Svar: Voldsom ændring af adfærd
10. januar 2011
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og meget pæne ord til mig - jeg er glad for at høre at mine råd til andre forældre, har kunne hjælpe jer tidligere og det er dejligt, at I nu har fået lyst til selv at stille et spørgsmål :)
Det er nogle meget fine overvejelser I har gjort jer omkring jeres dreng. Jeg er fuldstændig enig med jer i, at han har det rigtig svært, fordi det er svært at være den yngste i børnehaven, det er svært at skulle forholde sig til en ny hverdag, nye børn, nye voksne, nye regler og rutiner. Det er også svært at blive afvist af sin gamle ven, fordi de nu skabes nye kontakter. Det er svært at være storebror, svært at dele mor og far med andre - ligesom det er svært at finde sin rolle, når man i børnehaven er en af de yngste og hjemme skal være den ældste, så er det svært at finde ud af, hvem man egentlig er ...
Og det er svært at finde ud af sig selv i forhold til jer, fordi I også har ændret jer, I stiller flere krav til selvstændighed, I har ikke længere samme tid til ham som før, fordi lillebror jo også er kommet til og I er nødt til at være der for begge jeres børn ...
Så forståelse er der masser af, I kan og jeg kan sagtens forstå, hvad der sker og hvorfor jeres dreng reagerer som han gør og det er netop meget vigtigt at vise ham forståelse. Anerkende hans følelser, han frustrationer, sætte ord på, så han kan høre at I forstår ham og at det er okay, at han har det svært lige nu. Det er okay at alt for ham er kaos, men I bevarer roen og I er der for ham - hele tiden, uanset hvad, når han har brug for det :)
Men derudover tænker jeg også at det I skal prøve at have fokus på er at støtte jeres drengs selvværd. Der er sandsynligvis masser af fokus på "at være god til noget" i børnehaven. Man skal være renlig, selv kunne tage sit tøj af og på, man kan være god til at køre på cykel eller mooncar, god til at spille bold, god til at klatre i klatrestativet osv. og det kan være rigtig svært at være "god til noget", når man er den yngste, for de store drenge løber altid stærkere end en og de kan altid gøre tingene lidt sværere, så man som den yngste naturligt har svært ved at følge med ...
Alt dette skal jeres dreng naturligt også lære - men at være "god til noget" handler om selvtillid. Og det I skal styrke er hans selvværd.
Det er rigtig vigtigt at han føler sig prioriteret i øjeblikket og at han føler at han er vigtig. Han skal føle at han er noget ganske særligt, at ingen kan tage hans plads, for ingen er som ham. Han må ikke tvivle på at I elsker ham, fordi han er ligepræcis den han er og I må gerne sætte ord på dette dagligt, så han hører det, så han hører jer sige det højt. Det kan naturligvis være at sige til ham direkte "Jeg elsker dig, du er min allerstørste skat", det kan også være at sige "hvad skulle jeg dog gøre uden dig" og nogle gange vil han måske selv søge bekræftelsen og spørge "Moar, hvad ville du gøre, hvis jeg døde?" og så skal du sige "jeg ville græde så meget, at jeg aldrig tror jeg kunne stoppe igen" eller lignende.
Det at føle at man har værdi, det at føle at der i mors (og fars) hjerte er en ganske særlig plads til en fordi man er den man er - det giver selvværd og har man selvværd, så kan man klare rigtig meget og vil også bedre kunne finde roen i sig selv, når verden går en imod.
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Dette kan I læse meget mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide". Den er skrevet af Dan Svarre, der er psykolog og den er udgivet på Politikens Forlag. I finder den i min bogguide under 'mobning og selvværd' og den vil måske hjælpe jer.
Jeg håber at I kan bruge dette lidt videre på vej, fortsat held og lykke med begge jeres skønne drenge :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske