Svar: Aflevering af tvillinger i vuggestue

28. juni 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til - dejligt at du har fulgt med og nu har fået lyst til selv at skrive :)

Det er helt rigtigt, at dine børn er igang med at øve deres selvstændighed og i den forbindelse naturligt også prøver at finde ud af, hvordan de påvirker verden og hvordan verden reagerer på dem. At være to år er en udfordrende alder, børn prøver naturligt grænser i denne alder og viser mere og mere selvstændighed og egen vilje.

To årige børn er igang med at finde deres selvbillede og man ser det ved, at de ofte begynder at udtrykke eget navn, sige "jeg" eller ved at de f.eks. siger "det er min" om alle mulige ting, også ting, der ikke er deres. De viser at de er igang med at blive bevidste om hvem de selv er. På samme måde kommer også en "jeg vil selv" periode.

Det er således normalt det I oplever og jeres børns selvbillede udvikler sig stille og roligt i samspil med andre. De har brug for ros, de gør dem stolte og glade, og hvis de bliver irettesat, så bliver de naturligt kede af det. De er meget følsomme og meget sårbare overfor, hvordan de bliver modtaget, hvordan I og andre reagerer på det de siger og det de gør.

Derfor er jeg egentlig ikke så bekymret for jeres dreng, for han lyder til at finde ud af det og et eller andet sted er han god til at få pædagogernes kontakt, han er god til at lade sig trøste af dem og komme videre i legen. Efter et par minutter er han glad igen og trives med at være i institutionen.

Men hvad med jeres datter .. Hun ser på og som du selv skriver, så "holder hun igen, fordi bror er så ked af det". Det tror jeg også hun gør. Og hun har ikke samme plads som ham. Det er helt okay i en periode, det er helt fint, at hun lige må trække sig og lade ham få opmærksomheden, men det er vigtigt at hun ikke bliver overset, for hun er ligeså følsom som han er og har ligeså meget brug for at blive set og mødt, hun skal bare mødes på en anden måde, fordi hun viser behovet på en anden måde. Og det er rigtig godt, at du er opmærksom også på hende - det er rigtig dejligt at læse.

For når man har en dreng, der reagerer så voldsomt som din dreng gør, klynger ...

Annonce

... sig til dig, græder, virker desperat osv. så er alles fokus naturligvis på ham. Men man skal ikke glemme hende - noget af en udfordring og jo især noget man står i, når man har tvillinger ... :) Det lyder dog som om at du gør det ret godt!

Jeg tænker at det vil være rigtig godt at du anerkender din dreng ved at sætte lidt ord på det, som han gerne vil. Det vil sige f.eks. "jeg kunne også rigtig godt tænke mig, at vi skulle hjem til mormor, det er bare så hyggeligt når vi er der" eller lignende, så han hører at du vil det samme. Du kunne måske tilmed sige "skal vi ikke aftale at vi tager hjem til mormor på lørdag" eller lignende, så han hører, at det er noget, som faktisk godt kan ske. Hvis han føler sig mødt her, så vil han måske også acceptere, at han så skal i vuggestue.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og så er det rigtig godt, hvis du samtidig også kunne anerkende din datter, at du f.eks. tog hende med ind i samtalen "du vil også gerne med hjem til mormor, ikk´?" eller lignende, så hun ikke kun er tilhører. Og du kunne også en gang imellem godt tillade dig at sige til din dreng "nu skal jeg også lige sige farvel til søster" så han også mærker, at han må give slip og hun skal have lov. Det er ikke kun hende der må vente på ham, han må også give hende plads. Det er jo også en vigtig læring, netop når man er igang med at finde ud af, hvordan jeg påvirker verden og hvordan verden påvirker mig, at give plads til hinanden og at det går begge veje :)

Jeg synes det lyder super dejligt med næsten to måneders ferie, hvis I har mulighed for det. Det er så lang tid, at begge børn har rig mulighed for at blive set og mødt, I kan lave mange dejlige ting sammen, tage på ture, lege, være ude, bage boller inde osv. Lave gode almindelige hverdagsting, men hvor der er tid til hver enkelt og tid til at være sammen. Det kan naturligvis godt blive hårdt, så at skulle starte op igen derefter, for det bliver en hård hverdag, men det er altid dejligt at have en god ballast at starte op fra og 2 måneder hjemme og med hygge i familien - det er en god ballast :)

Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :) Rigtig god sommer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder