Svar: Spiderman

8. oktober 2010

Kategori:
Alder:
3 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Næsten 4 år - ingen tvivl om at Spiderman og andre tegnefilmsfigurer er fantastiske for jeres dreng og naturligt vil interessere ham. Han har i denne alder en stor fantasi og nogle gange er det naturligt svært for ham helt at skelne, hvad der er fantasi og virkelighed og nogle gange bliver hans lege også voldsommere end de bør være - men han skal et eller andet sted have lov til at lege og netop lege rollen som en anden.

Det at klæde sig ud, spille en anden rolle gør jo at man nogle gange tør lidt mere end man ellers ville turde og ja, det kan være grænseoverskridende, men det kan også være lærerigt på mange måder. Både i forhold til hvad I og andre synes er sjovt, men også for ham selv - prøve sine egne grænser af, på en måde, som han måske ellers ikke ville turde ..

Når børn er fire år, så har de ofte også svært ved helt at skelne mellem løgn og virkelighed. De kan godt finde på at fortælle historier, som er overdrevne og som vi voksne godt kan gennemskue ikke helt passer. Når de gør det, så er det ikke fordi de er uartige eller frække, men fordi det er naturligt for deres alder lige at give historien "et ekstra tvist" og gøre det lidt mere spændende.

Det er også en alder, hvor børn fjoller rigtig meget og virkelig begynder at opdage humor. De kan grine og pjatte af ting vi voksne slet ikke synes er sjove og et eller andet sted er det jo berigende at de behøver at få humor - godt humør smitter altid.

Det er også naturligt for børn i denne alder at prøve grænser, afprøve nye ord - også grimme ord, ord som kræver at man som voksen skærer igennem og fortælle at sådan et sprog vil man ikke høre. Igen ikke for at være frække, men fordi de har lært eller hørt nye ord og naturligt skal prøve deres ordforråd af.

De opleves også nogle gange svare igen - de behersker sproget anderledes og de bruger sproget på rigtig mange måder nu - og det kan nogle gange virke provokerende på os voksne, men er meget sjældent ment på den måde fra barnets side. Det er snarere udtryk for at barnet udviser mere selvstændighed og forsøger at finde ord der kan udtrykke dette i stedet for som før, hvor barnet måske græd eller smed sig på gulvet i fortvivlelse.

Der kan naturligvis være situationer, hvor man som forældre er nødt til at markere at her går barnet over stregen og at en bestemt opførsel ikke er i orden. Det kan også være nødvendigt her en gang imellem at bruge en time-out (skammekrog om du vil), men det er ikke noget man bør bruge dagligt eller flere gange om ugen. Normalt bruges time-out først, hvis en rolig advarsel til barnet ikke har været nok, eller hvis barnet har gjort en anden bevidst ondt.

Det er også sådan at time-out normalt først anbefales til større børn, børn fra 5 års alderen, som kan forholde sig til ting på en helt anden måde. Børn som man kan lave aftaler med og forklare og så siger man at den tid barnet er på værelset bør max være 1 minut antal år barnet er. Altså et barn på 5 år, kan blive sendt på værelset i 5 minutter. Samtidig skal man så også sørge være lige uden for døren, sætte sig på gulvet eller en stol der, så barnet ved at man stadig er der. Når ...

Annonce

... barnet sættes på værelset skal det have en forklaring: "Jeg sætter dig herind fordi du sparkede mig. Man må aldrig gøre noget, som gør ondt på andre".

At give barnet en time-out er ikke det samme som at flytte barnet. Du må gerne flytte ham, hvis han er igang med noget som han ikke må, det hjælper ham til at forstå at du ikke vil have han gør det. Hvis han f.eks. hopper i sofaen, så vil det således være rigtigt at du samtidig med at du siger nej og giver en forklaring også flytter ham - "Jeg vil ikke have du hopper i sofaen, den går i stykker" og så tager du ham og sætter ham ned.

Fuldstændig ligesom I gør, når han leger for voldsomt og det bliver får meget for lillebror, så anerkend hans lyst til at lege vilde leg, men forklar ham samtidig at lillebror er for lille og det gør ondt.

Når han 'opdrager' på lillebror, så skal I vurdere hvad det er præcist han gør - for et eller andet sted, så ved han jo bedre og lillebror spejler sig i storebror, så hvis storebror fortæller at lillebror gør noget forkert, så er det vel okay. Men han skal naturligvis ikke kritisere sin bror, måden han spiser på eller andet, så skal han i stedet forklares at sådan er det med mindre børn. "jeg kan godt forstå du synes lillebror grisser lidt, men sådan spiser man når man er 1 år - det gjorde du også da du var lille" og så tal med ham omkring dette og anerkend ham for, hvor meget han har lært siden da. Vi skal alle lære, både store og små :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan opdrage børn på mange måder og som forældre behøver man ikke altid være helt enige - men det er vigtigt at man overordnet set udgør en enhed i forhold til børnene. Altså at man i de overordnede linier er enige om, hvordan man gør, så barnet ikke oplever at den ene siger det ene og den anden noget andet ... det giver usikkerhed hos børn.

Samtidig kan børn jo så også lære noget af at forældre ikke altid er enige. Hvis far f.eks. har sagt nej og jeres dreng så kommer og spørger dig om det samme, så kan du sige "hvad sagde far?", "Han sagde nej" - og hvis du så også mener nej, så er det jo fint at sige "Jamen hvis far har sagt nej, så er det nej". Men måske tænker du, hvorfor kunne det ikke være et ja og så kan I gå hen til far, og tale med far om, hvorfor han har sagt nej og hvorfor du vil sige ja - på den måde lærer jeres dreng noget meget vigtigt nemlig at man via dialog kan finde en løsning og måske finde et kompromis.

Man kan opdrage forskelligt. Nogle forældre har meget svært ved at sætte grænser og stiller meget få krav til barnet. Forældrene er meget inkonsekvente og det opmuntrer ofte barnet til at handle meget impulsivt. Andre forældre er modsat meget autoritære, de lægger stor vægt på at barnet er lydig og hører efter. De er meget hurtige til at straffe barnet, hvis det ikke gør som forældrene siger.

Og måske kan man finde en middelvej mellem dette, det at være en 'myndig forældre'. Her sætter man klare grænser for barnets opførsel, men hvor man samtidig anerkender barnets lyst til at udforske og lyst til at prøve grænser og også forklarer barnet, hvorfor der er regler og hvorfor de skal overholdes.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.