Svar: Voldsom ændring af adfærd

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære fortvivlede forældre

Tak for jeres brev og meget pæne ord til mig - jeg er glad for at høre at mine råd til andre forældre, har kunne hjælpe jer tidligere og det er dejligt, at I nu har fået lyst til selv at stille et spørgsmål :)

Det er nogle meget fine overvejelser I har gjort jer omkring jeres dreng. Jeg er fuldstændig enig med jer i, at han har det rigtig svært, fordi det er svært at være den yngste i børnehaven, det er svært at skulle forholde sig til en ny hverdag, nye børn, nye voksne, nye regler og rutiner. Det er også svært at blive afvist af sin gamle ven, fordi de nu skabes nye kontakter. Det er svært at være storebror, svært at dele mor og far med andre - ligesom det er svært at finde sin rolle, når man i børnehaven er en af de yngste og hjemme skal være den ældste, så er det svært at finde ud af, hvem man egentlig er ...

Og det er svært at finde ud af sig selv i forhold til jer, fordi I også har ændret jer, I stiller flere krav til selvstændighed, I har ikke længere samme tid til ham som før, fordi lillebror jo også er kommet til og I er nødt til at være der for begge jeres børn ...

Så forståelse er der masser af, I kan og jeg kan sagtens forstå, hvad der sker og hvorfor jeres dreng reagerer som han gør og det er netop meget vigtigt at vise ham forståelse. Anerkende hans følelser, han frustrationer, sætte ord på, så han kan høre at I forstår ham og at det er okay, at han har det svært lige nu. Det er okay at alt for ham er kaos, men I bevarer roen og I er der for ham - hele tiden, uanset hvad, når han har brug for det :)

Men derudover tænker jeg også at det I skal prøve at have fokus på er at støtte jeres drengs selvværd. Der er sandsynligvis masser af fokus på "at være god til noget" i børnehaven. Man skal være renlig, selv kunne tage sit tøj af og på, man kan være god til at køre på cykel eller mooncar, god til at spille bold, god til at klatre i klatrestativet osv. og det kan være rigtig svært at være "god til noget", når man er den yngste, for de store drenge løber altid stærkere ...

Annonce

... end en og de kan altid gøre tingene lidt sværere, så man som den yngste naturligt har svært ved at følge med ...

Alt dette skal jeres dreng naturligt også lære - men at være "god til noget" handler om selvtillid. Og det I skal styrke er hans selvværd.

Det er rigtig vigtigt at han føler sig prioriteret i øjeblikket og at han føler at han er vigtig. Han skal føle at han er noget ganske særligt, at ingen kan tage hans plads, for ingen er som ham. Han må ikke tvivle på at I elsker ham, fordi han er ligepræcis den han er og I må gerne sætte ord på dette dagligt, så han hører det, så han hører jer sige det højt. Det kan naturligvis være at sige til ham direkte "Jeg elsker dig, du er min allerstørste skat", det kan også være at sige "hvad skulle jeg dog gøre uden dig" og nogle gange vil han måske selv søge bekræftelsen og spørge "Moar, hvad ville du gøre, hvis jeg døde?" og så skal du sige "jeg ville græde så meget, at jeg aldrig tror jeg kunne stoppe igen" eller lignende.

Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors (og fars) hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Dette kan I læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske hjælpe jer.

Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med begge jeres skønne drenge :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder