Brev:
Søvn og afvænning af flaske
8. oktober 2010
Alder:
12 mdr.
Søvn og afvænning af flaske
Hej Helen
Nu har jeg igen brug for dit råd! Mine tvillinger er nu blevet et år og er startede i dagpleje for 3 mdr siden.
Vi har stadig en del søvnproblemer med den ene.
Tvilling A - sover for det meste godt om natten når ikke forkølelse, tænder osv genere. Får stadig en flaske med mme at falde i søvn på, men har på det sidste oplevet at hun ikke drikker så meget som hun plejer. Drikker nu ca 60-80 ml hvor hun før indtog 240 ml. Det fungere godt for os at give den godnat flaske for vi har aldrig haft problemer med at skulle sidde hos dem osv som mange af vores venner. Kan jeg bruge sødmælk i stedet for mme? eller tror du at det er mme der gør at hun sover til kl. 6.30 næste morgen?
Tvilling B - Sover aldrig godt om natten. Han vågner oftest mellem 10 og 20 gange på en nat. den nat det var værst var han vågen 32 gange. Det har nu stået på et år og vi er ved at være slidt ned. Han er undersøgt af børnelæger osv, hvor svaret er at han blot er en urolig dreng. Han er samtidig et ørebarn, men han bliver jævnligt tjekket hos ørelægen så det skulle der være styr på nu. Han har også prøvet at få circadin som er udskrevet på børneafdelingen uden virkning.
Han får mme når han skal i seng 240 ml, 180 ml om natten og til tider får han endnu en flaske af 180ml hvis den er helt gal om natten. Kan det virkelig passe at han er 1 år og stadig skal spise så meget om natten?
Deres rytme er lavet en del om efter de er startet i dagpleje. Og de er så pylret når de kommer hjem. Det er ved at være ulideligt. De er så trætte at vi flere gange ikke har kunnet holde dem længere end til kl. 18.15. Normalt plejer vi at kunne trække dem til kl. 19 men så er de også trætte.
En normal dag ser således ud:
Tvilling A og B kommer i seng kl. 19
- Masser af natteroderi
Tvilling B vågner mellem 05.30- 06.30 (oftest kl. 6)
Tvilling A vågner kl. 07.00
- Morgenmad kl. 07-07.30
- Afleveres i dagplejen kl. 8.30 ( tvilling b er allerede godt træt)
- Tror de spiser lidt formiddagsmad kl. 9
- Frokost ved 11-11.30
- Middagslur kl. 12 (tvilling A sover mellem 2-3 timer, tvilling B sover mellem 1½-2 timer)
-Spiser frugt når de vågner
- Bliver hentet kl. 15
- Spiser aftensmad mellem 17 - 17.30. (Tvilling A spiser for det meste godt, ofte spiser tvilling b næsten ingen ting)
- Leger indtil godnat ritualerne går i gang. Det er som regel en hård tid, og vi vælger ofte at tage ned og fodre ænder eller lign så piveriet ikke er så kraftigt.
Bliver puttet med en flaske ca kl 19.
Hvad gør vi forkert?
Hilsen en mor der er 1 år bagud med søvn.