Brev:
Meget trygt barn
13. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Meget trygt barn
Kære Helen
Hvor normalt er det at ens barn ikke lader til at have noget specielt ekstra tryghedsbehov for mor eller far?
Jeg syntes meget litteratur og snak i mødregruppen handler om hvordan babyerne har adskillelses problemer, svært ved at blive passet, seperationsangst osv.
Min søn har da haft perioder hvor han brokkede sig hvis jeg gik ud af rummet. Men det var før han kravlede. Faktisk er min søn så tillidsfuld overfor andre at det nogle gange næsten bekymrer mig lidt. Jeg har aldrig stået i en situation hvor jeg oplevede at han havde brug for sin mor, at mor var bedst. Han lader sig trøste lige så godt af andre som af mor eller far. Og det er ligegyldigt om det er en fremmed eller en kendt. Vi har ladet ham passe flere gange og han kan virke fuldstændig upåvirket når han ser os den efterfølgende dag, som om han slet ikke har lagt mærke til at vi har været væk. Pasningen er altid gået godt og han har ladet til, at have været glad for at komme ud og blive stimuleret hos bedsteforældrene.
Han elsker at sidde hos andre og han smiler nemt og griner hurtigt til andre. Efter et par minutter i skødet hos en anden er han klar til at kysse og kramme.
Jeg syntes jo at det er dejligt at han er så nem hos andre. Det giver jo os en masse frihed da andre nemt kan hjælpe os. Og han vinder jo også mange point fordi han er så nem at charmere sig ind hos.
Men er det normalt?
På trods af at jeg syntes det er enormt dejligt kan jeg da også nogle gange sådan lidt hemmeligt ønske at han ville give udtryk for at han nu alligevel syntes jeg var bedre. Jeg er jo efter alt hans mor.
Jeg ved at det der seperationsangst først skulle komme i 9 måneders alderen, men jeg har så svært ved at se det ske. Han kravler hurtigt rundt og har gjort det en måneds tid nu. Han er allerede i gang med at øve sig at stå op. Rejser sig op ad alt!
Vi bor i en lejlighed i københavn hvilket jeg tror er medvirkende til at give ham en følelse af at vi er i nærheden altid. Han kan jo nemt følge efter os og høre os, hvor end vi er i lejligheden.
Skal vi bare prise os glade for at vi har så tillidsfuldt et barn eller er det en smule mærkeligt at han ikke virker mere knyttet til mor eller far end til andre. Vi kan jo godt fornemme at han kender os, da han jo kigger til os og smiler når han oplever noget sjovt eller er ude et nyt sted og møde nye mennesker, men så hellere ikke mere. Er det bare dejligt og er han måske mere knyttet til os frem for andre end vi umiddelbart føler?
Indtil videre er det længste han er blevet passet, været et døgn. Fordi han er så glad for at være hos bedsteforældrene har min kæreste og jeg snakket lidt om at tage væk en hel weekend bare ham og jeg. Men får også lidt ondt i maven ved denne tanke.
Kan man godt tillade sig at være væk fra sit barn i to dage? Hvordan tror du han ville reagere ved det? Skal man hellere vente til han kan tale, så man kan ringe hjem eller forklare at han skal være hos farmor i to dage?
Det er fristende men føler også det er at svigte at være væk i to dage. Hvad er din holdning til dette?
Tak for dine altid gode svar :-)
Venlig hilsen
Ina-Marie