Svar: Meget trygt barn
13. juni 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Ina-Marie
Det kan sagtens være helt naturligt og helt okay, at jeres dreng er så tryg ved andre og uden større problemer lader sig passe. Det behøver ikke være udtryk for et problem - han lyder jo til at søge jer, kikke efter jer når I er nogle steder og når han fornemmer at I er der, så er han okay med at være hos andre.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at han også søger dig, når du f.eks. er igang med at lave mad eller andre praktiske ting. Han søger dig, når han føler sig overladt til sig selv og når han så kommer op i din favn, så falder han til ro, bliver glad, for sit "mor-depot" tanket op og derefter er han atter klar til at møde verden.
Der er ud fra det du beskriver ikke noget umiddelbart bekymrende, tværtimod. Men du skal naturligvis være forberedt på at der sagtens kan komme en reaktion og han han sagtens kan blive tryghedssøgende og mere klyngende ligepludselig. Det er rigtigt at mange børn har denne periode i 8-10 måneders alderen, men der er nogle som oplever det ekstra meget i 12-14 måneders alderen, når barnet begynder at gå. Netop i de perioder hvor børn begynder at kravle eller begynder at gå ser man ofte at de klynger sig mere til deres forældre - så måske vil I opleve det anderledes til den tid :)
Med hensyn til ferie, så mener jeg som udgangspunkt ikke at børn skal på ferie hos nogen, før de er så gamle, at de selv kan sige at de gerne vil. Man kan naturligvis godt lade sit barn passe før, man kan også godt lade sit barn passe en helt weekend - men det er vigtigt at man som forældre er bevidste om at det er et forældre behov man dækker og det er ikke barnets behov at blive passet.
Børn har brug for deres forældre, de har ikke brug for at være hos andre. Små børn vil ikke kunne forholde sig til tid og sted, de vil ikke vide, hvornår mor og far kommer igen. De vil ikke kunne forstå en forklaring. Bare det at jeres dreng i på eget værelse og I er i stuen - kan han ikke forstå. Han har ikke hjernemæssig bevidsthed til at kunne forholde sig til at I er på den anden side af væggen. Så når I går fra ham, så føler han sig naturligt forladt og alene og han skal først lære at I stadig er der, selvom I ikke kan ses.
Det er derfor rigtig svært for børn at blive afleveret i institution, bliver passet af andre - det er naturligt rigtigt svært at være adskilt fra mor og far og de kan ikke forklares "mor kommer igen kl. 15" eller "mor og far henter dig på søndag".
Men igen - det betyder ikke, at man som forældre ikke kan lade andre passe sit barn, men man skal vide at det ikke er barnets behov, at det er et forældrebehov man dækker og det kan jo også være reelt nok. Man skal også være indstillet på, at hvis man lader sit barn passe et par dage af andre, så kan man godt risikere at barnet afviser en, når man er hjemme igen. Det vil være helt normalt at jeres dreng ikke vil falde jer om halsen og ikke vil knuse eller kramme jer, som reaktion på at I har forladt ham, så det skal man forberede sig på :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske