Svar: Bordmaner

5. september 2010

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Maibrit

Små børn under 2 år spiser med alle sanser og det betyder at de har brug for at mærke, smage, lugte, lave lyd osv. når de spiser.

Derfor er det begrænset, hvor mange bordmanerer man kan give børn under 2 år, for de vil til en vis grad, have brug for at mærke og "lege med maden" - det er en naturlig del af deres udvikling at bruge alle sanser, når de spiser. Det vil ikke give mening for børnene, at skulle sidde fuldstændig stille og ikke pille, mærke, føle og dertil kommer at de naturligt vil have svært ved at spise med bestik og ofte hellere vil spise med fingrene og det er okay.

MEN, for der er jo også et men, børn skal naturligvis ikke have lov til at sidde og smide med maden eller spytte det ud af munden igen og igen og vi har jo visse regler omkring vores måltider. Derfor er det vigtigt at finde en balance, hvor barnet bliver anerkendt for sin lyst til at udforske og bruge sine sanser, men også opfordres til at gøre det, vi gerne vil have barnet til.

Man skal som forældre også vurdere, hvad det er barnet gør. Hvis barnet smider med maden og kigger på sine forældre, for at få en reaktion, så skal man naturligvis fortælle barnet at det vil man ikke have og der sætte en grænse og forklare at maden skal i munden og ikke på gulvet. Men smider barnet med sin tallerken for at høre den lyd den laver, når den rammer gulvet, så kan man i stedet anerkende barnets lyst til at lave lyd ved at lade barnet slå på tromme eller grydelåg, uden for middagsbordet.

Små børn kan godt allerede fra de er ca 1½ år hjælpe til og det hører også med til "gode manerer". Barnet kan godt være med til at dække bord, bære sin tallerken og kop ud eller ind, ligesom barnet kan være med til at lave mad. Putte salat, agurk osv. i salatskålen, være med til at bage bollerne osv. Jo mere børn inddrages fra de er små, jo mere naturligt falder det også barnet at det her er noget vi hygger os med og noget vi er fælles om og glade for - og dermed vil børn naturligt også have større lyst til at deltage og være ved bordet, når vi skal spise ...

Når børn er 2-5 år, så vil de naturligt begynde at kunne spise pænere og have bedre "bordmanerer" - nogle naturligt før end andre :) Børn der har fået lov til at lege og undersøge deres mad, spise med hænderne osv. vil ofte spise pænere, når de bliver ældre end børn som aldrig har fået lov ... At din dreng piller pålægget af brøddet og spiser tingene separat er helt normalt for hans alder og det skal han have lov til. Men stille og roligt skal han naturligvis lære at det er pænere at spise maden samlet :)

Med den alder din dreng har nu, vil han naturligt begynde at se mere og mere på hvordan du gør og vil efterligne dig. Han vil sagtens kunne spise med gaffel og ske og han vil også gerne forsøge med en kniv, prøve at smøre brøddet, men det vil naturligt stadig være meget svært for ham. Lysten til at forsøge vil dog være der :) Han vil også gerne tørre sig selv om munden, drikke af sin kop osv. Han vil gerne være med og have følelsen af at han kan ligesom I andre.

For børn i denne alder er det dejligt at sidde med ved bordet og det er hyggeligt - især, når flere spiser sammen. Børn nyder f.eks. ofte at sidde sammen med de andre børn og spise i daginstitutionen. Det er en tid de ser frem til. Men børn i denne alder har ikke tålmodighed til at sidde og hygge over maden som mange voksne gør og derfor kan man ikke forlange at de skal blive siddende, når de er færdige med at spise.

Børn på 5 år vil naturligt godt kunne sidde længere end et barn på 2-3 år, men stadig vil voksensnak virke meget kedelig og netop, når barnet keder sig ved bordet, ja så er det jo ofte at bordmanererne forsvinder. Sålænge barnet er sulten, synes det er hyggeligt at være der, ja så spiser barnet pænt, men når koncentrationen mistes, når spisesituationen trækker ud og bliver ...

Annonce

... kedelig, ja så bliver barnet urolig og laver naturligt ballade ved bordet.

Det er altid en god idé at rose barnet, for det barnet gør rigtigt og det man gerne vil have mere af - i stedet for at have fokus på alt det barnet gør forkert. Man kan også med fordel prøve at aflede barnet, netop ved at lege med ved bordet, men under nogle rammer som alle kan acceptere. Man kan lege "fint middagsselskab hos dronningen" og hvordan sidder man og spiser der ... På den måde kan det pludselig blive sjovt at sidde stille og nippe til maden :)

Hvis børn i denne alder leger meget med maden, så skal man være opmærksom på om barnet mangler opmærksomhed. Når børn i 2-5 års alderen har dårlige bordmanerer, så kan det godt være udtryk for at barnet mangler opmærksomhed og ved at lave ballade ved bordet, så er barnet sikker på at alles øjne rammer ham/hende. Efter en lang dag på arbejde og en masse man gerne vil dele med sin mand/hustru, så skal man huske at børnene jo også har haft en lang dag og har haft nogle oplevelser, som de måske har brug for at få talt om. Og netop aftenmåltidet vil netop være der, hvor hele familien mødes og taler om alt det der er sket i løbet af dagen. I nogle familier fungerer det bedst ved at alle får taletid, så "Nu fortæller du, så lytter vi andre" og "nu fortæller far, så hører vi hvad far har oplevet" osv. Det lærer også børn i den alder netop at deltage i samtalerne om bordet og at give plads til hinanden.

Generelt går det bedst, hvis man ikke stiller alt for høje krav til børnene og sørger for at det at spise er hyggeligt for alle parter. Der er naturligvis nødt til at være visse regler, visse bordmanerer - men hvis man hele tiden skal mindes om regler, have at vide at man gør det forkert, sidder forkert på stolen, holder forkert på gaflen osv. så er det jo ikke hyggeligt og barnet vil naturligt blive ked af det og der vil opstå konflikter ved middagsbordet.

Hvis man stiller for høje krav eller for mange krav, så vil barnet opleve nederlag - for det kan naturligt ikke opfylde alle krav. På den måde kan det at spise, blive en meget negativ oplevelse for barnet ...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

En toårig dreng vil kunne spise mere eller mindre selv. Men han vil ikke kunne overskue hvor meget han kan spise og derfor er du som forældre nødt til at vurdere, hvad du giver ham og hvordan det serveres. Du bør give ham lidt forskelligt så han kan vælge imellem det på tallerkenen - en tallerken opdelt i rum er ofte en rigtig god idé til børn i denne alder. Han vil spise selektivt og det er okay, hold fokus på at han spiser og at han stille og roligt selv begynder at fornemme, hvad han har lyst til og hvornår han er mæt og hvornår han er sulten.

De fleste 2årige er ikke ret glade for at prøve nye retter, de vil helst spise mad de kender og føler sig trygge ved. Derfor er det en god idé altid at give barnet noget som barnet godt kan lide - og så servere en enkelt ny ting ved siden af.

Når børn i 2-5 års alderen siger "det kan jeg ikke lide" så betyder det nogle gange "det mad kender jeg ikke" og nogle gange kan det være en god idé derfor ikke at svare "du kan ikke sige du ikke kan lide det, når du ikke har smagt det" men i stedet sige "det er også noget nyt, jeg har prøvet at lave. Jeg synes vi skal prøve at smage det" eller lignende.

Opdragelse og bordmanerer handler om at andre også skal kunne være sammen med vores børn. Vi vil gerne kunne tage dem med ud til venner og familie, kunne besøge en restaurant og vide, at vores børn kan finde ud af at sidde stille ved bordet imens. Som voksne er det naturligvis vores ansvar at sikre, at barnet kan dette ... Men, det er stadig vigtigt at bordmanerer tager udgangspunkt i barnets alder og udvikling og hvad man kan forvente og det håber jeg, at du har fået lidt indblik i her :)

Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!