Svar: Bider eller kysser?

31. august 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Opdragelse.

Kære Camilla

Når børn i din drengs alder bider, slår, skubber, tager fat i andre børn osv. så skyldes det ofte manglende sprog. Han er simpelthen ikke i stand til at sætte ord på sine følelser og derfor reagerer han fysisk.

Han gør det især af to årsager:

1. Barnet siger fra, det er en måde at sige nej, det vil jeg ikke være med til. Barnet føler sig måske presset, storebror har måske taget legetøjet fra ham eller lignende, og så bider han fordi han ikke kan sige "du må ikke tage bilen fra mig, jeg var lige ved at lege med den ...!"

2. Det er kærtegn der kammer over. Det sker når man sidder og kæler, nusser, krammer, kysser og pludselig får man et bid i skulderen, kinden, låret ... Det gør pokkers ondt, men er ikke ondt ment. Det er lidt følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig.." og igen de manglende ord og manglende evne til at vise kærtegn. Det kan sagtens være det samme som sker, når han ser en legekammerat og i kådhed og glæde over at se hende eller ham, så bliver tænderne sat i eller der bliver revet lidt for hårdt og voldsomt i den anden.

Når børn i denne alder forsøger at kysse eller kommer meget fysisk tæt på en, så bliver det let til bid. Når de forsøger at kærtegne, ae med deres hænder, så bliver det let til slag. Det er helt normalt og helt naturligt for alderen og ærlig talt lidt usædvanligt, hvis de ikke har oplevet det før i vuggestuen ...

Det bedste man kan gøre er ofte at lade en handling følge med. Det vil sige, at sige nej og samtidig flytte ham. Sidder han ...

Annonce

... på din arm og bider dig i skulderen, så må du sige Nej! eller AV! og sætte ham fra dig på gulvet.

Men ellers er det også rigtig vigtigt netop at vise ham, hvad det er han skal gøre i stedet, præcis som du forsøger vise ham at man siger "ae-ae" og gør tingene mere blødt.

Når I nu alle ved at han reagerer meget fysisk, så er det super vigtigt at holde øje med ham. Det er bedre at forebygge at det sker end at skælde ud, fordi det sker. Så prøv at vurdere, hvornår det er og fang ham inden situationen opstår. Afled ham, fjern det han er på vej til at bide i, flyt hans opmærksomhed inden han kommer til at gøre noget, som gør jer alle kede af det. Eller brems ham, så du kan nå at vise ham, hvordan han kan hilse på de andre børn, hvordan han kan møde dem på en god måde.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er nok ikke tvivl om at han også har de lidt voldsommere lege med sig i bagagen fra legene med storebror, som jo trods alt er lidt ældre. Børn lærer af at imitere andre børn, de lærer af hinanden og efterligner hinanden.

I skal også være opmærksomme på at hans adfærd godt kan blive forstærket af for mange irettesættelser og forventninger. Han kan meget hurtigt få rollen som den der "bider eller skubber" og det er meget uheldigt.

Derfor er mit råd til jer, at I holder øje med jeres dreng, for I vil ofte godt kunne se på ham, hvornår han ikke kan styre sig, hvornår hans følelser løber af med ham og så nå at gribe ind inden det sker og netop vise ham, hvordan man så kan gøre i stedet.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

6. maj 2024 | Opdragelse | 9 år

Hvordan får jeg børnene til at hjælpe til med huslige pligter?

Hej Helen, Jeg håber på, at du kan hjælpe mig igang med at få min datter på...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Annonce

Viden om børn:

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig