Brev:
Er meget hård ved lillebror
27. maj 2011
Alder:
2 år, 4 mdr.
Er meget hård ved lillebror
Hej :)
Jeg skriver ang. min store dreng på 28 måneder der er rigtig hård ved min lille dreng på 3 måneder.
Oliver - hedder den store - har altid været mors dreng, og jeg gør meget ud af at have tid sammen med ham også alene tid så han ikke føler sig tilsidesat, selv om det jo ikke helt kan undgås, især ikke nu jeg ammer fuldt ud.
Problemet er ikke i situationer hvor han egentlig "burde" blive jaloux, fx når jeg ammer, pusler eller snakker med lillebror. Situationerne opstår hver gang de er alene bare et øjeblik.
Oliver har flere gange bidt lillebror, ret hårdt, han træder på hans arme når han ligger på aktivitets tæppet, han prikker ham i øjnene, ligger sig på ham, sætter sig på hans hovede, slår og sparker og er i det hele taget rigtig modbydelig når han synes lillebror lige skal have en røffel.
Jeg må lige nævne at Oliver altid er sød ved andre børn, og får meget ros i dagplejen for at at være omsorgsfuld, trøstende og sød ved andre og mindre børn, så det er ikke fordi han generelt bare har et problem med at han ikke ved hvordan man omgås andre mennesker.
Jeg gør som sagt meget ud af at Oliver ikke skal føle sig overset og holder også fast i gamle ritualer, så som putning hvor jeg tager mig tid til at læse og snakke om dagen der er gået. Jeg fortæller ham hver dag at jeg elsker ham (selv om han nok ikke forstår hvad det betyder) og når han vil lege baby og insisterer på at jeg kalder ham William - som lillebror hedder - så er jeg med på den leg, så han også får lov at være lille.
Oliver er også sød ved lillebror, og i starten var han endnu sødere, men det virker som om at måske bliver en smule frustrteret over han ikke kan trøste ham når han græder, og ikke rigtig kan lege med ham, så han derfor indimellem vælger bare at slå ham i stedet for. Og indimellem kan jeg også tydeligt se han er ond ved ham for at provokere mig eller faderen. Men jeg forstår ikke helt hvorfor han er så "kreativ" med han gør ved ham og at han gør det hver gang muligheden byder sig. Og jeg er jo rigtig bange for at han skal gøre permanent skade på ham, fx skade hans øjne når han prikker ham i øjnene, for han er jo rimelig voldsom.
Jeg har prøvet i en uendelighed at være tålmodig og vise ham hvordan han skal være ved lillebror, med ae ae eller trykke på næsen så han griner osv. men han vælger hver gang at gøre noget ubehageligt i stedet. Jeg har da også skældt ud fordi det indimellem går så langt over min grænse når han er ond ved lillebror, men intet hjælper, tværtimod.
Min mand arbejder sent alle dage, så jeg er alene med drengene til ved 19.00 så det er ikke en mulighed at han tager lidt over - ud over den ene time han er hjemme inden Oliver kommer i seng.
Hvad skal jeg dog stille op for at det bliver bedre for os alle?
Den bekymrede mor