Svar: Siger hvorfor? til det hele
27. april 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Christina
Børn spørger for at lære og når børn først er fyldt 3 år, så spørger de rigtig meget. Man kan kalde det for "Hvorfor dit og hvorfor dat?"-alderen og det er helt normalt.
Som forældre kan man godt blive temmelig frustreret, fordi børnene spørger og spørger og hver gang man svarer, så giver det anledning til endnu et spørgsmål - og det er frustrerende med alt det man skal svare på - men prøv alligevel.
For din dreng vil elske det. Han elsker at kunne spørge dig om alt muligt mellem himmel og jord og han synes det er fantastisk at du kan svare - og tro mig, selvom du nogle gange svarer forkert, så kommer han ikke og brokker sig senere. Han accepterer det du siger og tror på dig og synes du er den klogeste han kender :) Nyd det, så længe det varer :)
Svar så godt du kan, korte præcise forklaringer som han kan forholde sig til - og ja nogle gange kan du ikke svare og så må du sige "det ved jeg ikke, men vi kan undersøge det". Andre gange er du nødt til at svare med et "sådan er det bare" og det er naturligvis også i orden. Og atter andre gange, så kan det være en rigtig god idé at du spørger ham og siger "det skal jeg lige tænke lidt over, hvad tror du?" Så du vender spørgsmålet om og lader ham komme med sine tanker, sine idéer som du så kan respondere på.
Og ja, det kan sagtens stå på længe og det er vigtigt at du ser det som noget positivt. For når din dreng spørger og får svar, så lærer du ham jo netop også at han kan komme til dig og spørge dig om alt og at du altid vil forsøge at svare og dermed hjælpe ham. Det er en vigtig læring at få med :)
Du kan læse bøger om børn der spørger - f.eks. spørgejørgen, som naturligvis får smæk og bliver lagt i seng - men så kan man jo tale med ham om at sådan gjorde man i gamle dage, sådan gør man ikke mere ...
Gå på biblioteket og lån børnebøger om børn der spørger - få bibliotekaren til at hjælpe dig. Jeg har ved en søgning på bibliotek.dk fundet en bog der hedder "Hvad har givet rosen duft" - godt nok henvendt til børn fra 5 år ... Og ellers kan du låne børnebøger om de emner han spørger meget ind til. Hvis han interesserer sig meget for maskiner og hvordan de virker, så lån bøger om det. Hvis han interesserer sig for kroppen og hvad der sker med maden vi spiser, så lån bøger om det emne og læse højt for ham. Han er naturligt videbegærlig og det er bare om at fylde på - så hvis du ikke selv har svar så find svarene i en bog :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske