Vil ikke trøstes

25. juli 2011

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Vil ikke trøstes

Kære Helen,

Vil lige benytte lejligheden til endnu en gang at takke for den mest brugbare hjemmeside for småbørnsfamilier. Jeg tror ikke der går en dag, uden jeg lige skal tjekke de nyeste breve i brevkassen. Dog har jeg ikke kunne læse mig klogere omkring det "problem" min lille familie har lige nu, så jeg skriver derfor til dig i håb om endnu en gang "input".

Det drejer sig om Emil. Han er nu blevet 4 år gammel.

Hvis Emil slår sig kan vi ikke "få lov" at trøste ham. Han kæmper for at holde masken og hvis vi nærmer os for f.eks at holde om ham, vrider han sig rundt og bliver bare endnu mere vred eller ked af det. Det kan være, hvis han midt i en leg falder, slår hovedet ind i noget eller på anden måde slår sig og det gør ondt. Selv om jeg virkelig kan se, at det gør rigtig rigtig ondt på ham, reagerer han med at blive enormt vred og græder meget, men vil ikke have vores trøst og slet ikke tale om det for den sags skyld. I leg med andre jævnaldrene børn, har jeg oplevet at han blot går sin vej, hvis han blive ked af det og nærmest "slår" tårerne fra kinderne væk! Ofte sige han (grædende) "jeg slog mig ikke", som om at det er forkert at slå sig.

Vi har aldrig forsøgt at fortælle ham at det er "forkert" eller ikke-ok at slå sig og søge trøst og er helt i vildrede omkring, hvorfra det her er opstået. Det eneste vi kan se klart, er at det startede efter han begyndte i børnehave, hvor han nu er gået i et års tid.

Vi har forsøgt at tale med ham, både I situationen og uden for situationen. Ofte vil han heller ikke her tale om det… har endda sagt til mig "mor, stop med at tale om det" og det må vi jo respektere. Det eneste jeg her forleden fik ud af ham, var da jeg spurgte "må babyer godt græde når de slår sig". Emil: "JA!" "Hvad så med store drenge?" Emil: "NEJ!". Herefter forsøgte jeg igen at forklare at alle slår sig, at det er ok at blive rigtig vred og/eller ked af det og hvor rart det er at blive trøstet af en ...

Annonce

... voksen.

Vi har sågar forsøgt os med rollespil, hvor far slår sig, græder og bliver trøstet af mor! Han så interesseret til, men det har ikke gjort noget forskel.

Det er hårdt ikke at kunne trøste ham. Sommetider, også skal han også slå sig helt enormt meget, må jeg godt trøste ham og holde om ham, men han bliver helt hysterisk, hvis far forsøger. Det er som om han skammer sig og forsøger at smile selvom det gør ondt og øjnene fyldes med tårer. Det er altså hårdt synes jeg.

Vi har talt med børnehaven der også har oplevet nogle episoder med ham, hvor han afviser de voksne. Han går sin vej hvis noget går ham i mod eller han blive ked af det. Hans pædagog havde en dag følt sig nødsaget til at holde ham fast indtil han slappede af i kroppen og lod gråden komme. Men han er ikke vild eller ustyrlig… kun meget sky overfor at blive ked af det og trøstet.

Dog skal det siges at Emil ikke har problemer med gråd når han får sat grænser, skal have børstet tænder, i seng osv. Men det er jo også en anden sag.

Så Helen, hvordan skal vi takle dette problem? Vi bliver begge kede af ikke at kunne få lov at trøste vores dreng. Kan hele børnehavelivet og det at blive storebror også spille ind? Kan han være i en form for konflikt med sig selv og i tvivl omkring om han "må" være stor eller lille?

Generelt har vi forsøgt at introducerer "storebror-livet" til ham meget nænsomt og forsøger at rumme at det til tider bare er noget møg for ham at skulle indordne sig i vores nu større familie. Ja jeg synes generelt vi tænker meget over, hvordan vi kan gøre det bedst for ham. Han lader til at have det svært med mange ting, herunder børnehavelivet og at fungere i den store børneflok der jo der. Pædagogerne siger han fungerer bedst i små grupper og ofte har brug for støtte til at tage initiativ til leg med andre.

Jeg håber sådan du kan give mig dit syn på sagen. Dine overvejelser plejer ALTID at hjælpe vores familie.

Håber du nyder sommeren.

Kærlig hilsen
Trine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder