Svar: Vred

26. november 2010

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Nina

Det er skam den spirende selvstændighed, den spirende trodsalder som I mærker lige nu og den er særligt tydeligt i alderen 1-3 år :)

Der er ingen tvivl om at børn i denne alder, giver forældre store udfordringer og alle forældre oplever et eller andet sted en periode, som er svær. Men når det er sagt, er børns temperament meget forskelligt og nogle børn får voldsommere anfald af frustration end andre børn gør. Og jeg tænker at jeres dreng lige nu gennemgår en rigtig svær periode.

Det lyder dog også som om at du tackler det rigtig godt. Det er nemlig alfa omega at I forældre er i stand til at rumme ham. Det vil sige at I kan klare alle de følelser han har, uden at I vil ændre på det og uden at I tager det personligt. Det er vigtigt at du sætter ord på for ham, lytter til ham, beroliger ham fysisk, når han har behov for det, sidder i nærheden osv. når han har behov for det.

Det er lidt en vekselvirkning, hvordan I skal handle, for en gang imellem vil han gerne holdes om, trøstes og beroliges og andre gange vil han have brug for at være sig selv lidt, inden han er klar til fysisk kontakt. Det lyder som om at I er meget opmærksomme på alle disse ting og det er rigtig godt og det er super at du formår at bevare roen og overveje, hvilke konflikter du skal tage og hvilke du skal lade passere :)

Når børn reagerer så voldsomt som jeres dreng, så er der risiko for at han yder skade på sig selv. Her skal I naturligvis sikre at det ikke sker. Han må ikke banke hovedet ind i væggen, i gulvet, i tremmerne i sengen eller lignende og I er nødt til at søge for at han ikke kommer til skade.

Når han kaster sig bagover, slår hovedet i gulvet osv. skal du forsøge at stoppe det inden han når så langt eller afbøde hans fald ved at få hånden under ham, eller få lagt en pude hos ham eller lignende. Det er svært, jeg ved det godt, for det kan komme som lyn fra en klar himmel, når han bliver gal og ked af det.

Du ...

Annonce

... skal prøve at vurdere i hvilke situationer det især sker. Måske er det, når han er ekstra træt og har brug for at finde ro eller især når I siger nej til noget, som for ham betyder meget. Prøv derfor at sidde lidt mere med ham sidst på dagen, hvis det er der, du fornemmer at han ofte har sværere ved at tackle modstand og 'lettere kollapser' og prøv også at gennemtænke om du nogle gange kan finde alternativer i stedet for at sige nej, så konflikten ikke bliver for stor.

Når han bliver rigtigt ked af det, når hans indre kaos får ham til at kollapse og han ender med at gøre sig selv ondt, hvilket jo bare gør det hele værre, så tag ham op, sid med ham, vug ham. Du må godt holde ham fast på en rolig måde. Sid med ham i favnen, hold hans arme, du skal vugge ham, se på ham, tal stille til ham også selvom han protesterer... du skal forestille dig at du er et tæppe som omslutter ham og giver ham ro og varme.

Prøv også at indføre lidt ritualer med lidt massage, hvor du får ham til at slappe helt af i kroppen. Prøv også at lave kildeture og små brydekampe, hvor I har fysisk kontakt på en mere 'hårdhændet' måde. Giv ham masser af kys og knus, dans med ham osv. meget mere end du plejer, selvom du sikkert allerede gør det meget :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det at han nu er i vuggestue, oplever en stor og ny verden, skal forholde sig til at være adskilt fra dig osv. i løbet af dagen, gør naturligt at han har ekstra meget brug for dig. Han har brug for at mærke at du stadig er der for ham og når han reagerer overfor dig og ikke reagerer på samme måde i vuggestuen, så er det netop fordi han jo ved, at du elsker ham højt uanset hvad der sker og hvordan han opfører sig. Og han har ekstra meget brug for at mærke dette lige nu.

Det er overfor dig, at han kan vise alle sine følelser, overfor dig er han helt uden filter, så selvom det er hårdt så se det som noget positivt og vær der for ham :)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to