Svar: Sut - 15 mdr.

28. april 2011

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lena

Din dreng er stadig meget lille og sutten er naturligt tryghedsgivende for ham, den er substitut for jer, når I ikke lige er tilgængelige og han kan styre sutten og behovet for sutten selv - han kan ikke styre jer voksne.

Min umiddelbare tanke er at han naturligvis skal have lov til at have sut, med den alder han har. Jeg tænker også at han måske ville have glæde af at I introducerede noget andet, f.eks. en bamse, så det ikke kun er sutten der kan trøste, men så han på sigt også kan beroliges ved at få bamsen og puttes med og på den måde vænne sig til at sutten fylder mindre og mindre.

Det er netop ofte i 12-18 måneders alderen at børn vil tage en putteklud, bamse eller lignende til sig og I kunne derfor godt prøve at introducere dette. Gerne sammen med sutten, så I konsekvent når han er ked af det, skal sove, bliver afleveret osv. - der hvor han normalt har brug for en sut - også bruger en bamse. Så det bliver en lidt mere glidende overgang og mere humant end at tage sutten fra ham.

Det vil være rigtig godt, at I forsøger at give sutten en fast plads som den ligger på og venter til han så skal sove og har brug for den. I kan fint lægge den i æsken på hylden sammen med ham og sige "nu ligger sutten der" eller lignende, så han ved det, så han ikke føler sig snydt, men bliver klar over at den stadig er der. Naturligvis er det begrænset, hvor meget han vil kunne forstå af dette endnu, fordi han stadig er så lille som han er, men på sigt, vil det være fint.

Det vil også være rigtig godt at I giver ham små krav som "tag sutten ud af munden, når du snakker" eller lignende, så han bliver bevidst om at den ikke skal være der, når I taler sammen. Ligesom det også vil være rigtig fint at sige "må mor få sutten, tak" og lade ham selv give dig den i hånden. Så han et eller andet sted er med i processen.

Det er rigtig godt at aflede ham, så han en gang imellem får noget andet at sutte på, lidt frugt eller lignende som smager godt og I kan sige "du kan ikke få sutten nu, men du kan få lidt bær - se her, dejlige jordbær, værsgo" osv. Så han kommer væk fra ønsket om sutten, men stadig føler sig forstået.

Og ja - en gang imellem vil han blive frustreret og ked af det, når tingene ikke er som han vil og ...

Annonce

... det er her rigtig vigtigt at I kan rumme dette. At kunne rumme betyder at I kan holde ud at han har det som han har det, at I ikke forsøger at ændre det og at I ikke tager det personligt. Det gælder i alle situationer og det gælder uanset om han får nej til sin sut eller nej til noget andet. Når børn får nej, når børn møder modstand og ikke forstår dette, så bliver de naturligt kede af det, frustrerede og vil ofte også reagerer meget fysisk og f.eks. smide sig på gulvet.

Det er her rigtig vigtigt at tage det roligt, trøste og berolige og sætte ord på "såå, bliver du bare så ked af det, det er også dumt at du ikke kan få den sut ... sååå skat, sååå" eller lignende. På den måde hører han at I fortår ham, at I godt ved hvad der sker. Det betyder ikke at han får sutten, måske får han noget andet, - et jordbær som alternativ eller noget andet - men han mærker at I er der, at I bevarer roen, han kan spejle sig i jer og selv finde ro og ikke mindst, han mærker at det er okay at han lige der mangler overblik og føler at verden bryder sammen - I er der for ham.

Og ja, nogle gange kan man ikke komme til at tage barnet op lige med det samme og må vente lidt og det er også okay. Bare han fornemmer at det stadig er okay at han har det som han har det, at du ikke skælder ud, ikke bære nag, men godt ved at han har det svært :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så igen - han er 15 måneder gammel - han vil sandsynligvis have glæde af sin sut til han er 3 år og naturligvis må han få den. Han er alt for lille til at forstå, hvorfor han ikke må få den og kan slet ikke leve op til krav om at skulle undvære og slet ikke krav der nærmest er 'for princippets skyld..'. Så det er en balance - for lidt og for meget - som I må forsøge at finde.

Tilsidst vil jeg lige sige at i jeres tilfælde synes jeg faktisk også at I skal drøfte det med jeres ergoterapeut. Du har tidligere fortalt mig at jeres dreng er mundmotorisk bagud for sin alder og har fået ekstra træning her - og jeg synes det er relevant at tale med ergoterapeuten om, hvorvidt sutten kan have en vigtig betydning i forhold til hans mundmotorik. Det kan godt være at hun vil anbefale at han netop har den, det kan også være det modsatte ...

Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Denne gang skriver jeg bare for at udtrykke min taknemmelighed over det store arbejde du gør for at informere alle os "usikre mødre".

Normalt anser jeg mig selv for at være relativt velinformeret om de emner, der interesserer mig .....- men jeg må indrømme, at det at blive mor har ført en helt uventet usikkerhed med sig.

Når det man ønsker aller mest er at give sit barn den bedste start på livet - og man bare ikke er sikker på, hvad der er det bedste at gøre, er det fantastisk at kunne rådføre sig hos dig.

Jeg har læst stakke af bøger, Sundhedsstyrelsens anbefalinger, diverse artikler og lavet utallige google-søgninger (hvor jeg i øvrigt ofte lander på din side) om børnerelaterede emner - og alligevel bliver jeg tit i tvivl.

Trods mange spørgsmål fra min side svarer du tålmodigt, grundigt og engageret på det hele - og det betyder meget for mig som nybagt mor at få en kommentar med på vejen :-)

Mit medlemskab hos netsundhedsplejerske.dk er en rigtig god investering - og min søn får en mindre bekymret mor med i købet ;-)

God sommer