Søvnrytme, putterutine

27. april 2011

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Søvnrytme, putterutine

Hej Helen,

Min søn fylder fire måneder i næste uge. Indtil nu har vi ikke haft en decideret søvn- eller putterutine. Jeg har forsøgt at spørge min egen sundhedsplejerske, om det snart er på tide, at vi indøver en rytme, men hun har hele tiden sagt, at det ikke kan lade sig gøre, så længe baby ikke er ældre.

Jeg har nu læst flere af dine andre svar, hvori det fremgår, at du mener, at man godt kan lave en rytme for så små børn. Jeg vil derfor nu spørge dig, hvordan vi skal gribe det an.

Som sagt har vi lige nu ingen rytme om dagen. Her sover han som vinden blæser. Jeg forsøger dog at komme ud at gå med barnevognen hver formiddag - længden på turen kan variere, men minimum en halv time. Han sover fint så længe vognen triller, men ofte vågner han så snart vi står stille. Andre gange sover han fint videre i op til tre timer. Natten er til gengæld rimelig konstant. Han bliver puslet, ammet og puttet (og har ikke noget problem med at falde i søvn i sin egen seng) kl. 21, sover til kl. ca 3 hvor jeg ammer ham ...

Annonce

... halvt i søvne, han sover uden problemer videre i sin egen seng hvor han vågner kl. 7. Han er bare vågen, han græder ikke, så han kommer over til mig i sengen hvor vi hygger og snakker i en halv time ca. indtil han bliver sulten, hvorefter vi står op og pusler. Så bliver han typisk træt igen omkring kl. 8.30-9 hvor han så kommer ud i vognen.

Og så er det så, at resten af dagen er meget, meget forskellig. Jeg har tit indtrykket af at han er træt, men han sover ofte i korte stræk - 30-45 min ad gangen. På den måde bliver han vel ikke udhvilet, men bliver i stedet hurtigt træt igen?

Hvor meget skal så små børn sove? Han har indimellem dage hvor han kun sover 2,5 time fra kl. 7 til kl 21 - er det ikke alt for lidt?

Han er ellers glad og tilfreds, og jeg har indtrykket af at han følger godt med rent udviklingsmæssigt. Han er meget nysgerrig og holder øje med alting. Derfor forsøger jeg også at skærme ham når vi er ude med barnevognen, så så få ting som muligt kan forstyrre ham i søvnen.

På forhånd tak for svar!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Slik

Vær altid opmærksom på hvad I selv spiser. Barnet lærer af at se på jer og det I gør. Jeres vaner omkring slik, vil således smitte af på jeres barn.

Nogle tilbyder kun slik til festlige lejligheder, andre har en fast ugentlig slikdag. Der er ingen grund til at tilbyde jeres barn slik hver dag.

Babyer har heller ikke behov for slik og interesserer sig måske ligeså gerne for et sundere alternativ, som en brødskorpe eller et dejligt frisk bær.

Ifølge...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Din bog om søvn har været os en rigtig stor hjælp.

Vores dreng er nu 16 måneder og vi har måtte erfare, at han hører til de børn der altid har haft et lille og uforudsigeligt søvnbehov. Men via din bog, har vi fundet ud af at give ham rutiner, der gør at han nu trives og udvikler sig sundt og godt.

Tak fordi du har skrevet den!

Hilsen de glade forældre