Brev:
Toilet træning
31. august 2010
Alder:
2 år, 1 mdr.
Toilet træning
Hej Helen
Det er ved at være længe siden, men alt har bare været godt. Vores datter er nu 25 måneder og udvikler sig så meget. Har haft 3 måneder uden sygdom hvilket har gjort underværker for hele familien og især hendes udvikling.
Lige en lille status på hendes nuværende niveau. I dag er hun en udvendt pige, som snakker meget og føler sig meget tryg i sin hverdag. Hendes tidligere utryghed overfor familiemedlemmer er totalt væk og hun krammer alle og jubler, når der kommer gæster. Hun er meget social, og i dagplejen får vi at vide, at hele energiniveauet bliver løftet, når hun er der. Hun kommenterer alt og er begyndt at efterligne vores formuleringer. Snakker mere og mere i sætninger på 2-3 ord.
For 1,5 måned siden begyndte hun at blive meget interesseret i toilettet og ville prøve at sidde på det. I starten satte jeg hende bare på med tøjet på så det ikke virkede for overvældende. Så ville hun have bleen af og sagde tis. Så prøvede hun det nogle gange om ugen uden der kom noget. Så en dag tissede hun på toilettet. Så nu kan jeg mærke, at hun har lært, hvordan hun skal gøre fysiologisk, når hun skal tisse. Tisser næsten hver gang hun bliver sat på toilettet og har også lavet stort nogle gange. Vil også gerne tisse på toilettet ved dagplejeren, eller når vi har været på besøg andre steder.
På nuværende tidspunkt er det hende som siger tis, og så går vi ud og tisser. Ikke hver dag, men tit når hun bliver skiftet.
Jeg synes der er rigtig mange tegn på, at hun er ved at være klar, selvom jeg hele tiden tænker, at det kan jo ikke passe for det er jo lidt tidligt. Har svært ved at vurdere om hun kan holde sig i 3 timer.
Når hun laver pølser komme hun ikke altid at siger til bagefter, men føler det er, fordi hun så er gået i gang med at lege og ikke gider afbrydes for at skifte ble. Nogle gange er vi gået på toilettet, når jeg kunne se nu var det ved at være tid og med succes hver gang.
Skal jeg bare se tiden an, eller skal vi prøve, at indføre toilettider hver gang vi skal noget. Vil ikke presse hende, men vil selvfølgelig heller ikke misse åbningen :-)
Ser frem til dine tanker om emnet.
Venlig hilsen
forældrene