Brev:
En tikkende bombe
19. september 2011
Alder:
3 år, 7 mdr.
En tikkende bombe
Hej Helen
Har læst dine gode råd herinde igennem flere år, men nu må jeg simpelthen selv bringe vores problemstilling op for dig, i håb om at du har nogle gode råd.
Jeg vil lige kort skitsere vores familie- og familieliv. Vi er to voksne (min mand og jeg), en søn på 7½ år, en søn på 3½ og og tvillingepiger på 5 mdr. Alle fællesbørn. Vi flyttede i februar ind i et lille rækkehus, som vi har lejet imens vi får bygget vores nye hus. Dette betyder at vi kun har 2 værelser, dvs. drengene deler værelse, pigerne har et værelse og vi sover nu i stuen. Her skal vi bo indtil engang til foråret/sommer. I april blev pigerne født.
"Problemet" er vores 3 årige søn. Vi ved simpelthen ikke hvordan vi snart skal håndtere ham, synes vi har prøvet meget forskelligt, men synes problematikken bliver ved at være der. Han er den typiske 3-årige i fuld gang med selvstændighedsfasen. Når han er herhjemme er han langt størstedelen af tiden enten sur, aggressiv eller pivet. Det skifter meget. Det er næsten alt han bliver stillet overfor som han ikke vil. F.eks. have tøj på, sidde ved bordet og spise, have børstet tænder osv. I stedet plager han konstant om mad, slik og andet, og han får selvfølgelig nogen gange noget, men efter aftensmaden får han stort set altid nej, fordi han nærmest aldrig rører sin aftensmad.
Under aftensmaden forklarer vi ham jo at hvis ikke han har lyst til at spise er det ok, han skal bare vide at han ikke får mere at spise i dag. Og alligevel starter plageriet en halv time efter. Det kan også være at det er de forkerte bukser jeg finder frem til ham, og når han så selv får lov at vælge så ved han slet ikke hvad han skal tage - som om at det bare var de forkerte bukser for at have noget at være sur over. Det kan også være at strømpen ikke lige skulle sidde sådan der osv.
Han får af og til vredesudbrud, hvor man slet ikke kan nå indtil ham. Og det er ofte over bitte små ting, nogen gange over ting vi slet ikke ved, og kan slet ikke forstå hvad han siger når han er så vred. Hvordan håndterer man disse situationer? Og hvordan håndterer man de situationer hvor han måske ikke bliver lige så gal, men stadigvæk gal nok til at han græder højlydt og skaber sig og smider sig over at have fået f.eks. nej til et eller andet.
Må indrømme at det efterhånden tærrer hårdt på vores familileliv, og vi føler at han hele tiden er en tikkende bombe, så man virkelig skal træde varsomt. Det går ud over vores store søn, de to små, os voksne og ikke mindst ham selv. Det gør jo enormt ondt på os at se at han er så vred og frustreret, men hvad pokker kan vi dog gøre?
Det starter ofte om morgenen, lige så snart han vågner - der er han møgsur, til trods for at hans næsten får det som han ønsker. Men efter noget tid kvikker han normalt op og så går det nogenlunde lidt tid. Men så er det slemt igen om eftermiddagen, hvor han selvfølgelig også er ved at være småtræt. Men han nægter at sove til middag, det ville ellers være godt for ham, bortset fra at han så ville være svære at få i seng om aftenen.
Et andet problem omkring ham er at han vil sin storebror enormt meget. Det er jo dejligt, men storebror gider bare ikke ham nær så meget, og slet ikke når han er som han er for tiden. De har jo fælles værelse nu, så det kan være svært at sige at han ikke må gå derind, for det er også hans værelse.
Det skal siges at han sprogligt er lidt bagud, ikke meget mere. Desuden bruger han stadig ble - VIL bare IKKE på toilettet. Han er helt bevidst om når han skal tisse og lave stort, kan gå rundt uden ble på og bare bede om at få en på når han skal lave. Kommer det virkelig af sig selv med det toilet eller? Han er jo 3½ år nu (fra feb. 08).
Ved godt at noget af det kan skyldes en reaktion på at være blevet storebror, og så til to som tager meget af vores tid, men han havde også meget af det inden han blev storebror. Og i øvrigt er det nærmest KUN mor der duer herhjemme ift. ham, selvom min mand virkelig prøver at komme på banen.
Hvad kan vi gøre for at denne tid bliver lïdt sjovere og nemmere at komme igennem? Og hvor længe varer sådan en periode normalt? Er så bange for at der er noget i vejen med ham, du ved, en eller anden psykiatrisk diagnose? I børnehaven oplever de ham så vidt jeg forstår, som en helt alm. dreng, dog med temperament.
Håber du kan finde rundt i mit lidt ustrukturerede brev.
På forhånd tak.