Brev:
Søvn ved for tidlig født
8. juni 2011
Alder:
3 mdr.
Søvn ved for tidlig født
Kære Helen,
Jeg har fulgt din brevkasse og fået mange gode råd via din brevkasse da min søn på nu snart 3 år var spæd. Nu har jeg imidlertid brug for et råd igen, men situationen er lidt speciel, så har valgt at melde mig ind i klubben :-)
Min lille datter på snart 12 uger, er født 6 uger før tid. Jeg havde gennem graviditeten rhesus immunisering, og var igennem en frygtelig proces, kort fortalt, var vi på rigshospitalet og få blodtransfusion 3 gange i graviditeten, så lægerne gjorde alt for, at hun kunne blive så længe som muligt i maven. Men pludselig skulle hun altså bare ud, så hun blev taget med kejsersnit.
Straks efter hun var kommet ud, blev hun kørt på børne-intensiv afdelingen, og jeg blev kørt til opvågning (jeg fik hende ikke engang at se...) Derefter gik der 4 døgn hvor hun lå i triple lys og ikke måtte komme ud, lægerne gjorde alt for, at hun kunne undgå en udskiftnings-transfusion, så først derefter måtte hun komme ud én time i døgnet, hvor hun så lå hos mig, og først efter 3 uger, måtte hun komme op til mig til hvert måltid.
Nå alt dette er bare så du lige kender for-historien, og at Thea altså har haft en hård start, hvilket måske er grunden til følgende problem med søvnen.
Nætterne går sådan set fine nok.
Hun sover i vores seng, med næsen helt op af mig, hun sover ca fra 21.30-8.30, hvor hun egentlig kun er vågen for at spise, og ikke sådan lys-vågen, jeg ammer hende bare liggende i sengen, så det er sådan halvt i søvne hun spiser.
Problemet er søvnen om dagen.
Jeg ved godt, at hun naturligvis ikke kan sove så meget om dagen, når hun sover så fint om natten, men jeg synes alligevel at 3 lure a ca. 30 min er for lidt, og hun bliver også selv vrøvlet af ikke at få mere sammenhængende søvn om dagen, men jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Det har stået på en 3 uger nu (jeg ved godt tiden er inde til et udviklingsspring, men synes alligevel, det har stået på for længe til, at det bare kan være det ?)
Jeg har forsøgt alt, gå med hende (hun vågner alligevel, og ligger vågen) forsøgt at gå med hende, når hun vågner, men intet hjælper.
Da hun var mindre, kunne jeg for det meste tage hende op, amme hende i søvn, og så ligge hende ned liften igen, men den går heller ikke mere.
Det skal lige siges, at giver jeg hende et bad før hun skal sove, kan hun nogen gange godt sove et par timer bagefter, men jeg kan jo næsten ikke bade hende hver gang, før en søvn :-) Men det beviser jo, at hun godt kan....
Hvad kan jeg gøre, for at hjælpe hende med mere søvn om dagen ??
Jeg tror jo selv, at det er den manglende tryghed i liften der gør, at hun vågner så hurtigt igen. hun har en putteklud dernede, der dufter af mig. Sutten er hun endnu ikke så glad for, en gang imellem tager hun den.
Hun falder sådan set fint nok i søvn af sig selv, men vågner altså bare lige så hurtigt igen, jeg putter hende heller ikke, før jeg er sikker på, at hun virkelig er træt.
Med venlig hilsen
Lene