Brev:
Sultent hjertebarn
26. november 2010
Alder:
6 mdr.
Sultent hjertebarn
Kære Helen,
Tak for dit seneste svar. Vi har ikke fået prøvet det ordentligt af endnu, for der skete en masse umiddelbart efter vi modtog det.
Sebastian fik konstateret to huller i hjertet og en forsnævring på lungepulsåren og blev opereret mindre end en uge efter. Der fik han lappet det ene hul samt lagt et bånd omkring lungepulsåren for at kompensere for det hul, der ikke kunne lappes i denne omgang. Den forsnævring, han havde fra naturens hånd, er efter lægernes mening det, der har gjort, at han var så sund og rask at se på, ingen havde forudset, at han skulle have hjertefejl.
Heldigvis er han kommet sig utrolig hurtigt efter operationen, selvom det var den helt store omgang, hvor de gik ind igennem brystbenet. Han tilbragte to dage på intensiv, tre dage på sengeafsnittet, og så blev vi sendt hjem. Det er godt tre uger siden nu, og han har det virkelig godt.
Vi er naturligvis rystede over at have en lille dreng, der uden vi anede det, viste sig at være så alvorligt syg, men det hjælper meget til at skulle bearbejde chokket, at vi kan se, at han har det strålende. Han triller om på maven uden at være generet af operationsarret, har fået mere farve i kinderne og har en glubende appetit – meget større end før. Han spiser mindst en halv gang mere til skemåltiderne (3 om dagen) og han har fået sat min mælkeproduktion op. Den øgede appetit betyder at han snildt kunne spise et eller to ekstra skemåltider om dagen, må han det, eller skal jeg bare give ham mælk, når han bliver sulten uden for ”spisetiderne”?
Han sover meget uroligt om natten (ligesom før operationen), er vågen mindst en gang i timen og spiser ca. hver anden time. Mange nætter er han meget urolig fra kl. 3 eller 4 men sover ind i mellem. Da han faldt 2 vægtkurver fra 3 måneders alderen til umiddelbart før operationen, lader jeg ham spise, selvom jeg godt ved, at det i princippet skal være slut med mælk om natten ved 6 måneder. Jeg synes, han skal have en chance for at indhente det forsømte, hvilket jeg fornemmer appetitten er et udtryk for. Er det forkert?
Jeg vil også spørge dig om din erfaring med koffein/chokolade og amning? Jeg mener at have bemærket, at Sebastians natteuro er mindre, når jeg lader være med at spise chokolade og/eller drikke kaffe og the om aftenen. Kan det passe, at det tager de 5-6 timer før det går i mælken, så det er det, han reagerer på ved 3-4 tiden om natten? Jeg vil jo nødig undvære min aftenhygge, men går det ud over Sebastians (og min) nattesøvn er det naturligvis slut med koffein og chokolade – indtil amningen er slut :o)
Jeg prøver at følge dit råd om at putte ham i barnevognen om dagen, men det går bare slet ikke. Når han sidder op, laver han flitsbue og skriger, til jeg tager ham op. Og lægger jeg ham ned skriger han også. Så nar han skal se verden, foregår det stadig fra slyngen eller min arm. Har du nogen fif her?
Jeg glæder mig til at høre dine tanker. God weekend,
Kærlig hilsen
Jenny