Svar: Svømning - 5 år

27. maj 2011

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære frustrerede mor

Jeg synes I skal tage en tur i svømmehallen med jeres datter, uden at der er krav om svømmeundervisning eller andet. Hun skal lige have lov til at prøve at være i vandet igen sammen med jer og føle sig helt fortrolig. Læg mærke til om hun så stadig vil prøve rutsjebanen osv. når I er der alene - pres hende ikke, hvis hun ikke vil. Men prøv at berolige og betrygge. Spørger hun til svømmeundervisningen og virker utryg ved det, så forklar at det skal I ikke i dag, I skal bare være i vandet sammen og at I er der.

Når hun har været af sted uden nogle andre krav end at være i vandet sammen med jer, så synes jeg I skal tage til svømmeundervisning igen. I må vurdere, hvordan det foregår og om det er et hold som hun er parat til. Måske skal hun være på et hold, hvor I er med i vandet? Det kan godt være at hun ikke er parat til de vildere lege på egen hånd, selvom hun har alderen til det - men har brug for noget andet.

Som regel kan man godt finde svømmehold, hvor forældrene er med i vandet - også til 5 årige børn :) Her er der ofte fokus på plask og leg og trygheden ved vandet, mere end svømning på egen hånd, som er niveauet efter.

Det er rigtig vigtigt at hun er tryg ved situationen og ikke bliver presset unødigt. Hvis hun bliver bange for vand og for at være i det element, fordi der bliver stillet krav, som hun ikke er parat til, så får det kun ...

Annonce

... modsatte effekt - så vil hun ikke svømme og kan få vandskræk og det var jo ikke hensigten, tværtimod.

Så mit råd er altså at I prøver at tage i samme svømmehal kun for at skulle bade og have det sjovt, så det med at "jeg vil aldrig derhen igen" ikke kommer til at ske og så hun oplever, at det faktisk stadig er sjovt at være i vandet.

Så synes jeg I skal tage til svømmeundervisning igen, prøve holdet af - men på hendes præmisser og du må gerne tale med svømmelærerne om at hun har brug for lidt tid og ikke skal presses for meget. Og alt efter hvordan det så går - svømmelærerne skal naturligvis så også være opmærksomme på at være venlige og få din datter med i vandet, få gjort hende tryg - så kan I så overveje at skifte til et hold, hvor I er med i vandet fordi hun så bliver mere fortrolig med det hele.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

På forældre/børn hold er der jo også en svømmelærer på, så på den måde vil hun også på et sådan hold lærer at man skal "gøre som læreren siger" og ikke lege frit :) Det i sig selv, er jo også noget man skal vænne sig til ...

Så jeg synes det er vigtigt at give svømning en chance og ikke stoppe fordi hun én gang synes det er svært, hårdt osv. Men samtidig også finde balancen og ikke kræve noget af hende som så ender med at give bagslag, fordi man stiller krav, som hun lige nu ikke kan honorere :)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre