Brev:
Lav tålmodighed overfor min søn
7. februar 2011
Alder:
14 mdr.
Lav tålmodighed overfor min søn
Hej Helen,
Jeg har et spørgsmål til dig, som jeg synes er lidt svært at tale om. Det handler mere om mig selv end om min søn. Mit problem er, at jeg har en meget kort lunte hvad tålmodighed angår og nemt bliver hidsig. Jeg oplever også, at jeg nogle gange har svært ved at styre min vrede.
Det går desværre nogle gange ud over min søn på knap 15 mdr. Han har lige så meget temperament, som jeg har, og det giver altså noget ballade engang imellem – flere gange ugentligt. Hvis jeg oplever ham som værende urimelig, f.eks. hvis han vrider sig og skriger, når jeg lægger ham på puslebordet eller hvis han vil løftes op, og jeg sætter mig ned til ham i stedet og han skriger over det, så kan jeg tit mærke vreden bruse over, og så kan jeg råbe af ham eller behandle ham hårdhændet, f.eks. tage fat i hans arm eller lægge ham hårdt ned på puslebordet. Han bliver selvfølgelig endnu mere ked af det, når jeg gør sådan, og jeg får tit dårlig samvittighed og lover mig selv og ham, at det ikke skal ske igen, at jeg skal styre mig – lige til næste gang.
En del af problemet er også, at jeg altid starter med at forsøge at trøste og tale beroligende til ham i ovenstående situationer, men det er som om, at det ikke hjælper, og han skriger endnu mere. Det får mig til at blive vred og ked af det, at jeg ikke kan finde ud af at trøste ham og håndtere situationen som et fornuftigt voksent menneske. Jeg ved jo godt, at han ikke gør det for at irritere mig og gøre mig vred, men lige når jeg står midt i det, kan jeg ikke se det.
Jeg er ikke som sådan nervøs for at slå ham – det tvivler jeg meget stærkt på at jeg kunne finde på, men at råbe og tage fat i ham synes jeg er slemt nok.
Jeg forsøger meget at være pædagogisk og følger dine råd omkring børneopdragelse, men det er ikke altid at min tålmodighed rækker. Min far råbte også højt ad min søster og jeg, da vi var børn, og det brød jeg mig ikke om, og sådan vil jeg ikke selv være.
Jeg er bange for, om det skader min drengs selvværd/selvtillid og vores forhold, når jeg bliver vred. Jeg skammer mig over, at jeg opfører mig sådan over for min søn.
Har du nogen løsninger til, hvordan jeg kan kontrollere min vrede, inden jeg kommer for langt op i det røde felt?
M.