Første opdragelse

13. juni 2011

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Første opdragelse

Kære Helen

I hvilken alder kan man så småt begynde at opdrage?

Vi oplever at vores søn er meget stædig og han vil jo gerne pille ved alt som alle andre babyer sikkert også gerne vil i den alder. Det er jo også fint og vi støtter ham så meget vi kan i hans udvikling og nysgerrighed. Men vi oplever at hans temperament er steget voldsomt. Kan han ikke få den ting han ønsker bliver han direkte hysterisk. Det hænder jo at han får fat i noget vi helst ikke vil have han tygger i. Fx som papir eller en ledning fra computeren eller lignende. Han flejner hvis vi tager det fra ham og han er svær at trøste. Dette har så resulteret i at han nogle gange har fået lov til at gnaske løs på mobiltelefoner osv.

Det ønsker vi selvfølgelig ikke og for det meste gør vi hvad vi kan for at distrahere ham med andet legetøj for at fjerne hans opmærksomhed. Det lykkedes dog ikke altid og når det endelig gør, går der kort tid så vender han tilbage til sin søgen efter det vi tog fra ham.

Hvordan syntes du vi skal håndtere sådanne og lignende situationer?

En anden ...

Annonce

... situation kunne være at han tit bliver meget utålmodig når vi laver mad til ham.
Han ved at det er mad tid når jeg står med gryden og så bliver han vred og grædende fordi det går for langsomt. Jeg oplever at jeg bliver meget stresset og tit føler mig voldsomt presset når det sker.
Skal jeg ignorere den uønskede adfærd? Eller skal jeg stoppe op og trøste ham, tage ham på armen mens jeg laver mad?

Tror du med hans alder, at han så småt kan begynde at forstå et nej? Skal vi ignorere når han bliver vred fordi han ikke får det han vil have?

Nu har han fået sine to første tænder og han bider og tygger meget i vores kinderr. Det har han altid gjort. Han hiver os også i håret og det kan faktisk gøre rigtig ondt. Vi syntes jo på en måde at det er rigtig hyggeligt fordi det måske er hans måde at vise kærlighed, men nogle gange gør det simpelthen for ondt. Vil han kunne forstå hvis vi siger nej og tager ham væk når det gør ondt eller er han stadig så lille at han vil opleve det som værende forvirrende?

Ser frem til dine svar.

Venlige hilsner
Ina-Marie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Arp

Arp er betegnelsen for nogle gulbrune skæl, som mange børn får i hovedbunden, på panden eller i øjenbrynene. Det er døde hudceller som bliver afstødt. Det smitter ikke og det har intet med hygiejne at gøre.

Arp i hovedbunden kan fjernes ved hjælp af en lusekam. Du kan med fordel massere lidt uparfumeret babyolie ind i barnets hovedbund. En let massage stimulerer blodcirkulationen i hovedbunden, hvilket er godt både for forebyggelse og helbredelse af arp.

Evt. arp...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor