Bider eller kysser?

31. august 2010

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Bider eller kysser?

Hej Helen,

Jeg har gaaet og samlet en hel del spoergsmaal paa det sidste, saa nu faar du dem i et par seperate breve, med tydligt adskilte temaer :-)

Denne gang drejer det sig om Lukas paa 15 maaneder. I vuggestuen sagde de at han de sidste par uger har forsoegt at "omfavne", "nedlaegge" og bide andre boern, enten paa hans alder eller mindre boern. De spurgte, om der foregik noget saerligt hjemme, som de skulle vaere opmaerksom paa. Jeg har derefter observeret ham selv herhjemme, hvor baade han og storebror leger med de andre boern paa vejen hver eftermiddag (der er masser af boern fra 0-4 aar hvor vi bor).

Naar det sker, at han "overfalder" de smaa boern, saa virker Lukas hverken aggresiv eller noget. Det er rigtigt, at han styrer lige hen imod dem, omfavner dem med begge arme bagfra, nogle gange tager deres hoved mellem haenderne, og enten "kysser" dem med aaben mund, eller direkte bider. I vuggestuen sagde de ogsaa, at han nogle gange vaelter dem omkuld (bevidst) og laegger sig oven paa dem!

Da de lige fortalte mig det, blev jeg urolig og lidt panikken - bange for at min lille Lukas er ved at udvikle sig til en aggresiv lille type! Kan saa godt hoere at det vist er min fantasi, som overdriver lidt, men det gjorde alligevel bekymret.

Er det "normalt"? Hvad kan det bunde i? Er det angreb eller bare et forsoeg paa at skabe kontakt? Eller "proever han kraefter af", da han jo ellers altid har vaeret den lille herhjemme, med storebror, som jo er ham fysisk overlegen? Lukas startede i vuggestuen for 3 maaneder siden, og er ellers meget glad for det.

Forholdet mellem Lukas og Leonard virker harmonisk og "normalt", synes jeg. De leger og meget sammen, driller hinanden, er mege fysiske sammen, og "hiver fat" i hinanden, nogle gange for sjov, nogle gange i alvor. Og er selvfoelgelig jaloux paa hinanden nogle gange, og ...

Annonce

... konkurrerer om min opmaerksomhed.

Jeg taenker paa, om det kan vaere fordi Lukas er vant til at vaere meget "fysisk" med sin storebror, og at det er en form for leg, naar han saa ogsaa "overfalder" de andre boern? Eller er det for at "haevde sig"???

Og hvad kan man goere ved det, andet end at sige nej og flytte ham vaek fra det barn, som han "overfalder"? Hvis det sker herhjemme med naboernes boern, saa viser jeg ham hvordan man skal "ae" i stedet for, fortaeller at det kan goere "av" paa de andre, og tager ham vaek fra det andet barn, hvis noedvendigt.

I vuggestuen siger de, at et par af boernene undviger ham nu, eller er "bange" for ham, og det er jeg jo ked af at hoere.

Det skal lige siges, at han har bidt meget, siden han var helt lille, og at det har udviklet sig til en slags "leg" mellem ham og vores aupair, som han havde et meget kaert og taet forhold til. Hun sagde bestemt fra og nej, hvis han med vilje bed til, men de havde en leg med at "lade som om" de bed i hinandens naeser. Maaske har han ikke laert endnu, at det altsaa goer ondt og at man ikke goer det? Men naar de andre boern begynder at graede, saa virker han uberoert af det, og det bekymrer mig en del. Er det normalt for hans alder?

ENdelig, saa er den selvsamme aupair desvaerre lige flyttet hjem til DK for et par uger siden, og vi har faaet en ny. Maaske savner han hendes naerhed og deres "bide leg"?

Jeg ammer ham stadigvaek og arbejder kun deltid, saa jeg tilbringer meget tid sammen med begge drenge.

Hvad mener du? Er det "normalt", eller skal vi vaere bekymrede over det? Hvad kan vi goere for at forebygge det, og hjaelpe ham med at tage kontakt uden at de andre boern bliver "bange" for ham?

Bortset fra det siger de i vuggestuen, at han deltager i alle lege og ellers har det godt med voksne og boern.

Mange venlige hilsner,
Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder