Brev:
Første opdragelse
13. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Første opdragelse
Kære Helen
I hvilken alder kan man så småt begynde at opdrage?
Vi oplever at vores søn er meget stædig og han vil jo gerne pille ved alt som alle andre babyer sikkert også gerne vil i den alder. Det er jo også fint og vi støtter ham så meget vi kan i hans udvikling og nysgerrighed. Men vi oplever at hans temperament er steget voldsomt. Kan han ikke få den ting han ønsker bliver han direkte hysterisk. Det hænder jo at han får fat i noget vi helst ikke vil have han tygger i. Fx som papir eller en ledning fra computeren eller lignende. Han flejner hvis vi tager det fra ham og han er svær at trøste. Dette har så resulteret i at han nogle gange har fået lov til at gnaske løs på mobiltelefoner osv.
Det ønsker vi selvfølgelig ikke og for det meste gør vi hvad vi kan for at distrahere ham med andet legetøj for at fjerne hans opmærksomhed. Det lykkedes dog ikke altid og når det endelig gør, går der kort tid så vender han tilbage til sin søgen efter det vi tog fra ham.
Hvordan syntes du vi skal håndtere sådanne og lignende situationer?
En anden situation kunne være at han tit bliver meget utålmodig når vi laver mad til ham.
Han ved at det er mad tid når jeg står med gryden og så bliver han vred og grædende fordi det går for langsomt. Jeg oplever at jeg bliver meget stresset og tit føler mig voldsomt presset når det sker.
Skal jeg ignorere den uønskede adfærd? Eller skal jeg stoppe op og trøste ham, tage ham på armen mens jeg laver mad?
Tror du med hans alder, at han så småt kan begynde at forstå et nej? Skal vi ignorere når han bliver vred fordi han ikke får det han vil have?
Nu har han fået sine to første tænder og han bider og tygger meget i vores kinderr. Det har han altid gjort. Han hiver os også i håret og det kan faktisk gøre rigtig ondt. Vi syntes jo på en måde at det er rigtig hyggeligt fordi det måske er hans måde at vise kærlighed, men nogle gange gør det simpelthen for ondt. Vil han kunne forstå hvis vi siger nej og tager ham væk når det gør ondt eller er han stadig så lille at han vil opleve det som værende forvirrende?
Ser frem til dine svar.
Venlige hilsner
Ina-Marie