Svar: Opdragelse af 5 årig

20. juni 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maria

Tak for dit brev og alle dine tanker og din ærlige beskrivelse af, hvad der foregår hos jer.

Det er vigtigt for mig at sige, at I ikke skal komme derud, hvor din datter slår dig og du sidder passivt. Din datter skal naturligvis have en reaktion og der skal sættes nogle grænser og det er vigtigt, at du forstår at sætte de grænser og markere, hvad der er i orden og hvad der ikke er - samtidig med at du anerkender din datter og den pige hun er. Det er ikke et spørgsmål om magt, det er ikke en kamp om, hvem der kan holde til mest - det er et spørgsmål om at I skal respektere hinanden, din datter skal respektere dig, men du skal også respektere hende og det hun vil.

Det er også vigtigt for mig at sige, at der er så mange ting i jeres situation, at det ikke lader sig løse via mail... Du skal kontakte en familievejleder i kommunen hvor du bor og bede om at få hjælp til at få familien til at fungere. Der er skilsmissen, rollen som storesøster, dine hensyntagen til lillebror, måden du og din datter møder hinanden på osv. Der er meget der spiller ind og I har brug for rådgivning af en, som kan komme i hjemmet hos jer og som kan hjælpe i de præcise situationer. En som også kan tale med din datter og få sat lidt ord på, hvordan hun har det.

Der er i kommunen hvor du bor, mulighed for åben anonym rådgivning og der er også et familiecenter, hvor man kan få personlige samtaler over telefonen eller ved at mødes. Det er gratis og det er anonymt. Det vil sige, der bliver ikke registreret noget omkring jer.

I forhold til din datter lige nu og her, så vil jeg foreslå at I sætter jer ned og taler sammen. Det skal være på et ...

Annonce

... tidspunkt om dagen, hvor I begge er friske og klar til at tale om det som er svært og så skal I lave en aftale om, hvordan putningen skal foregå. Hun vil jo gerne at det er dejligt og rart at blive puttet og hun vil gerne at du ser hende - hun bliver netop meget frustreret, når du ignorerer hende og slet ikke reagerer - heller ikke selvom hun beder dig om det, indtrængende siger at hun vil have sin mor - så ignorerer du og hun føler sig så presset at hun ender med at slå dig, for at få dig til at reagere - og det reagerer du så heller ikke på. Det er ikke sundt for nogen af jer, det er ikke godt.

Du bliver naturligt ked af det, for det du ønsker er at kunne putte hende fredeligt og kærligt, og at hun så lægger sig til at sove... Jeg kunne godt forestille mig at I kunne nå til enighed om hvordan, så I begge følte jer lyttet til.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor foreslår jeg at du sætter dig ned og laver en aftale med hende. En aftale om hvordan putningen skal foregå. Hvad sætter din datter pris på - vil hun gerne have nusset fødder, vil hun gerne have læst historie osv. og du skal så samtidig anerkende dette og så melde ud, hvad du synes er acceptabelt - hvor mange historier læser du, hvor længe skal ritualet vare osv. Og så skal I også tage en snak om og også aftale, hvad der sker, hvis I så ikke overholder den aftale der er lavet. Helt klare retningslinjer for, hvordan det med putning skal foregå fremover, så I er enige og så det er en fælles beslutning, som I så begge holder fast i.

Og så skal I som sagt have hjælp udefra. Jeg skal sende dig et link i en separat mail :)

Rigtig meget held og lykke og knus herfra - håber I får den hjælp I har brug for hos jer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte