Svar: Rydde op

8. februar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Lone

Det er rigtig dejligt, at din dreng viser interesse for at stille sine sko, placere ting på hylder, lukke skuffer osv. Det er super godt og det giver ham en rigtig god følelse på denne måde at kunne mestre nogle ting :)

Men også legetøj, skal han naturligt nu lære at rydde op. Det vil derfor være meget fint, at du dagligt hjælper din dreng med at rydde op, når han har leget med nogle ting. Du kan hjælpe og guide og gøre det sammen med ham, så han på sigt lærer selv at finde ud af det, men du kan ikke forvente at han vil kunne rydde op på egen hånd, før han er langt ældre :)

Oprydning handler om, at ting skal sorteres og sættes på hylder. Og jo mere man 'forlanger', jo ældre skal barnet være. Børn på 2-5 år vil naturligt ikke have overblikket over sine legeting og vil have svært ved at gennemskue, hvor forskellige ting skal være og om noget skal kasseres. Et barn i skolealderen vil faktisk også ofte have behov for hjælp til at sortere.

Det vil være en stor fordel at I opbevarer ting i bestemte kasser, således at alt legetøj hører til i store kasser. For et barn på 2-3 år vil det være nok at have en kasse/kiste, hvor alt legetøj kommes i, når man er færdig med at lege med det. Det kan barnet godt hjælpe med til på opfordring og det kræver ikke nogen overvejelser om sortering at komme alt i en kiste.

Jo ældre barnet bliver kan man begynde at sortere tingene mere. F.eks. have en fast plads/kasse til puslespil, biler, dukker, køkkenting osv. Altså store ting, som let lader sig sortere og hvor man evt. kommer et billede på kassen, så barnet kan se, hvad der skal ligge hvor.

Og så er der alle de små ting, alle de der dimsedutter, som hører til legetøj idag. De kan også have plads i en lille kasse eller skuffe, men kun større børn vil kunne finde ud af at sortere dette.

Det er ganske ...

Annonce

... udmærket at lære børn at rydde op og faktisk synes mange bør at det er rigtig dejligt, når der er ryddet op. Når tingene er sat på plads og sorteret, så har man bedre overblik over hvad man har og dermed anspores til mere aktiv leg :) Man kan godt nogle gange som voksen blive lidt irriteret over at kasser dagligt spredes ud over gulvet, men netop her hjælper sortering / oprydningen på barnets leg. Hvis tingene ligger i kasser, er det netop sjovt at tage en ny kasse frem og lege med, men det legetøj der i dagevis ligger spredt ud over hele gulvet, kan barnet ikke overskue og mister interessen for. Oprydning er derfor efter min mening med til at appellere til børnenes leg.

Så håber du hermed har fået en idé om hvad du kan forvente af oprydning lige nu og i årene frem :)

Med hensyn til at lege med maden, så er det her rigtig vigtigt at du giver din dreng alternativer. Hvis han gerne vil lege med vand og snask, så giv ham en skovl, en sandkasse og noget vand at lege med. Så han kan få svinet med dette og få denne lyst stillet uden for spisebordet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Lav fingermaling med ham, bag boller med ham og lad ham forme bollerne af dejen, så han får fornemmelsen af klister mellem sine fingre. Lad han få en tromme, en fløje, en xylofon eller andet at lave larm med, så han ikke behøver smide ting på gulvet for at larme ...

Hvis du stimulerer og anerkender hans lyst til denne form for leg uden for middagsbordet, så må du gerne holde fast i at det netop ikke skal ske, når han spiser :) Sviner han bevidst rigtig meget ved bordet og gør det for at få en reaktion fra dig, så skal du naturligvis markere, når han går over stregen, afslutte måltidet og sætte tallerkenen væk, tørre ham om munden og hans hænder og så kan han lege, for så er han færdig med at spise :)

Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dine hurtige svar, dine tanker og gode råd hjælper mig meget!

Knus fra mig