i samme værelse som.
De pjatter typisk lidt og sover lidt i 20.

I løbet af natten får han ikke længere flaske, men drikker en del vand. Stort set hver nat er vi gentagende gange inde og ligge ham ned og give sutten. Og typisk en gang eller to i løbet af natten er han rigtig ked/sur og mit store dilemme som gør pokkers ondt er, at jeg simpelthen ikke kan trøste ham. Han er rigtig arrig og kaster sig tilbage og er stiv i kroppen hvis jeg tager ham op, han blir ulykkelig når jeg lægger ham og hvis jeg holder en hånd på ham blir han vred og kæmper imod for at sætte sig op....

Min datter havde "dårlige vaner" med at blive ammet og vugget i søvn, men havde dog altid noget at falde tilbage på, når det var svære perioder med udvikling, tænder, sygdom osv. Har været påpasselig med at give ham disse vaner og fortryder det rigtig meget nu, fordi jeg ikke føler jeg kan berolige ham og det gør bare smadder ondt...

Har fået kontrolleret ham hos kiropraktor og der er ikke noget. Da han var 11 mdr fik han lagt dræn selvom ørelægen ikke synes der var noget videre at se, men eftersom han har symptomer med at ...

Annonce

... han er ok at putte, men er ked efter at have ligget ned mente han det skulle have et forsøg og fortalte at enkelte børn sov bedre bagefter. Dagene op til han fik dræn sov han bedre og også dagene efter så havde svært ved at vurdere om det hjalp, men siden har det været det samme.

Jeg er lidt i syv sind hvordan jeg bedre kan trøste ham og give ham og os andre end bedre nat uden utallige opvågninger og den meget tidlige start på dagen.

Det går efterhånden bedre i dagplejen med at putte ham og der er aldrig problemer når hans far putter i barnevognen, men når jeg gør det tager det altid lang tid, hvor han skælder og græder en del. Han har stadig også et par opvågninger under middagsluren hvor han skal trilles i søvn igen.

Tænker nogle gange at han måske skulle ha skubbet begge dagslure i løbet af dagen, men det er ikke muligt i dagplejen, som jo vil ha han skal følge de ander børn.

Ved nok også at det med at give sutten om natten skal ændres, så han selv kan finde den, men har bare ikke haft overskuddet til at tage fat på det og er også i tvivl om hvordan, når han blir så hidsig.

Han er generelt meget temperamentsfuld dreng der kaster sig og skriger HØJT! når der er noeget han ikke må. Han lader sig ikke stå tilbage for de andre børn og det er jo som sådan også fint :-) Men har også tit indtryk af hans lunte er kort fordi han er træt. Kan mærke jeg visse dage har svært ved at rumme hans temperament når jeg er så træt og det frustrerer mig meget at jeg kommer derud, hvor jeg får råbt fordi jeg ved det er meget forkert og slet ikke sådan jeg ønsker at agere.

Han går fint og har gjort det ca en måned og er generelt godt med udviklingen synes jeg. Siger op, tak og hej :-) Han er generelt en glad dreng med nemt til smil og med på fis og ballade, tror bare hele familien ville få det bedre med lidt søvn. Heldigvis vækker det dog sjældent hans søster, først efter kl 5 kan hun af og til vågne af ham.

Natflasken fjernede vi en uge efter han fik dræn og det gav faktisk ikke problemer, han accepteder nemt vand i stedet.

Håber jeg har givet nok info til du måske ser noget jeg ikke ser og kan give et par råd med på vejen. Som du plejer at være sød til og kommer med meget brugbare og kærlige svar, som man jo helt vil ha som mor :-)

Mange hilsner
Diana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet