Er meget hård ved lillebror

27. maj 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Er meget hård ved lillebror

Hej :)

Jeg skriver ang. min store dreng på 28 måneder der er rigtig hård ved min lille dreng på 3 måneder.

Oliver - hedder den store - har altid været mors dreng, og jeg gør meget ud af at have tid sammen med ham også alene tid så han ikke føler sig tilsidesat, selv om det jo ikke helt kan undgås, især ikke nu jeg ammer fuldt ud.

Problemet er ikke i situationer hvor han egentlig "burde" blive jaloux, fx når jeg ammer, pusler eller snakker med lillebror. Situationerne opstår hver gang de er alene bare et øjeblik.

Oliver har flere gange bidt lillebror, ret hårdt, han træder på hans arme når han ligger på aktivitets tæppet, han prikker ham i øjnene, ligger sig på ham, sætter sig på hans hovede, slår og sparker og er i det hele taget rigtig modbydelig når han synes lillebror lige skal have en røffel.

Jeg må lige nævne at Oliver altid er sød ved andre børn, og får meget ros i dagplejen for at at være omsorgsfuld, trøstende og sød ved andre og mindre børn, så det er ikke fordi han generelt bare har et problem med at han ikke ved hvordan man omgås andre mennesker.

Jeg gør som sagt meget ud af at Oliver ikke skal føle sig overset og holder også fast i gamle ritualer, så som putning hvor jeg tager mig tid til at læse og snakke om dagen der er gået. Jeg fortæller ham hver dag at jeg elsker ham (selv om han nok ikke forstår hvad det betyder) og når han vil lege baby ...

Annonce

... og insisterer på at jeg kalder ham William - som lillebror hedder - så er jeg med på den leg, så han også får lov at være lille.

Oliver er også sød ved lillebror, og i starten var han endnu sødere, men det virker som om at måske bliver en smule frustrteret over han ikke kan trøste ham når han græder, og ikke rigtig kan lege med ham, så han derfor indimellem vælger bare at slå ham i stedet for. Og indimellem kan jeg også tydeligt se han er ond ved ham for at provokere mig eller faderen. Men jeg forstår ikke helt hvorfor han er så "kreativ" med han gør ved ham og at han gør det hver gang muligheden byder sig. Og jeg er jo rigtig bange for at han skal gøre permanent skade på ham, fx skade hans øjne når han prikker ham i øjnene, for han er jo rimelig voldsom.

Jeg har prøvet i en uendelighed at være tålmodig og vise ham hvordan han skal være ved lillebror, med ae ae eller trykke på næsen så han griner osv. men han vælger hver gang at gøre noget ubehageligt i stedet. Jeg har da også skældt ud fordi det indimellem går så langt over min grænse når han er ond ved lillebror, men intet hjælper, tværtimod.

Min mand arbejder sent alle dage, så jeg er alene med drengene til ved 19.00 så det er ikke en mulighed at han tager lidt over - ud over den ene time han er hjemme inden Oliver kommer i seng.

Hvad skal jeg dog stille op for at det bliver bedre for os alle?

Den bekymrede mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.