Svar: Bange for trækat

8. juni 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev - det er godt du skriver! :)

Ja, jeg synes det er meget synd for din dreng! Han er 14 måneder gammel og har en naturlig lyst til at undersøge og udforske verden. Han kravler eller går ikke rundt, hiver ikke i ledninger eller i gardinerne, for at genere dig eller irritere dig - han gør det, fordi han naturligt er igang med at undersøge verden og finde ud af, hvordan verden fungerer.

Børn lærer ved at afprøve ting igen og igen. Når din dreng kravler hen for at hive i ledningerne på gulvet, så lærer han hvordan en ledning føles, hvordan den kan løftes, bevæger sig, han hører lyden, når den rammer gulvet og han mærker ledningens overflade på gulvet og mærker også gulvets overflade. Han lærer altså noget om form, lyd, fornemmer hvordan ledningen ligger i rummet osv.

Derudover så lærer han også hvordan du reagerer, når han piller ved ledningen. Han hører at du siger nej, kikker på dig og vil naturligt pille igen - ikke for at irritere dig, men for at finde ud af, om det var derfor du sagde nej. Han vil blive ved med at prøve af igen og igen, fordi han er nødt til at prøve af mange gange - se om du stadig siger nej - og først når han har forsøgt det tilstrækkeligt mange gange, så vil han kunne kravle hen over ledningen uden at pille ved den. Så har han lært, hvordan ledningen føles, han ...

Annonce

... har lært, hvad det gør ved dig, når han piller ved den og han har lært, hvordan du reagerer - at du f.eks. siger nej og måske også løfter ham væk.

Når du sætter en trækat op, som han er bange for, så lærer han ikke som du tror - at holde sig fra ledningen ... Han lærer at være bange, han forbinder det at kravle rundt og undersøge verden med noget som er farligt og forbundet med noget meget ubehageligt. Han ved ikke hvorfor det sker, forbinder ikke "kradse-lyde" eller katten med hverken ledninger eller gardiner, han bliver oprigtigt bange og ked af det.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det svarer faktisk til at der rundt om i lejligheden var sat el-ledninger op (ligesom man bruger, når man indhegner dyr) og at du ikke vidste hvor de var eller hvornår de gav dig stød. Hver gang du bevægede dig rundt i lejligheden, så lige pludselig "smeld" så fik du stød, fordi du pillede ved en ting. Du ville ikke lære at holde dig fra den ting, fordi du havde undersøgt den færdig, du ville derimod være bange og blive bange for at bevæge dig rundt og undersøge. Du ville føle dig utryg i dit hjem ...

Så nej, det er bestemt ikke pædagogisk at lade din dreng blive bange for en trækat og bruge den som 'opdragelse' - og jeg er glad for at høre, at du ikke har købt flere af dem, selvom du har overvejet det :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder