Svar: Brug af sut - 2 år, 1 mdr.
27. juni 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Kære Lillepigens mor
Jeres datter er kun 2 år gammel og det er helt naturligt at hun har brug for både sin sut og sin klud. Det er rigtig godt, at I så vidt muligt søger for at hun ikke har den i løbet af dagen og at hun som udgangspunkt får den, når hun skal sove eller er meget ked af det, men det er også vigtigt at anerkende, at hun er en lille pige, der naturligt bliver mere træt og derfor har svært ved at undvære den, den giver hende ro.
Jeg synes det er vigtigt ikke at gøre det med sut og klud til en kamp, for jo mere I kæmper om den, jo mere vil hun naturligt savne den og derfor søge den. Så jo mere afslappet I kan være omkring at hun har den, jo mere roligt, vil hun naturligt også selv tage det. Jeg forestiller mig, at hvis hun får lov til at få den om eftermiddagen, når hun er træt og der så er ro på, I hygger jer og hun virker glad, så vil hun naturligt have lettere ved at undvære den om et par måneder, fordi hun netop har fået hjælp til at finde roen. Det bliver altså lettere at vænne hende fra den på sigt, hvis hun lige nu får lov - og det ikke gøres til en kamp, noget som er særligt vigtigt at kæmpe for.
Jeg forestiller mig, at I på sigt, vil få lettere ved at aflede hende, tilbyde andre ting og at hun naturligt vil kunne acceptere andre ting bedre, hvis hun lige nu får lov til at have sut og klud. Hun skal ikke have den i munden hele tiden og I skal bibeholde de gode rutiner I allerede har, med at den bliver lagt på en fast plads og ligger der og venter. I skal også bede hende tage sutten ud af munden, når hun taler til jer "du skal lige tage sutten ud, så jeg kan høre hvad du siger" eller lignende, så hun bliver opmærksom på og så hun hører at der er små krav til det at bruge sutten, men så det sker stille og roligt.
Jeg forestiller mig at sutten ikke sidder i munden på lillepigen hele sommeren, men at den ligger på sin plads og jeg tænker, at hun naturligt ikke vil have brug for den på samme måde om eftermiddagen, netop fordi I jo er hjemme og er om hende på en helt anden måde, end når hun er i vuggestue. Hun vil ikke være træt på samme måde sidst på dagen og vil ikke have savnet jer og derfor ikke have brug for helt samme nærhed og den ro som sutten lige nu giver hende, - netop fordi I er sammen hele tiden, netop fordi I har ferie ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:) Og rigtig god ferie! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske