Svar: Vil ikke trøstes

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Trine

Dejligt at høre fra dig igen! ;)

Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)

En del børn, vil når de når børnehavealderen, have en periode, hvor de ikke vil trøstes, ikke vil sidde på skødet og kæle og nusse - men vil "klare sig selv". Når man er 4 år er man "stor" og mere og mere bevidst om hvordan man opfører sig rigtigt. De fireårige har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide, at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv.

Det er meget vigtigt for børn i denne alder at føle sig betydningsfulde og få de voksnes anerkendelse. Og selvom I anerkender Emil, fortæller ham at det er okay at græde, når man slår sig - ja at det er okay at slå sig, så er det for ham lige nu et nederlag - for han føler sig som en stor dreng og det er ikke rart at mærke, når man ikke kan alt det man gerne vil. Han forsøger at udtrykke sin selvstændighed og vise at han er stor og kan selv.

Min ældste datter gjorde det på en lidt anden måde, da hun var fire år - hun sagde "mor, jeg vil ikke have du kysser mig hele tiden, du kan kysse mig når det er jul og til fødselsdag eller fastelavn - eller kun, hvis jeg siger du må!" Faktisk lidt udtryk for det samme "jeg er mig selv og jeg bestemmer over mig selv" ... :) Kan godt hilse og sige, at det bestemt også er hårdt at blive sat på "kys-rationering" :) :)

Det spiller naturligvis også ind, at han er blevet storebror og er igang med at finde sin rolle i netop at være den store. At han kan nogle ting og gør nogle ting som lillebror ikke gør. Og at der er forskel på om man er 4 år og gør i børnehave eller om man er baby. Og en tydelig forskel er jo det med gråd og det med at blive holdt om, båret og trøstet.

Det er ofte en periode og det ændrer sig ...

Annonce

... igen. Det er en rigtig god idé at I lader ham vide at I er der for ham, giver ham mulighed for at komme til jer, hvis han har brug for det og at du generelt sørger for at kramme ham osv. når han ikke er ked af det, så han stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed - så vil han naturligt søge dig igen, når han har brug for det :)

I kan også læse bøger om følelser, trøst osv. Du kan gå på biblioteket og få en børnebibliotekar til at hjælpe med at finde relevante bøger. Jeg har søgt lidt på nettet og har fundet lidt forslag:

"Øv!" af Peter Mouritzen. En billedbog om drenge, følelser, opførsel, vrede. Om mælk der skvulper over, regn eller for megen varme, forkert madkasse i børnehaven, et selvmål, rosenkål til aften - værre kan det vist ikke blive! Bøv har en lige så uheldig dag som solen, så de to kan trøste hinanden. De anbefaler den fra 4 år.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

"Ikke mere kysseri". Igen en billedbog om en lille abedreng, der er voldsomt træt af familiens kysseri. Da han får en ny lillebror, mener han at babyens skrigeri er en naturlig reaktion på kysseriet. Han får derfor til opgave at trøste babyen og prøver at aflede og underholde med sine bedste tricks. Men uden held. Indtil de pludselig får øjenkontakt, lillebror bliver stille og smiler til storebror, og det der så sker er der heldigvis ingen der ser. Den anbefales også fra 4 år.

"Er du ked af det?". Om forholdet mellem voksne og børn, om angst, drilleri, fantasi, mareridt. En billedebog om Nathilde på 4½ år. Om natten har hun onde drømme om de store drenge i børnehaven. Hjemme kan forældrene trøste hende, men i børnehaven må Mathilde klare drillerierne ved hjælp af sin fantasi.

Du kan sikkert finde flere muligheder og jeg tænker at det netop ofte er rigtig godt at læse om andre, det er lettere at forholde sig til dem i bogen og tale om dem, end det er at tale om sig selv. Og Emil vil stadig lytte og tage en del til sig, når I læser og snakker om handlingen i bøgerne :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin