Aflevering af tvillinger i vuggestue

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Aflevering af tvillinger i vuggestue

Kære Helen.

Jeg har haft aldrig før sendt dig et brev, men har brugt andres spørgsmål og dine dertilhørende grundige svar flittigt :-)

Nu har jeg dog brug for hjælp specifikt i forhold til afleveringen af mine børn i vuggestue. :-)

Jeg har en søn og en datter (tvillinger) på 2 år og 3 måneder. De har været i vuggestue siden de var 16 måneder, og har alt i alt været rigtig glade for det.
Vi har været inde i en rigtig fin periode, hvor afleveringerne er gået så fint, men nu er det som om min søn er kørt ind i et mønster, som er svært at komme ud af igen.

Allerede når jeg om morgenen snakker med ham om, at vi skal i vuggestue siger han "nej", beklager sig, spørger efter at komme hjem til mormor eller andre alternativer.
Jeg forsøger naturligvis at snakke med ham om, at han skal ned og lege, vi snakker om de andre børn, osv osv. men han siger bare "nej".

Når vi nærmer os vuggestuen begynder han ofte at græde og råber "nej" igen. Pædagogerne fortæller, at han falder til ro lige så snart jeg er gået igen, og har nogle fine, glade dage (han er i det hele taget en ganske glad, aktiv og dejlig dreng:-).

Han klamrer sig dog til mig, når jeg vil sige farvel, holder desperat fast, græder meget, og jeg føler derfor at jeg næsten må "skubbe" ham væk fra mig, når jeg går. Det er så svært for mig! Og oveni dette, er det svært for mig, at jeg føler min datter næsten bliver overset ved disse afleveringer. Jeg føler aldrig jeg får sagt ordentligt farvel til hende. Det er som om hun holder lidt igen, fordi min søn er så ked af ...

Annonce

... det. Som om hun giver plads, hvis det giver mening? Og der ER jo heller ikke helt plads til hendes reaktion, hvis man ser der fra den side, for både jeg og pædagogerne er jo meget opmærksomme på min søn i selve situationen.

Idag da jeg afleverede udenfor på legepladsen, sad min søn på skødet af en pædagog da jeg gik, mens min datter stod lidt forvirret på græsset, og da en pædagog nærmede sig hende, nåede jeg at se at min datter trække sig væk. Så endnu en gang gik jeg der fra med en forfærdelig følelse i kroppen.

En af mine egne overvejelser er, at min søn i den grad er trådt ind i selvstændighedsalderen. Jeg kunne sætte tusind streger hver dag for hver gang siger "vil selv". Det er jo skønt; han vil selv tage sko og tøj på, selv kravle op i klapvognen, selv gå ned og op af trapperne og IKKE holde i hånd.;-) Og jeg tænker derfor, om han er ved at undersøge og dermed lære, hvor mange ting han må bestemme og kan kontrollere? For det ville jo være dejligt, hvis mor sagde "ja, så tager vi da bare hjem til mormor i stedet" :-)

PS: Planen er, at vi skal holde næsten to måneders ferie (jeg er studerende) med start fra næste uge. Er det helt skørt at gøre i forhold til at have en så lang pause fra vuggestuen, eller er det lige omvendt fint at kunne imødekomme denne... ja, det er vel seperationsangst?

Jeg er lidt i tvivl om det hele lige nu. Og selv om jeg forsøger at virke selvsikker og glad (og vise, at det er mig der har taget beslutningen) ved afleveringerne, ved jeg også godt at de begge to kan mærke min ængstelighed.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor