Sultent hjertebarn

26. november 2010

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Sultent hjertebarn

Kære Helen,

Tak for dit seneste svar. Vi har ikke fået prøvet det ordentligt af endnu, for der skete en masse umiddelbart efter vi modtog det.

Sebastian fik konstateret to huller i hjertet og en forsnævring på lungepulsåren og blev opereret mindre end en uge efter. Der fik han lappet det ene hul samt lagt et bånd omkring lungepulsåren for at kompensere for det hul, der ikke kunne lappes i denne omgang. Den forsnævring, han havde fra naturens hånd, er efter lægernes mening det, der har gjort, at han var så sund og rask at se på, ingen havde forudset, at han skulle have hjertefejl.

Heldigvis er han kommet sig utrolig hurtigt efter operationen, selvom det var den helt store omgang, hvor de gik ind igennem brystbenet. Han tilbragte to dage på intensiv, tre dage på sengeafsnittet, og så blev vi sendt hjem. Det er godt tre uger siden nu, og han har det virkelig godt.

Vi er naturligvis rystede over at have en lille dreng, der uden vi anede det, viste sig at være så alvorligt syg, men det hjælper meget til at skulle bearbejde chokket, at vi kan se, at han har det strålende. Han triller om på maven uden at være generet af operationsarret, har fået mere farve i kinderne og har en glubende appetit – meget større end før. Han spiser mindst en halv gang mere til skemåltiderne (3 om dagen) og han har fået sat min mælkeproduktion op. Den øgede appetit betyder at han snildt kunne spise et eller to ekstra skemåltider om dagen, må han det, eller skal jeg bare ...

Annonce

... give ham mælk, når han bliver sulten uden for ”spisetiderne”?

Han sover meget uroligt om natten (ligesom før operationen), er vågen mindst en gang i timen og spiser ca. hver anden time. Mange nætter er han meget urolig fra kl. 3 eller 4 men sover ind i mellem. Da han faldt 2 vægtkurver fra 3 måneders alderen til umiddelbart før operationen, lader jeg ham spise, selvom jeg godt ved, at det i princippet skal være slut med mælk om natten ved 6 måneder. Jeg synes, han skal have en chance for at indhente det forsømte, hvilket jeg fornemmer appetitten er et udtryk for. Er det forkert?

Jeg vil også spørge dig om din erfaring med koffein/chokolade og amning? Jeg mener at have bemærket, at Sebastians natteuro er mindre, når jeg lader være med at spise chokolade og/eller drikke kaffe og the om aftenen. Kan det passe, at det tager de 5-6 timer før det går i mælken, så det er det, han reagerer på ved 3-4 tiden om natten? Jeg vil jo nødig undvære min aftenhygge, men går det ud over Sebastians (og min) nattesøvn er det naturligvis slut med koffein og chokolade – indtil amningen er slut :o)

Jeg prøver at følge dit råd om at putte ham i barnevognen om dagen, men det går bare slet ikke. Når han sidder op, laver han flitsbue og skriger, til jeg tager ham op. Og lægger jeg ham ned skriger han også. Så nar han skal se verden, foregår det stadig fra slyngen eller min arm. Har du nogen fif her?

Jeg glæder mig til at høre dine tanker. God weekend,

Kærlig hilsen
Jenny

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder