Brev:
Søvnrytme, putterutine
27. april 2011
Alder:
4 mdr.
Søvnrytme, putterutine
Hej Helen,
Min søn fylder fire måneder i næste uge. Indtil nu har vi ikke haft en decideret søvn- eller putterutine. Jeg har forsøgt at spørge min egen sundhedsplejerske, om det snart er på tide, at vi indøver en rytme, men hun har hele tiden sagt, at det ikke kan lade sig gøre, så længe baby ikke er ældre.
Jeg har nu læst flere af dine andre svar, hvori det fremgår, at du mener, at man godt kan lave en rytme for så små børn. Jeg vil derfor nu spørge dig, hvordan vi skal gribe det an.
Som sagt har vi lige nu ingen rytme om dagen. Her sover han som vinden blæser. Jeg forsøger dog at komme ud at gå med barnevognen hver formiddag - længden på turen kan variere, men minimum en halv time. Han sover fint så længe vognen triller, men ofte vågner han så snart vi står stille. Andre gange sover han fint videre i op til tre timer. Natten er til gengæld rimelig konstant. Han bliver puslet, ammet og puttet (og har ikke noget problem med at falde i søvn i sin egen seng) kl. 21, sover til kl. ca 3 hvor jeg ammer ham halvt i søvne, han sover uden problemer videre i sin egen seng hvor han vågner kl. 7. Han er bare vågen, han græder ikke, så han kommer over til mig i sengen hvor vi hygger og snakker i en halv time ca. indtil han bliver sulten, hvorefter vi står op og pusler. Så bliver han typisk træt igen omkring kl. 8.30-9 hvor han så kommer ud i vognen.
Og så er det så, at resten af dagen er meget, meget forskellig. Jeg har tit indtrykket af at han er træt, men han sover ofte i korte stræk - 30-45 min ad gangen. På den måde bliver han vel ikke udhvilet, men bliver i stedet hurtigt træt igen?
Hvor meget skal så små børn sove? Han har indimellem dage hvor han kun sover 2,5 time fra kl. 7 til kl 21 - er det ikke alt for lidt?
Han er ellers glad og tilfreds, og jeg har indtrykket af at han følger godt med rent udviklingsmæssigt. Han er meget nysgerrig og holder øje med alting. Derfor forsøger jeg også at skærme ham når vi er ude med barnevognen, så så få ting som muligt kan forstyrre ham i søvnen.
På forhånd tak for svar!