Overgive sig til søvn

10. januar 2011

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Overgive sig til søvn

Hej, ja så er jeg på banen igen.

Jeg har et spørgsmål omkring sengelægning. Min dreng har siden han var ca 14 måneder og indtil han blev 2 år, haft et dejlig let putte ritual hvor han selv faldt i søvn.. ,det første år var han et helvede søvnmæssigt, så da der endelig kom ro på var jeg bare så lettet.

Nu er det blevet sådan at jeg læser for ham, taler om hans dag, synger sang og han er tryg ved sin seng, ......men jeg kan ikke forlade rummet før han sover helt.

Jeg har prøvet alle dine gode forslag, gået frem og tilbage, lagt vasketøj sammen mens han kunne se mig osv men jeg kan ikke få ham til at lægge sig.

Han går simpelthen i panik. han går fuldstændig amok og græder helt ud i overdrev og de gange hvor jeg så er endt med at give op hulker han i op til en halv time før han falder til ro. han kan også finde på at kaste op ... ja hans adfærd har ihvertfald gjort at jeg ikke har prøvet at ændre det i lang tid, da det strider imod min indre overbevisning at lade mit barn miste sin selvkontrol så meget, og så nok bare har givet lidt op.

Jeg ville ikke have noget imod at være derinde til han sov hvis han sov efter 15-20 minutter, men det tager ca 1 time/ til halvanden før han sover, så det er virkelig mange timer om ugen jeg bruger på det. det er kun mig der putter hos os, da far ikke får lov hvis jeg er i nærheden, og da det er en vane vi ...

Annonce

... har haft længe af forskellige omstændigheder.

Jeg er ved at tage en ekstra uddannelse så jeg får tiden til at gå med at læse lektier, så tiden bliver da udnyttet fornuftigt, men jeg føler mig meget bundet af det her hver aften.

Han bliver puttet kl ca 19.30 0g sover for det meste hele natten og vågner først ca. 8./ 8.15 så der kan jeg ikke klage. min arbejdstid gør at vi har det privelegie at kunne sove så længe hver morgen..

Det skal lige siges at min dreng er lidt speciel, da han har en genfejl der gør at han er meget lille (silver russel syndrom), selvom han er 2 år og 2 måneder vejer han kun 8,5 kilo. og er meget spinkel. Han kan alt hvad han skal og er endda meget fremme motorisk, men kan det måske betyde han bare har brug for ekstra tryghed og ekstra behov for bearbejdning af dagen inden han kan lægge sig til ro, så jeg bare må acceptere at skulle være ved hans side til han sover?

En lille ekstra ting er at de ikke kan få ham til at sove i vuggestuen, så han tager hele dagen i et stræk, dog uden at være mærket af det... skal vi blive ved med at kæmpe med middags luren eller skal han bare have lov at være oppe? han sover engang imellem, men det er sjældent... sover han middags lur er han sværere at putte...

Har du et godt råd til hvordan han kan lære at falde i søvn selv?

Skal vi gøre noget for hans middagslure?

Med venlig hilsen
I

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin