Svar: Første opdragelse

13. juni 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Ina-Marie

Jeres dreng er igang med en rigtigt stor udvikling og han skal lære rigtig meget. Han gør ikke noget bevidst for at irritere jer eller prøve jer af, han undersøger verden og gør det igen og igen, fordi det er sådan han lærer. Han undersøger med munden, smager og sutter på ting, han undersøger ved at pille ved det hele, mærker hvordan det fornemmes. Han undersøger lyd, ved at banke ting sammen, slå tallerkenen i bordet osv. osv. det er en helt naturlig udvikling og skal ses som et sundhedstegn.

Med til at undersøge og finde ud af, hvordan verden fungerer, hører også hvordan I reagerer. Han reagerer på dit tonefald, din mimik. Det er nyt for ham, at du pludselig taler højt og bestemt og derfor vil han se på dig, undersøge dit ansigtsudtryk, forsøge at tyde, hvad der sker - nogle gange vil han blive ked af det, forskrækket, fordi du taler 'hårdt' og ser 'vred' ud og han vil ikke forstå, hvad det handler om. Det skal han naturligt stille og roligt lære - han skal lære at aflæse andre mennesker og det starter så småt nu, men varer de næste mange år. Også i skolealderen skal han stadig lære at aflæse andre ...

Jo mere tydelig du kan være i dine signaler, jo bedre lærer han det. Men det forhindrer ham ikke i at forsøge igen og igen. Det er her ganske fornuftigt at du fjerner ham, fra det han piller ved og tilbyder ham alternativer at lege med - det er helt rigtigt i forhold til hans alder, netop at vise ham, hvad han kan lege med i stedet.

Du må gerne, når han bider dig, sætte ham fra dig og sige "AV!", så han mærker at her skete noget, du ikke brød dig om. Han ...

Annonce

... vil se på dig, studere dit ansigtsudtryk, måske vil han blive ked af det - du tager ham så op igen, du bærer ikke nag, men har fået vist ham, at her gjorde han noget galt. Han vil naturligt gøre det igen, han er nødt til at gøre det flere gange, fordi han der undersøger om du stadig reagerer på samme måde, hvilket du naturligvis gør og stille og roligt vil han huske at det her vil du ikke have.

Han må naturligvis ikke bide eller tygge på ting, som ledninger, telefoner og lignende og her er du nødt til at tage tingene fra ham. Han forstår ikke at det kan være farligt og bliver naturligt ked af det. Det er vigtigt at du kan rumme hans gråd og frustration - det er okay at han bliver frustreret, det må han gerne blive. Og så må du naturligvis forsøge at aflede ham og give ham noget andet, han kan gumle på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det gælder også når du laver mad og du kan fornemme at han er sulten og ikke kan vente. Det er vigtigt at du giver ham noget at spise, som han selv kan sidde med og gumle på imens du får gjort maden klar. Og du skal ikke sætte ham i den høje stol, hvis han ikke skal spise - han forbinder jo det at blive sat der med at nu er det spisetid og hvis du så ikke kommer med maden før 15 minutter efter - ja så bliver han naturligt frustreret, det kan han ikke vente på.

Og ja - nogle gange skal du naturligvis tage ham op, kramme ham og give ham din nærhed og kontakt, lide tanke ham op med kys og kram og derefter kan du så sætte ham ned og han kan aktiveres med andre ting, til du atter er klar.

Jeg håber du kan bruge dette videre og læs også min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie