Brev:
Brug af sut - 2 år, 1 mdr.
27. juni 2011
Alder:
2 år, 1 mdr.
Brug af sut - 2 år, 1 mdr.
Hej Helen.
Min mand og jeg er lidt uenige om, hvor meget vores datter må bruge sutten, og hvor strenge vi skal være for at håndhæve det, hvis du forstår hvad, jeg mener.
Grundlæggende er vi enige om, at hun kun skal have den, når hun skal putte. Vi er godt klar over, at det hverken er sundt for tænderne eller den sproglige udvikling, at proppen er i munden hele tiden.
I dagplejen er det ikke et problem. Når hun bliver afleveret, har hun sut og nusseklud i hånden (disse to ting hænger sammen. Hun vil ikke kun have nussekluden). Dagplejemor tager sutten og kluden, når vores datter smider det for at lege. Herefter får hun den kun, når hun skal ud og sove.
Problemet er, at når jeg henter hende, får hun klud og sut. Hun er træt og pjevset, og jeg føler, hun har brug for den. Derfor har hun den faktisk fra vi kommer hjem i mellem 5 og 16 til puttetid - mere eller mindre. Nogle gange smider hun begge dele for at lege, og så gemmer vi det væk, hvis vi kommer forbi det.
Der er dømt ulvetid fra 16.60 til efter spisetid, hvor jeg prøver på at få lavet aftensmad og underholde en træt pige, og det er netop her min mand synes, at hun ikke skal have sutten og kluden, hvorimod jeg ikke orker at tage den kamp midt i dagens hektiske time.
Hun bliver hysterisk og ked af det, hvis vi tager den fra hende, eller hvis hun kommer i tanke om, at hun vil have den igen efter, at hun har smidt den.
I weekender fjerne vi sut og klud efter morgenmaden, og prøver på at aflede hende efter bedste evne, hvis hun pludselig kommer i tanke om, at hun vil have den. Nogle gange lykkedes det, andre gange græder hun til, hun får den - hvad enten om vi går ud, læser eller laver noget helt andet. Hun glemmer det ikke...
Vi siger til hende: "Kom, nu lægger vi lige sutten her, så får du den igen, når du skal sove." Nogle gange lægger hun frivilligt sutten på sin plads i skabet - andre gange siger hun bestemt nej.
Jeg forbarmer mig over hende i ulvetimen, og når hun i weekenderne er virkelig pjevset - også selv om min mand og jeg har aftalt, at hun ikke skal have den. Min mand er meget bedre til at være konsekvent.
Sutten skaber nogle små konflikter i mellem min mand og jeg, så jeg håber du vil hjælpe os på vej til en anden løsning. Om et par uger skal vi holde en måneds sommeferie sammen, og jeg vil nødig, at den sut skal sidde i munden på lillepigen hele sommeren. Jeg håber, du kan hjælpe os til at skabe nogle nye ritualer, hvor sut og klud har sin faste plads i skabet.
Med venlig hilsen
Lillepigens mor