Svar: Lav tålmodighed overfor min søn
7. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Kære M.
Det er helt naturligt at kunne blive vred. Det er helt naturligt at kunne blive frustreret. Det er følelser vi alle har og skal have lov til at have. Hvis ikke vi var i stand til at vise vrede og frustration, så ville andre jo ikke vide, hvornår vores grænse var nået, hvornår noget i vores øjne ikke er i orden.
Børn må således godt mærke, at forældre nogle gange kan blive vrede, ligesom de også skal vide, når vi bliver frustrerede, er kede af det osv. MEN, det er utrolig vigtigt, når man har med børn at gøre, at barnet ikke bliver bange for en. Og det kan netop ske, hvis man bliver så vred, at man ikke kan styre det. Hvis vreden gør at man reagere voldsomt, hvis vreden er ubehersket, så er det meget ubehageligt for barnet (og for andre i det hele taget) som naturligt vil opleve mor eller far som fjende i stedet for som ven. Det er vigtigt at din dreng ikke bliver bange for dig, ligesom du nok selv er blevet, da du var barn og din far råbte højt.
Måske er dit temperament arvet fra din far og det kan også tænkes at din dreng er mere temperamentsfuld end gennemsnittet, men det behøver nu ikke handle om gener. Måske handler det om, at du har rigtig svært ved at klare situationer, hvor du føler afmagt - for det er jo nok netop afmagtsfølelsen, der får dig til "at eksplodere".
Det er når du forsøger pædagogisk, når du forsøger at overveje dine handlinger, når du prøver at gøre dit bedste og alligevel så er det ikke godt nok eller så er det ikke det rigtige at gøre. Uanset hvor meget du prøver, så føler du ikke at det virker, din dreng hører ikke efter - og du føler ikke du slår til som mor. Disse følelser udløser din vrede - men det er jo ikke godt, for dine vredesudbrud efterlader dig jo så bare med endnu mere skyldfølelse og følelse af ikke at gøre det godt nok som mor og problemet bliver derved forstærket...
Hvor meget det sker og hvor tit det er, kan jeg ikke vurdere ud af dit brev. Men der er ingen tvivl om at skæld ud påvirker børn ligeså meget både psykisk og fysisk, som et fysisk overgreb kan gøre. Børn reagerer ikke så meget på dét den vrede voksne siger, men mere på den voksnes vrede. Når den voksne viser vrede overfor barnet, så føler barnet, at den voksne ikke kan lide barnet mere og det er ikke befordrende for tilliden og tilknytningen mellem voksne og børn.
Det er rigtig godt at du er åben og har skrevet til mig. Jeg synes du skal overveje om det er noget du vil tale med en psykolog om. Der findes psykologer / terapeuter som tilbyder samtaler netop i hvordan man lære at styre sin vrede og man kunne hos dig måske finde ud af, hvorfor du reagerer så voldsomt. Hvis man finder ud af hvorfor, så er det også lettere at gøre noget ved det :)
Stort knus fra mig til dig :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske