Svar: Rydde op
8. februar 2011
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lone
Det er rigtig dejligt, at din dreng viser interesse for at stille sine sko, placere ting på hylder, lukke skuffer osv. Det er super godt og det giver ham en rigtig god følelse på denne måde at kunne mestre nogle ting :)
Men også legetøj, skal han naturligt nu lære at rydde op. Det vil derfor være meget fint, at du dagligt hjælper din dreng med at rydde op, når han har leget med nogle ting. Du kan hjælpe og guide og gøre det sammen med ham, så han på sigt lærer selv at finde ud af det, men du kan ikke forvente at han vil kunne rydde op på egen hånd, før han er langt ældre :)
Oprydning handler om, at ting skal sorteres og sættes på hylder. Og jo mere man 'forlanger', jo ældre skal barnet være. Børn på 2-5 år vil naturligt ikke have overblikket over sine legeting og vil have svært ved at gennemskue, hvor forskellige ting skal være og om noget skal kasseres. Et barn i skolealderen vil faktisk også ofte have behov for hjælp til at sortere.
Det vil være en stor fordel at I opbevarer ting i bestemte kasser, således at alt legetøj hører til i store kasser. For et barn på 2-3 år vil det være nok at have en kasse/kiste, hvor alt legetøj kommes i, når man er færdig med at lege med det. Det kan barnet godt hjælpe med til på opfordring og det kræver ikke nogen overvejelser om sortering at komme alt i en kiste.
Jo ældre barnet bliver kan man begynde at sortere tingene mere. F.eks. have en fast plads/kasse til puslespil, biler, dukker, køkkenting osv. Altså store ting, som let lader sig sortere og hvor man evt. kommer et billede på kassen, så barnet kan se, hvad der skal ligge hvor.
Og så er der alle de små ting, alle de der dimsedutter, som hører til legetøj idag. De kan også have plads i en lille kasse eller skuffe, men kun større børn vil kunne finde ud af at sortere dette.
Det er ganske udmærket at lære børn at rydde op og faktisk synes mange bør at det er rigtig dejligt, når der er ryddet op. Når tingene er sat på plads og sorteret, så har man bedre overblik over hvad man har og dermed anspores til mere aktiv leg :) Man kan godt nogle gange som voksen blive lidt irriteret over at kasser dagligt spredes ud over gulvet, men netop her hjælper sortering / oprydningen på barnets leg. Hvis tingene ligger i kasser, er det netop sjovt at tage en ny kasse frem og lege med, men det legetøj der i dagevis ligger spredt ud over hele gulvet, kan barnet ikke overskue og mister interessen for. Oprydning er derfor efter min mening med til at appellere til børnenes leg.
Så håber du hermed har fået en idé om hvad du kan forvente af oprydning lige nu og i årene frem :)
Med hensyn til at lege med maden, så er det her rigtig vigtigt at du giver din dreng alternativer. Hvis han gerne vil lege med vand og snask, så giv ham en skovl, en sandkasse og noget vand at lege med. Så han kan få svinet med dette og få denne lyst stillet uden for spisebordet.
Lav fingermaling med ham, bag boller med ham og lad ham forme bollerne af dejen, så han får fornemmelsen af klister mellem sine fingre. Lad han få en tromme, en fløje, en xylofon eller andet at lave larm med, så han ikke behøver smide ting på gulvet for at larme ...
Hvis du stimulerer og anerkender hans lyst til denne form for leg uden for middagsbordet, så må du gerne holde fast i at det netop ikke skal ske, når han spiser :) Sviner han bevidst rigtig meget ved bordet og gør det for at få en reaktion fra dig, så skal du naturligvis markere, når han går over stregen, afslutte måltidet og sætte tallerkenen væk, tørre ham om munden og hans hænder og så kan han lege, for så er han færdig med at spise :)
Håber du kan bruge dette videre. Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske