Svar: Vil ikke trøstes
25. juli 2011
Alder:
4 år, 3 mdr.
Kære Trine
Dejligt at høre fra dig igen! ;)
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig :)
En del børn, vil når de når børnehavealderen, have en periode, hvor de ikke vil trøstes, ikke vil sidde på skødet og kæle og nusse - men vil "klare sig selv". Når man er 4 år er man "stor" og mere og mere bevidst om hvordan man opfører sig rigtigt. De fireårige har rigtig meget brug for voksnes anerkendelse, de har brug for at føle sig betydningsfulde, de har brug for at vide, at de har en vigtig rolle i familien og de opsøger tit voksnes godkendelse. Ofte med fokus på ting de mestrer "se hvor højt jeg kan springe!", "se hvordan jeg kan balancere", "se hvor hurtigt jeg kan cykle", "se min tegning, er den ikke flot" osv.
Det er meget vigtigt for børn i denne alder at føle sig betydningsfulde og få de voksnes anerkendelse. Og selvom I anerkender Emil, fortæller ham at det er okay at græde, når man slår sig - ja at det er okay at slå sig, så er det for ham lige nu et nederlag - for han føler sig som en stor dreng og det er ikke rart at mærke, når man ikke kan alt det man gerne vil. Han forsøger at udtrykke sin selvstændighed og vise at han er stor og kan selv.
Min ældste datter gjorde det på en lidt anden måde, da hun var fire år - hun sagde "mor, jeg vil ikke have du kysser mig hele tiden, du kan kysse mig når det er jul og til fødselsdag eller fastelavn - eller kun, hvis jeg siger du må!" Faktisk lidt udtryk for det samme "jeg er mig selv og jeg bestemmer over mig selv" ... :) Kan godt hilse og sige, at det bestemt også er hårdt at blive sat på "kys-rationering" :) :)
Det spiller naturligvis også ind, at han er blevet storebror og er igang med at finde sin rolle i netop at være den store. At han kan nogle ting og gør nogle ting som lillebror ikke gør. Og at der er forskel på om man er 4 år og gør i børnehave eller om man er baby. Og en tydelig forskel er jo det med gråd og det med at blive holdt om, båret og trøstet.
Det er ofte en periode og det ændrer sig igen. Det er en rigtig god idé at I lader ham vide at I er der for ham, giver ham mulighed for at komme til jer, hvis han har brug for det og at du generelt sørger for at kramme ham osv. når han ikke er ked af det, så han stadig får masser af fysisk kontakt og nærhed - så vil han naturligt søge dig igen, når han har brug for det :)
I kan også læse bøger om følelser, trøst osv. Du kan gå på biblioteket og få en børnebibliotekar til at hjælpe med at finde relevante bøger. Jeg har søgt lidt på nettet og har fundet lidt forslag:
"Øv!" af Peter Mouritzen. En billedbog om drenge, følelser, opførsel, vrede. Om mælk der skvulper over, regn eller for megen varme, forkert madkasse i børnehaven, et selvmål, rosenkål til aften - værre kan det vist ikke blive! Bøv har en lige så uheldig dag som solen, så de to kan trøste hinanden. De anbefaler den fra 4 år.
"Ikke mere kysseri". Igen en billedbog om en lille abedreng, der er voldsomt træt af familiens kysseri. Da han får en ny lillebror, mener han at babyens skrigeri er en naturlig reaktion på kysseriet. Han får derfor til opgave at trøste babyen og prøver at aflede og underholde med sine bedste tricks. Men uden held. Indtil de pludselig får øjenkontakt, lillebror bliver stille og smiler til storebror, og det der så sker er der heldigvis ingen der ser. Den anbefales også fra 4 år.
"Er du ked af det?". Om forholdet mellem voksne og børn, om angst, drilleri, fantasi, mareridt. En billedebog om Nathilde på 4½ år. Om natten har hun onde drømme om de store drenge i børnehaven. Hjemme kan forældrene trøste hende, men i børnehaven må Mathilde klare drillerierne ved hjælp af sin fantasi.
Du kan sikkert finde flere muligheder og jeg tænker at det netop ofte er rigtig godt at læse om andre, det er lettere at forholde sig til dem i bogen og tale om dem, end det er at tale om sig selv. Og Emil vil stadig lytte og tage en del til sig, når I læser og snakker om handlingen i bøgerne :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske