Svar: Svømning - 5 år
27. maj 2011
Alder:
5 år
Kære frustrerede mor
Jeg synes I skal tage en tur i svømmehallen med jeres datter, uden at der er krav om svømmeundervisning eller andet. Hun skal lige have lov til at prøve at være i vandet igen sammen med jer og føle sig helt fortrolig. Læg mærke til om hun så stadig vil prøve rutsjebanen osv. når I er der alene - pres hende ikke, hvis hun ikke vil. Men prøv at berolige og betrygge. Spørger hun til svømmeundervisningen og virker utryg ved det, så forklar at det skal I ikke i dag, I skal bare være i vandet sammen og at I er der.
Når hun har været af sted uden nogle andre krav end at være i vandet sammen med jer, så synes jeg I skal tage til svømmeundervisning igen. I må vurdere, hvordan det foregår og om det er et hold som hun er parat til. Måske skal hun være på et hold, hvor I er med i vandet? Det kan godt være at hun ikke er parat til de vildere lege på egen hånd, selvom hun har alderen til det - men har brug for noget andet.
Som regel kan man godt finde svømmehold, hvor forældrene er med i vandet - også til 5 årige børn :) Her er der ofte fokus på plask og leg og trygheden ved vandet, mere end svømning på egen hånd, som er niveauet efter.
Det er rigtig vigtigt at hun er tryg ved situationen og ikke bliver presset unødigt. Hvis hun bliver bange for vand og for at være i det element, fordi der bliver stillet krav, som hun ikke er parat til, så får det kun modsatte effekt - så vil hun ikke svømme og kan få vandskræk og det var jo ikke hensigten, tværtimod.
Så mit råd er altså at I prøver at tage i samme svømmehal kun for at skulle bade og have det sjovt, så det med at "jeg vil aldrig derhen igen" ikke kommer til at ske og så hun oplever, at det faktisk stadig er sjovt at være i vandet.
Så synes jeg I skal tage til svømmeundervisning igen, prøve holdet af - men på hendes præmisser og du må gerne tale med svømmelærerne om at hun har brug for lidt tid og ikke skal presses for meget. Og alt efter hvordan det så går - svømmelærerne skal naturligvis så også være opmærksomme på at være venlige og få din datter med i vandet, få gjort hende tryg - så kan I så overveje at skifte til et hold, hvor I er med i vandet fordi hun så bliver mere fortrolig med det hele.
På forældre/børn hold er der jo også en svømmelærer på, så på den måde vil hun også på et sådan hold lærer at man skal "gøre som læreren siger" og ikke lege frit :) Det i sig selv, er jo også noget man skal vænne sig til ...
Så jeg synes det er vigtigt at give svømning en chance og ikke stoppe fordi hun én gang synes det er svært, hårdt osv. Men samtidig også finde balancen og ikke kræve noget af hende som så ender med at give bagslag, fordi man stiller krav, som hun lige nu ikke kan honorere :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske