Svar: Bider eller kysser?
31. august 2010
Alder:
15 mdr.
Kære Camilla
Når børn i din drengs alder bider, slår, skubber, tager fat i andre børn osv. så skyldes det ofte manglende sprog. Han er simpelthen ikke i stand til at sætte ord på sine følelser og derfor reagerer han fysisk.
Han gør det især af to årsager:
1. Barnet siger fra, det er en måde at sige nej, det vil jeg ikke være med til. Barnet føler sig måske presset, storebror har måske taget legetøjet fra ham eller lignende, og så bider han fordi han ikke kan sige "du må ikke tage bilen fra mig, jeg var lige ved at lege med den ...!"
2. Det er kærtegn der kammer over. Det sker når man sidder og kæler, nusser, krammer, kysser og pludselig får man et bid i skulderen, kinden, låret ... Det gør pokkers ondt, men er ikke ondt ment. Det er lidt følelsen af "jeg elsker dig så højt, at jeg kunne spise dig.." og igen de manglende ord og manglende evne til at vise kærtegn. Det kan sagtens være det samme som sker, når han ser en legekammerat og i kådhed og glæde over at se hende eller ham, så bliver tænderne sat i eller der bliver revet lidt for hårdt og voldsomt i den anden.
Når børn i denne alder forsøger at kysse eller kommer meget fysisk tæt på en, så bliver det let til bid. Når de forsøger at kærtegne, ae med deres hænder, så bliver det let til slag. Det er helt normalt og helt naturligt for alderen og ærlig talt lidt usædvanligt, hvis de ikke har oplevet det før i vuggestuen ...
Det bedste man kan gøre er ofte at lade en handling følge med. Det vil sige, at sige nej og samtidig flytte ham. Sidder han på din arm og bider dig i skulderen, så må du sige Nej! eller AV! og sætte ham fra dig på gulvet.
Men ellers er det også rigtig vigtigt netop at vise ham, hvad det er han skal gøre i stedet, præcis som du forsøger vise ham at man siger "ae-ae" og gør tingene mere blødt.
Når I nu alle ved at han reagerer meget fysisk, så er det super vigtigt at holde øje med ham. Det er bedre at forebygge at det sker end at skælde ud, fordi det sker. Så prøv at vurdere, hvornår det er og fang ham inden situationen opstår. Afled ham, fjern det han er på vej til at bide i, flyt hans opmærksomhed inden han kommer til at gøre noget, som gør jer alle kede af det. Eller brems ham, så du kan nå at vise ham, hvordan han kan hilse på de andre børn, hvordan han kan møde dem på en god måde.
Der er nok ikke tvivl om at han også har de lidt voldsommere lege med sig i bagagen fra legene med storebror, som jo trods alt er lidt ældre. Børn lærer af at imitere andre børn, de lærer af hinanden og efterligner hinanden.
I skal også være opmærksomme på at hans adfærd godt kan blive forstærket af for mange irettesættelser og forventninger. Han kan meget hurtigt få rollen som den der "bider eller skubber" og det er meget uheldigt.
Derfor er mit råd til jer, at I holder øje med jeres dreng, for I vil ofte godt kunne se på ham, hvornår han ikke kan styre sig, hvornår hans følelser løber af med ham og så nå at gribe ind inden det sker og netop vise ham, hvordan man så kan gøre i stedet.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske