Søvn og afvænning af flaske

8. oktober 2010

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Søvn og afvænning af flaske

Hej Helen

Nu har jeg igen brug for dit råd! Mine tvillinger er nu blevet et år og er startede i dagpleje for 3 mdr siden.

Vi har stadig en del søvnproblemer med den ene.

Tvilling A - sover for det meste godt om natten når ikke forkølelse, tænder osv genere. Får stadig en flaske med mme at falde i søvn på, men har på det sidste oplevet at hun ikke drikker så meget som hun plejer. Drikker nu ca 60-80 ml hvor hun før indtog 240 ml. Det fungere godt for os at give den godnat flaske for vi har aldrig haft problemer med at skulle sidde hos dem osv som mange af vores venner. Kan jeg bruge sødmælk i stedet for mme? eller tror du at det er mme der gør at hun sover til kl. 6.30 næste morgen?

Tvilling B - Sover aldrig godt om natten. Han vågner oftest mellem 10 og 20 gange på en nat. den nat det var værst var han vågen 32 gange. Det har nu stået på et år og vi er ved at være slidt ned. Han er undersøgt af børnelæger osv, hvor svaret er at han blot er en urolig dreng. Han er samtidig et ørebarn, men han bliver jævnligt tjekket hos ørelægen så det skulle der være styr på nu. Han har også prøvet at få circadin som er udskrevet på børneafdelingen uden virkning.

Han får mme når han skal i seng 240 ml, 180 ml om natten og til tider får han endnu en flaske af 180ml ...

Annonce

... hvis den er helt gal om natten. Kan det virkelig passe at han er 1 år og stadig skal spise så meget om natten?

Deres rytme er lavet en del om efter de er startet i dagpleje. Og de er så pylret når de kommer hjem. Det er ved at være ulideligt. De er så trætte at vi flere gange ikke har kunnet holde dem længere end til kl. 18.15. Normalt plejer vi at kunne trække dem til kl. 19 men så er de også trætte.

En normal dag ser således ud:
Tvilling A og B kommer i seng kl. 19
- Masser af natteroderi
Tvilling B vågner mellem 05.30- 06.30 (oftest kl. 6)
Tvilling A vågner kl. 07.00
- Morgenmad kl. 07-07.30
- Afleveres i dagplejen kl. 8.30 ( tvilling b er allerede godt træt)
- Tror de spiser lidt formiddagsmad kl. 9
- Frokost ved 11-11.30
- Middagslur kl. 12 (tvilling A sover mellem 2-3 timer, tvilling B sover mellem 1½-2 timer)
-Spiser frugt når de vågner
- Bliver hentet kl. 15
- Spiser aftensmad mellem 17 - 17.30. (Tvilling A spiser for det meste godt, ofte spiser tvilling b næsten ingen ting)
- Leger indtil godnat ritualerne går i gang. Det er som regel en hård tid, og vi vælger ofte at tage ned og fodre ænder eller lign så piveriet ikke er så kraftigt.
Bliver puttet med en flaske ca kl 19.

Hvad gør vi forkert?

Hilsen en mor der er 1 år bagud med søvn.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.