Svar: Fødselsdag i børnehaven?
18. september 2011
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære S
Som udgangspunkt skal din dreng naturligvis have lov til at holde fødselsdag. Det at fejre sin fødselsdag er vigtigt for børn og det er rigtig dejligt for dem, at have en dag hvor de får lov til at blive fejret :)
Der skal naturligvis heller ikke gøres forskel på børnene i børnehaven. Der skal ikke være forskel på om man har fødselsdag i ferier, i weekender, på lukkedage eller hverdage. Hvis børn fejres, så skal alle børn fejres. Og jeg synes, at børn der har fødselsdag i ferier, naturligt skal kunne holde deres fødselsdag lige før ferien starter eller lige efter ferien er forbi.
Man kan så diskutere hvorvidt børnehaven skal holde fødselsdag for jeres dreng nu, hvor der er gået ret lang tid efter han har haft fødselsdag. Det er måske for meget at forlange at pædagogerne skal sidde og råbe hurra, når han havde fødselsdag i juli og vi nu er i september .. og når han ikke er ældre end han er, vil det sandsynligvis også føles som "lang tid siden" for ham selv.
I har dog lovet ham en fødselsdag og man skal holde hvad man lover. Derfor synes jeg at I skal invitere til fødselsdag hjemme og så holde den børnefødselsdag, som I gerne vil give ham - men hjemme :)
Jeg vil også foreslå at I taler med institutionen om, hvordan reglerne er for fødselsdag for måske handler deres afvisning om, at de synes børnefødseldage fylder for meget. Hvis det er en stor institution med måske 200 børn i alt, så vil der jo næsten være en fødselsdag at fejre hver dag, så når de siger nej til at holde børnefødselsdag, kan det handle om dette ...
Hvis det er tilfældet, så synes jeg en rigtig god løsning er at man holder fødselsdag for alle børnene en dag om måneden. Så de børn der har fødselsdag i juli holder den dato, dem der har fødselsdag i august holder den dato osv. På den måde vil alle børn blive fejret, uanset hvad dag fødselsdagen falder på og børnefødselsdagene tager ikke overhånd i børnehaven.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske