Brev:
Overgive sig til søvn
10. januar 2011
Alder:
2 år, 2 mdr.
Overgive sig til søvn
Hej, ja så er jeg på banen igen.
Jeg har et spørgsmål omkring sengelægning. Min dreng har siden han var ca 14 måneder og indtil han blev 2 år, haft et dejlig let putte ritual hvor han selv faldt i søvn.. ,det første år var han et helvede søvnmæssigt, så da der endelig kom ro på var jeg bare så lettet.
Nu er det blevet sådan at jeg læser for ham, taler om hans dag, synger sang og han er tryg ved sin seng, ......men jeg kan ikke forlade rummet før han sover helt.
Jeg har prøvet alle dine gode forslag, gået frem og tilbage, lagt vasketøj sammen mens han kunne se mig osv men jeg kan ikke få ham til at lægge sig.
Han går simpelthen i panik. han går fuldstændig amok og græder helt ud i overdrev og de gange hvor jeg så er endt med at give op hulker han i op til en halv time før han falder til ro. han kan også finde på at kaste op ... ja hans adfærd har ihvertfald gjort at jeg ikke har prøvet at ændre det i lang tid, da det strider imod min indre overbevisning at lade mit barn miste sin selvkontrol så meget, og så nok bare har givet lidt op.
Jeg ville ikke have noget imod at være derinde til han sov hvis han sov efter 15-20 minutter, men det tager ca 1 time/ til halvanden før han sover, så det er virkelig mange timer om ugen jeg bruger på det. det er kun mig der putter hos os, da far ikke får lov hvis jeg er i nærheden, og da det er en vane vi har haft længe af forskellige omstændigheder.
Jeg er ved at tage en ekstra uddannelse så jeg får tiden til at gå med at læse lektier, så tiden bliver da udnyttet fornuftigt, men jeg føler mig meget bundet af det her hver aften.
Han bliver puttet kl ca 19.30 0g sover for det meste hele natten og vågner først ca. 8./ 8.15 så der kan jeg ikke klage. min arbejdstid gør at vi har det privelegie at kunne sove så længe hver morgen..
Det skal lige siges at min dreng er lidt speciel, da han har en genfejl der gør at han er meget lille (silver russel syndrom), selvom han er 2 år og 2 måneder vejer han kun 8,5 kilo. og er meget spinkel. Han kan alt hvad han skal og er endda meget fremme motorisk, men kan det måske betyde han bare har brug for ekstra tryghed og ekstra behov for bearbejdning af dagen inden han kan lægge sig til ro, så jeg bare må acceptere at skulle være ved hans side til han sover?
En lille ekstra ting er at de ikke kan få ham til at sove i vuggestuen, så han tager hele dagen i et stræk, dog uden at være mærket af det... skal vi blive ved med at kæmpe med middags luren eller skal han bare have lov at være oppe? han sover engang imellem, men det er sjældent... sover han middags lur er han sværere at putte...
Har du et godt råd til hvordan han kan lære at falde i søvn selv?
Skal vi gøre noget for hans middagslure?
Med venlig hilsen
I