Svar: Lav tålmodighed overfor min søn

7. februar 2011

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære M.

Det er helt naturligt at kunne blive vred. Det er helt naturligt at kunne blive frustreret. Det er følelser vi alle har og skal have lov til at have. Hvis ikke vi var i stand til at vise vrede og frustration, så ville andre jo ikke vide, hvornår vores grænse var nået, hvornår noget i vores øjne ikke er i orden.

Børn må således godt mærke, at forældre nogle gange kan blive vrede, ligesom de også skal vide, når vi bliver frustrerede, er kede af det osv. MEN, det er utrolig vigtigt, når man har med børn at gøre, at barnet ikke bliver bange for en. Og det kan netop ske, hvis man bliver så vred, at man ikke kan styre det. Hvis vreden gør at man reagere voldsomt, hvis vreden er ubehersket, så er det meget ubehageligt for barnet (og for andre i det hele taget) som naturligt vil opleve mor eller far som fjende i stedet for som ven. Det er vigtigt at din dreng ikke bliver bange for dig, ligesom du nok selv er blevet, da du var barn og din far råbte højt.

Måske er dit temperament arvet fra din far og det kan også tænkes at din dreng er mere temperamentsfuld end gennemsnittet, men det behøver nu ikke handle om gener. Måske handler det om, at du har rigtig svært ved at klare situationer, hvor du føler afmagt - for det er jo nok netop afmagtsfølelsen, der får dig til "at eksplodere".

Det er når du forsøger pædagogisk, når du forsøger at ...

Annonce

... overveje dine handlinger, når du prøver at gøre dit bedste og alligevel så er det ikke godt nok eller så er det ikke det rigtige at gøre. Uanset hvor meget du prøver, så føler du ikke at det virker, din dreng hører ikke efter - og du føler ikke du slår til som mor. Disse følelser udløser din vrede - men det er jo ikke godt, for dine vredesudbrud efterlader dig jo så bare med endnu mere skyldfølelse og følelse af ikke at gøre det godt nok som mor og problemet bliver derved forstærket...

Hvor meget det sker og hvor tit det er, kan jeg ikke vurdere ud af dit brev. Men der er ingen tvivl om at skæld ud påvirker børn ligeså meget både psykisk og fysisk, som et fysisk overgreb kan gøre. Børn reagerer ikke så meget på dét den vrede voksne siger, men mere på den voksnes vrede. Når den voksne viser vrede overfor barnet, så føler barnet, at den voksne ikke kan lide barnet mere og det er ikke befordrende for tilliden og tilknytningen mellem voksne og børn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er rigtig godt at du er åben og har skrevet til mig. Jeg synes du skal overveje om det er noget du vil tale med en psykolog om. Der findes psykologer / terapeuter som tilbyder samtaler netop i hvordan man lære at styre sin vrede og man kunne hos dig måske finde ud af, hvorfor du reagerer så voldsomt. Hvis man finder ud af hvorfor, så er det også lettere at gøre noget ved det :)

Stort knus fra mig til dig :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Vedligeholdelse af barnevogn

Med det danske vejr skal en barnevogn kunne tåle lidt af hvert, men hvis man vil have at den skal kunne holde længe, så er man nødt til at gøre sig nogle tanker om vedligeholdelse og også medtænke at bruge tid på vedligeholdelse.

For eksempel kan kalecherne ikke tåle stærkt sollys, så vognen skal ind i skyggen, hvis man vil undgå, at den falmer. Stellet kan heller ikke tåle salt fra snesjappet og skal derfor skylles af, når man kommer hjem, hvis man vil undgå rust. Og kassen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.